عصر خودرو

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

حضور سازمان بورس در نمایشگاه الکامپ

توسعه فن آوری اطلاعات بازار سرمایه، رسالت سازمان بورس

عصر بازار- سید احمد عراقچی عنوان کرد امروز اقتصاد جهانی وابسته به فناوری‌های نوین است و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست، بر همین اساس موضوع تسهیل دسترسی اقشار جامعه به بازار سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در نقشه راه فناوری اطلاعات سازمان بورس پیش بینی شده و در حال پیگیری و اجرا است.

حضور سازمان بورس در نمایشگاه الکامپ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سید احمد عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار، به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین المللی الکامپ گفت: توسعه فناوری های حوزه مالی رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه در دنیا تامین مالی بخش زیادی از بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه صورت می گیرد، گفت: هزینه پایین تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه یک فرصت بی بدیل است و باید نسبت به توسعه بیش از پیش آن توجه بیشتری داشت.

    عراقچی با تاکید بر نقش پررنگ فناوری اطلاعات در دنیا ادامه داد: توسعه بازار سرمایه به فناوری های نوین وابسته شده است و در ایران نیز بخش عمده ای از فعالیت های سازمان بورس و بازار سرمایه به طور الکترونیک انجام می شود.

    معاون اجرایی سازمان بورس عنوان کرد: شرایط در دنیای امروز به گونه ای رقم خورده که حوزه فناوری اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزانه از جمله تجارت تبدیل شده و با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات، سازمان بورس نیز یک رسالت برای توسعه بلند مدت و کوتاه مدت این حوزه برای خود تعریف کرده است.

    عراقچی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات باید همواره به روز بود و هیچ گاه نباید نقطه ای را برای توقف در این مسیر تصور کرد بلکه باید همگام با پیشرفت های حوزه آی تی در این قلمرو حرکت و از فرصت ها برای بهبود استفاده کرد.

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات اخیر انجام شده در سازمان بورس اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت این موضوع به روزرسانی نرم افزار سامانه اصلی معاملات بورس با هدف حذف حداکثری اشکالات فنی پیگیری و اجرا شد.

    وی ادامه داد: مذاکره با اپراتورهای بین المللی برای به روزرسانی نرم‌افزار سامانه معاملات و راه اندازی سامانه پشتیبان برای کاهش ناپایداری آن نیز از جمله اقداماتی بود که نتایج مثبتی به همراه داشت.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه سامانه معاملاتی بازار سرمایه علی رغم مشکلات موجود، با همت همکاران فنی سازمان بورس، نه تنها فعال ماند بلکه در بعضی از حوزه ها توسعه نیز یافت، گفت: طی ده سال گذشته کارشناسان فنی گسترده ای برای بهنگام سازی و عملکرد صحیح پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه انجام دادند اما بخشی از سامانه معاملاتی بازار سرمایه قابلیت توسعه نداشت، بنابراین مذاکرات با "آتوس" پس از برجام آغاز شد و این شرکت ضمن عذر خواهی رسمی از سازمان بورس به دلیل عملکرد گذشته، پذیرفت غیبت 10 ساله خود را جبران و سامانه معاملاتی بازار سرمایه را به روز رسانی کند.

    سید احمد عراقچی یکی دیگر از راه های رشد بازار سرمایه را راه اندازی ابزار های نوین مالی دانست و گفت: استفاده از ابزار های نوین مالی با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل شده و راه اندازی معاملات اختیار خرید و فروش به عنوان یکی از ابزارهای مبتنی بر این فناوری از دیگر اقدامات مهم اخیر بود.

    معاون اجرایی سازمان بورس با بیان اینکه امروز افزایش سرعت معاملات، گستردگی ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه و پیچیده شدن بازارهای مالی، نیاز سرمایه گذاران و معامله گران را به تغییر نحوه معاملات خود از حالت سنتی به سمت روش های نوین افزایش داده است، گفت: در این راستا مجوزهای لازم برای فراهم شدن بستر معاملات الگوریتمی صادر و توسعه این معاملات به عنوان یک راهبرد اساسی در بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت و پیش نیازهای لازم از جمله بستر فنی مناسب برای سامانه معاملات مهیا شد.

    وی خاطرنشان کرد: استفاده از این نوع معاملات می تواند به صندوق های بازارگردانی و بازارگردانان نیز در قبال انجام تعهداتی که به عهده دارند کمک کند.

    عراقچی به فراخوان شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق برنامه های بلند مدت مدیریت فناوری بورس تهران، جذب نیروهای متخصص و بومی سازی دانش فنی، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران فراخوانی منتشر و از همه فعالان این حوزه دعوت به همکاری کرد.

    وی به دیگر اقدامات انجام شده سازمان بورس در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: فعال سازی مرکز نظارت بر اطلاعات بازار سرمایه (مکنا)، تعامل و مذاکره با چندین موسسه معتبر بین المللی حسابرسی، گزارشگری مالی و رتبه بندی ازجمله ارنست اند یانگ و دیلویت نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

    عراقچی عنوان کرد: بخشی از دستاوردهای سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات امسال در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) ارائه خواهد شد.

    وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار برای آشنایی بازدید کنندگان با خدمات و امکانات سامانه های مختلف نرم افزاری در حوزه های عملیاتی، اطلاع رسانی، نظارت، آموزش و فرهنگ سازی در نمایشگاه الکامپ 2017 شرکت می‌کند.

    یاد آور می شود این نمایشگاه 30 تیر ماه سال جاری لغایت 2 مرداد ماه برگزار می شود و دوره گذشته آن 424 شرکت داخلی و خارجی و 250 شرکت در قالب استارت آپ در فضایی به مساحت 36500 متر مربع از 18کشور حضور داشتند. علاقه‌مندان به بازدید از غرفه سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند در ایام نمایشگاه به سالن B38 مراجعه کنند.

    برچسب ها