عصر خودرو

در جلسه شورای عالی مخازن مطرح شد؛

جزییات مطالعه دانمارکی‌ها روی لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- طرح توسعه ای لایه نفتی پارس جنوبی شرکت دانمارکی مرسک در جلسه شورای عالی مخازن بررسی شد.

جزییات مطالعه دانمارکی‌ها روی لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نفت، یکصد و چهلمین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن کشور با هدف بررسی طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی با حضور مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی، معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری، اعضای کمیته مشاورین مخازن، مجری و کارشناسان طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان پارس جنوبی به عنوان کارفرما و سرپرست کارگروه مذاکراتی این طرح در قراردادهای بالادستی صنعت نفت ایران برگزار شد.

    در این نشست، پیشنهاد طرح توسعه ارائه شده توسط شرکت دانمارکی مرسک (Maersk Oil) با هدف توسعه لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی ارائه و در رابطه با خصوصیات مخزن، برنامه‌های توسعه در سه فاز، سناریوهای افزایش تولید شامل پروفایل تولید و برنامه ازدیاد برداشت طرح بحث و تبادل نظر شد و اعضای شورای عالی مخازن، نظرات اصلاحی خود را در جهت بهبود کیفیت مطالعه و کاهش عدم قطعیت های موجود ارائه کردند.

    شرکت مرسک دارای تجربه 25 ساله توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در کشور قطر است و فناوری‌های متعدد بهبود و ازدیاد برداشت از جمله حفر چاه‌های افقی بسیار طولانی، فرازآوری با گاز، تزریق آب، تزریق تناوبی آب و گاز (WAG) و ... را در میدان الشاهین اجرا کرده است.

    میدان پارس‌جنوبی در فاصله حدود ١۰۰ کیلومتری از ساحل ایران قرار دارد. این میدان در سال ١٩8۰ میلادی در پی انجام عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در خلیج فارس کشف گردید. در جریان حفاری اولین چاه اکتشافی در سال ١٩٩١ میلادی که به منظور رسیدن به مخزن گازی پارس‌جنوبی انجام شد، وجود نفت در برخی از لایه‌های این میدان همانند لایه مادود از سازند سروک، کژدمی، داریان بالایی و داریان پایینی به اثبات رسید. در فاز اول توسعه این میدان، تاکنون یک سکوی سرچاهی در موقعیت A2 نصب و تعداد ٧ حلقه چاه با مجموع ١۰ حفره حفاری شده و با استقرار شناور پالایشگاهی (FPSO)، تولید از لایه‌های داریان بالایی و مادود به‌طور متوسط با دبی حدود 25۰۰۰ بشکه در روز از 2٩ اسفند 1395 آغاز شده است.

    برچسب ها