عصر خودرو

روند معاملات روز گذشته تالار پتروشیمی نشان داد؛

فرمان بازار در دست نفت

عصر بازار- روز گذشته محصولات پلیمری در تالار بورس نقره‌ای در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری، قیمت پایه اکثر این محصولات پا در مسیری صعودی گذاشت و جهت‌گیری مثبتی را تجربه کرد.

فرمان بازار در دست نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  همان‌طور که از قبل اشاره کرده بودیم این انتظار برای قیمت محصولات پلیمری وجود دارد که روند فعلی ادامه دار باشد و قیمت‌ها با ملایمت بالا برود. علت این امر هم آن است که طی ماه‌های اخیر قیمت این محصولات به کمترین حد خود رسیده و امکان افت قیمتی بیش از این برای این محصولات وجود ندارد و این امر سبب شد که استارت جرقه‌های قیمتی طی هفته‌های گذشته خورده شود و هنوز ادامه یابد.قیمت محصولات پایه در شرایطی اعلام شد که بهای نفت طی هفته جاری و هفته قبل با روندی مثبت کار خود را دنبال کرد. به گونه‌ای که شاخص برنت با افزایش 48/ 2 درصدی و شاخص WTI با افزایش 37/ 2 درصدی طی هفته گذشته کار خود را دنبال کردند. به دنبال بهای نفت، قیمت نفتا هم روالی افزایشی داشت و این کالای استراتژیک هم با افزایش 18/ 1 درصدی، به قیمت 412 دلار و 51 سنت در لحظه تنظیم این گزارش رسید. در طرف دیگر بهای دلار به‌عنوان اهرم دیگر تعیین قیمت با روندی افزایشی همراه بود. نرخ دلار مبنای محاسبه قیمت‌های محصولات پتروشیمی نیز برابر با 37 هزار و 730 ریال بود که نسبت به مبنای محاسبه قبلی 37 هزار و 700، افزایشی اندک و 30 ریالی را تجربه کرده که منطقی است.

    بازار داخلی

    روال قیمتی محصولات در بازار داخلی با افزایش برخی گریدها در کنار کاهش قیمتی و ناچیز دیگر گریدها همراه بود. این در حالی است که افزایش معاملات طی سه هفته گذشته سبب شد که حجم عرضه‌ها به بازارهای داخلی افزایش یافته و تاثیر‌گذاری رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا را برای بازارهای داخلی محدود سازد و در نهایت برتری عرضه بر تقاضا رقم بخورد که این امر موجب شد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بیش از گذشته به چشم بیاید.

     

    بررسی روند دو گرید جذاب این روزها

    روز گذشته پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی با التهاب قیمتی همراه بودند و این اتفاق باعث می‌شود که جهش قیمتی به بازارهای داخلی سرایت کند. این امر موجب می‌شود که رشد قیمت‌ها باز هم برای این گروه کالایی ادامه یابد و این در حالی است که به‌صورت کلی انتظار برای افزایش این گروه‌های کالایی وجود دارد و این امر در نهایت تاثیر‌پذیری بازار داخلی از بورس کالا را افزایش می‌دهد.

    رویدادهای تالار نقره‌ای

    روز گذشته 48 هزار و 747 تن تقاضا در مقابل عرضه 45 هزار و 623 تنی قرار گرفت و در نهایت 28 هزار و 878 هزار تن محصول معامله شد. این در حالی است که سه شنبه گذشته تقاضا و عرضه برای محصولات پلیمری به ترتیب 60 هزار و 754 تن و‌ 57 هزار و 249 تن بوده و در نهایت 37 هزار و 764 تن از این محصولات معامله شده است. مقایسه تقاضا میان این دوهفته نشانگر عرضه کم و جذابیت پایین کالاها برای مشتریان است.در طرف دیگر تقاضا در گریدهایی همچون پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، pvc، گریدهای لوله و 0075 جمع شده و این امر نشان می‌دهد که بازار روی خوشی به اغلب عرضه‌ها نداشته و ندارد و این در حالی است که رشد ممتد قیمت‌های پایه در بورس کالا به جذابیت سفته بازی منتهی نشده و تنها شاهد تلاش برای واسطه گری در گریدهای جذاب هستیم.

     

    کالاهای جذاب

    روز گذشته پلی‌پروپیلن نساجی C30Sاز جمله کالاهای جذاب معاملات به شمار می‌آمد که با تقاضایی 55 هزار تنی در مقابل عرضه‌ای 2 هزار و 970 تنی قرار گرفت و در نهایت با اختلاف قیمت حدود 200 تومان با قیمت نهایی 3 هزار و 800 تومان کار خود را در معاملات دیروز به پایان رساند. التهاب این گروه کالایی قصه همیشگی این بازار شده است؛ اگر چه طی هفته اخیر یک بار شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم؛ هرچند که این جرقه افزایشی از بین رفت و به دلیل عدم عرضه کافی هنوز این التهاب ادامه دارد. از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته می‌توان به پلی‌اتیلن ترفتالات بطری اشاره کرد که با تقاضایی 14 هزار و 300 تنی در مقابل عرضه‌ای 5 هزار و 300 تنی قرار گرفت و در نهایت با قیمتی در حدود 3 هزار و 650 تومان، 5 هزارو 200 تن از این کالا مورد معامله قرار گرفت. از جمله دلایل مهم چنین اتفاقی وقوع فصل گرما و استفاده بیشتر از بطری‌های آب و نوشیدنی‌های خنک است.

    برچسب ها