عصر خودرو

بررسی پرونده ۴۰ شرکت برای عرضه اولیه در بورس

عصر بازار- مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران می‌گوید یکی از دلایل تاخیر در عرضه‌های اولیه در بورس بحث قیمت گذاری است. او اصلی ترین دلیل این تاخیرها را تصمیم سازمان بورس به علت شرایط رکودی در بازار می داند و معتقد است عرضه اولیه امروز قطعا موفق خواهد بود.

بررسی پرونده ۴۰ شرکت برای عرضه اولیه در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، اسماعیل درگاهی در مراسم معرفی اولین شرکتی که در سال جاری قرار است وارد بورس شود در جمع خبرنگاران درباره‌ این که چرا عرضه‌های اولیه در بورس با مقداری تاخیر همراه بوده است، گفت: درست است که عرضه‌های اولیه بورس با یک توقف نسبتا طولانی رو به رو شد ولی از این بابت بسیار خوشحالیم که شروع اولین عرضه ما در سال 1396 با صنعت PSP  و  با یک شرکت قرص و محکم است.

    وی ادامه داد: برای توقف طولانی عرضه های اولیه می‌توان دلایل متفاوتی را ذکر کرد که هر کدام وزن خاص خود را دارند، ولی اصلی‌ترین دلیل‌اش می‌تواند به تصمیم سازمان بورس در سال گذشته برگردد که در آن ریاست سازمان اعلام کرد با توجه به شرایط خاص بازار عرضه‌های اولیه متوقف شود. بعد از آن هم شرایط بازار هم به نحوی نشد که بتوانیم عرضه اولیه داشته باشیم.

    در تمام عرضه های اولیه نیم نگاهی به وضعیت بازار داریم

    مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: واقعیت این است که ما در تمام عرضه‌های اولیه نیم نگاهی به شرایط بازار داریم اگر شرایط بازار خوب باشد می‌توان شرکت‌ها را وارد بورس کرد، ولی در شرایطی که رکود و شرایط خاصی در بازار حاکم است باید شرکت‌هایی در بازار عرضه شوند که شرایط مناسبی داشته باشند، حتی در آن صورت هم، آن شرکت‌ها را با مقداری محافظه کارانه در بورس عرضه می‌کنیم.

    درگاهی توضیح داد: ما برای آماده سازی سهم "به‌پرداخت" برای ورود به بورس چالش‌های زیادی داشتیم و برای قیمت گذاری‌اش شرایط خاصی حاکم بود. مطمئنا اگر بازار  رونق داشته باشد سهامداران عمده و شرکت‌ها با خیال راحت‌تری سهم خود را می‌فروشند.

    با عرضه های اولیه به بازار تحرک بخشیم

    وی در پاسخ به این که عده‌ای معتقدند عرضه‌های اولیه سبب می‌شود منابع بازار به سمت خاصی روانه و در آنجا بلوکه شود. از نگاه شما این موضوع درست است یا این که عرضه اولیه به طراوات بازار کمک می‌کند، گفت: بدنه کارشناسی بورس معتقد است که عرضه‌های اولیه به بهبود بازار کمک می‌کند. از طرفی ما سعی می‌کنیم تا عرضه ها را حساب شده انجام دهیم و زمان بندی را در آن لحاظ کنیم. البته همان طور که گفتید اعتقاد دیگری هم وجود دارد که این عرضه‌ها بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی از دیدگاه من آن دیدگاه وزن بالاتری دارد چرا که اگر سهامدار به یک سهام خاصی اعتقاد دارد نباید با یک خبر عرضه اولیه سهم خود را بفروشد، چرا که او می‌تواند منابع جدیدی بیاورد یا سهم‌اش را در بازار حفظ کند.

    مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: این که بگوییم بازار با یک عرضه اولیه برهم می‌ریزد نظر غیرحرفه‌ای است. در برخی از بورس‌ها سالیانه 200 یا 300 عرضه اولیه انجام می‌شود. آنها هم عرضه و تقاضای خاص خودشان را دارند. ما باید بازار را به سمتی ببریم که با عرضه‌های اولیه به آن تحرک ببخشیم و بازار به عرضه‌های اولیه عادت کند. از طرفی برای این که بازار زیاد مشوش نشود فقط پنج درصد سهم "به‌پرداخت" را در عرضه اولیه وارد بازار کنیم.

    درگاهی در پاسخ به این که سهم کاربران آنلاین در عرضه به‌پرداخت چقدر است، گفت: سهمی که برای هر کد آنلاین در نظر گرفته شده 2000 تا است و به روش ثبت سفارش این عرضه انجام خواهد شد.

    مطمئنم عرضه بسیار موفقی خواهیم اشت

    وی در پاسخ به این که اولین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش ماه‌های گذشته در بورس انجام شد که از نظر برخی کشف قیمتی درست برای آن صورت نگرفت، در حال حاضر در آستانه دومین عرضه به روش ثبت سفارش هستیم، چقدر امیدوارید که کشف قیمتی درست برای این عرضه رخ دهد؟ اظهار کرد: وقتی نماد برکت در بورس عرضه شد برای بازار سرمایه یک حالت تِست داشت ولی در حال حاضر ما کاستی‌های آن روش را شناسایی کردیم و فکر می‌کنیم آن موضوعات برطرف شده است ولی در هر حال بحث قیمت گذاری در بورس مقداری بحث ساز است و یکی از دلایل توقف عرضه‌های اولیه این بود که ما در حال چانه زنی بر سر قیمت‌ها بودیم، ولی من مطمئن هستم با توجه به کارهایی که برای "به‌پرداخت" می‌شود عرضه بسیار موفقی خواهیم داشت و مسیر را برای ادامه عرضه‌های اولیه برای ما باز می‌کند.

    برنامه ریزی کردیم که 15 شرکت در سال جاری وارد بورس شوند

    مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این که چه شرکت‌هایی برای عرضه‌های اولیه در لیست شرکت بورس هستند، ادامه داد: بعد از "به پرداخت" اولویت ما فولاد کاوه جنوب کیش است. انشاالله با آنها هم بر سر قیمت به نتیجه خواهیم رسید بعد از آن تامین سرمایه امید است که اولین شرکت صنعت تامین سرمایه می‌باشد که قرار است در بورس عرضه شود. نیروگاه مولد برق جهرم و  شرکت تولیدی چدن سازان نیز دیگر شرکتی است که در بورس عرضه خواهد شد.  ما هدف گذاری کردیم که امسال 15 شرکت وارد بورس شود. ما در حال حاضر نزدیک به 40 پرونده را مدیریت می‌کنیم که وارد بورس شوند و بین آن شرکت‌ها بخش خصوصی پررنگ است.

    از عرضه ایرانسل در بورس چه خبر؟

    درگاهی درباره‌ عرضه ایرانسل گفت: پرونده ایرانسل خیلی وقت است که آمده ولی این شرکتی خاص است. این شرکت از طرفی خیلی سود ساز است که ویژگی خوبی است ولی گیرِ کار اینجاست که سهامدار عمده برای آفریقای جنوبی است و او چندان دوست ندارد اموال‌اش را در ایران به فروش برساند. شاید نمی‌خواهد اموال‌اش را ارزان بفروشد و یا شاید در بخش انتقال پول مشکل دارد. این کار بسیار بزرگی است و اگر بتوانیم آن را انجام دهیم بسیار خوب است. البته ما در حال حاضر پرونده‌های بزرگی نیز داریم که اگر بازار از آن استقبال کنند آن را انجام خواهیم داد مثلا ما شرکت ملی نفت کیش را داریم که اشل آن بسیار بزرگ است. علاوه بر این یک شرکت ایرلاین را هم داریم و با یک شرکت صنعت سینمایی هم در حال مذاکره هستیم.

    برچسب ها