عصر خودرو

ورود همراه اول به هوشمندسازی کنتورهای گاز

عصر بازار- شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) اعلام کرد، برای نخستین بار در کشور، کنتور هوشمند گاز مبتنی بر فناوری NB-IoT (اینترنت اشیا) را با موفقیت تست و راه اندازی کرد.

ورود همراه اول به هوشمندسازی کنتورهای گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اداره کل ارتباطات همراه اول ، همزمان با نخستین ارائه کنتور هوشمند در منطقه، کشور وارد مرحله چهارم صنعتی شد.
    این پروژه در روز 25 تیرماه به صورت رسمی با حضور «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران رونمایی شد.
    «وحید صدوقی» مدیرعامل اپراتور اول در مراسم افتتاح پروژه ‌های فاز 3 شبکه‌ ملی ‌اطلاعات در این شرکت اعلام کرد: نخستین تست موفق کنتور گاز در شبکه NarrowBand-IoT در 21 تیرماه در ایران انجام شد و هم‌ اکنون 5000 کنتور در فاز پایلوت، در حال بهره‌ برداری است.
    بر این اساس، اپراتور اول با راه‌اندازی نخستین شبکه‌ NB-IoT در باند فرکانسی 900 تحت باند نسل 4، به دنبال هوشمندسازی کنتورهای آب، برق و گاز است.
    این شبکه با این باند فرکانسی تا 6 طبقه زیر زمین هم پوشش مناسب ارائه می‌دهد و از آنجایی که بیشتر کنتورهای خانه ‌ها در زیرزمین و طبقات زیرین ساختمان قرار دارند، چنین پوششی ضروری است. در این پروژه همه لایه های رادیو، شبکه، انتقال و core در داخل بستر ارتباطی همراه اول به روزرسانی شده و برای نخستین بار در کشور توسط شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت ملی گاز در جهت مدیریت هرچه بهتر انرژی در کشور اجرایی شده است.
    پیش از این شرکت ملی گاز ایران در 9 بهمن ماه 95، تفاهمنامه هوشمندسازی کنتورهای گاز کشور را با همراه اول امضا کرده بود و بر این اساس در حال حاضر همراه اول تنها اپراتوری است که موفق به راه اندازی پایلوت این طرح شده است.
    هوشمندسازی کنتورها، یکی از مهمترین حوزه اینترنت اشیا (IoT) در جهان است.

    برچسب ها