عصر خودرو

بیش از یک‌سوم نمادهای بورسی غیر‌قابل معامله شدند

رشد سهام در ترافیک توقف‌ها

عصر بازار- نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد ۷۲ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) به پایان رساند و در سطح ۷۹هزار و ۶۹۳ واحد ایستاد.

رشد سهام در ترافیک توقف‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار در فضای انتظاری فرو رفته است. سهامداران از یکسو با اوج گرفتن زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها در انتظار خروج اخبار تاثیرگذار از مجامع شرکت‌ها و از سوی دیگر در انتظار انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هستند. گزارش‌هایی که در تعیین روند آتی سهام نقش موثری خواهند داشت. این دو عامل در شرایط فعلی، فضای تردید و انتظار را در بازار سهام تقویت کرده است. در حال حاضر تعداد نمادهای متوقف بورسی افزایش یافته است. این وقفه‌ها بر ریسک نقدشوندگی بازار سهام می‌افزاید. روز گذشته نیز 21 نماد به مجموع نمادهای متوقف بورسی افزوده شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر 123 نماد فعال در بورس و فرابورس متوقف هستند.

     

    سهم بورس و فرابورس از توقف نمادها

    بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت کنونی نمادهای متوقف نشان می‌دهد در میان 419 شرکت پذیرفته شده در بازار سهام (330 شرکت بورسی و 89 شرکت فرابورسی)، هم‌اکنون 91 شرکت بورسی و 32 شرکت فرابورسی با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند. ارزش بازار 91 نماد متوقف بورسی حدود 115 هزار میلیارد تومان و معادل 36 درصد از ارزش فعلی بازار سهام است. (بیش از یک سوم ارزش بازار)ددر این میان شرکت آلومینیوم ایران طولانی‌ترین زمان توقف نماد را به خود اختصاص داده است. «فایرا» از 3 آبان 94 به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. بانک صادرات ایران نیز دومین رتبه از نظر توقف طولانی‌مدت نماد را از آن خود ساخته است. «وبصادر» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه از تاریخ 29 تیر 95 تاکنون متوقف است. تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی که در تاریخ 13 مرداد 95 به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده، دیگر شرکت بورسی با توقف طولانی‌مدت نماد بوده است.با بررسی این وضعیت از منظری دیگر مشاهده می‌شود که افزون بر 23 هزار و 768 میلیارد ریال نقدینگی (با لحاظ سهام شناور نمادهای متوقف) در بورس با عدم چرخش مواجه‌ و در خواب زمستانی به سر می‌برد. به عبارتی دیگر بیش از 145 میلیارد سهم از امکان خرید و فروش محرومند که در نوع خود می‌تواند جالب باشد.

    گروه‌های صدرنشین نمادهای متوقف

    همان‌طور که اشاره شد نمادهای زیرمجموعه گروه «خودرو و ساخت قطعات» با دارا بودن 13 نماد متوقف بیشترین سهم از توقف‌های بازار سهام را از آن خود کرده است. خودرویی‌ها با دارا بودن 12 نماد متوقف (12 نماد بورسی و یک نماد فرابورسی) بیشترین سهم از توقف‌های بازار سهام را به خود اختصاص داده است. مهمترین دلیل توقف این نمادها اما برگزاری مجامع سالانه است. بر این اساس 12 شرکت زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات با توجه به برگزاری مجامع عمومی و یک نماد نیز به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ است. عنوان طولانی‌ترین توقف در این گروه نیز به نماد شرکت سایپا تعلق دارد. «خساپا» از 31 اردیبهشت ماه با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده است. این در حالی است که این نماد با داشتن نقش لیدری سهمی 33 درصدی از ارزش گروه خودرو را در اختیار دارد.

    گروه محصولات شیمیایی در رده دوم از نظر بیشترین میزان توقف نماد در بورس و فرابورس قرار دارد. بر این اساس شیمیایی‌ها با 9 نماد بورسی و یک نماد فرابورسی پس از خودرویی‌ها با بیشترین توقف نماد روبه‌رو هستند که در این میان حدود 9 ماه از توقف «شمواد» یکی از نمادهای زیرمجموعه این گروه می‌گذرد. پس از شیمیایی‌ها نیز می‌توان از گروه محصولات غذایی با 9 نماد متوقف به‌عنوان سومین گروه با بیشترین میزان توقف نماد نام برد. فلزی‌ها و پالایشی‌ها نیز هر کدام با 8 نماد متوقف در رده بعدی قرار می‌گیرند. در حال حاضر علت توقف 60 شرکت بورسی و 19 شرکت فرابورسی برگزاری مجامع عنوان شده است. این در حالی است که با توجه به اتمام زمان برگزاری مجامع، روز شنبه شاهد برگزاری مجمع 24 شرکت بورسی هستیم. آماری که امروز نیز به نمادهای متوقف بازار سهام افزوده خواهد شد تا کل ارزش فعلی متوقف‌های بازار سهام بیش از این افزایش پیدا کند.

    نگاهی به روند معاملات روز دوشنبه

    همان‌طور که اشاره شد دیروز شاخص کل بورس با رشد 72 واحدی همراه شد. ارزش معاملات نیز روز گذشته به 142 میلیارد تومان رسید. با وجود اینکه همچنان ارزش معاملات روزانه بازار سهام در مقایسه با دوران اوج بورس فاصله دارد، اما نسبت به میانگین این متغیر در یک ماه گذشته رشد بیش از 51 درصدی را نشان می‌دهد (میانگین ارزش معاملات روزانه بورس تهران در یک ماه اخیر حدود 94 میلیارد تومان بوده است). با این وجود همان‌طور که بارها و بارها تاکید شده است، بهبود نسبی معاملات با افزایش دادوستد سهام در میان معامله‌گران و تداوم این روند می‌تواند نکته امیدوار‌کننده‌ای در بازار سهام باشد. روز گذشته فعالان تالار شیشه‌ای مطابق روزهای اخیر شاهد تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بودند. در مجموع روز گذشته بورس تهران شاهد تغییر مالکیت بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان تنها در نماد «خودرو» 3 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزوده شد. پس از آن نیز «آپ» شاهد تغییر مالکیت یک میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. دیروز همچنین بازار سهام شاهد اقبال معامله‌گران به نمادهای فولادی بود. به نظر می‌رسد آمارهای مناسب چین شامل رشد اقتصادی سه‌ماهه دوم بیش از پیش‌بینی‌ها و رشد تولیدات صنعتی در کنار افت شاخص دلار مهم‌ترین عامل حمایت از فلزات پایه است. حمایتی که باعث رشد قیمت مس تا 5983 دلار در هر تن شده است. این رقم بالاترین سطح قیمت این فلز در 5/ 4 ماه اخیر است. روی نیز روز گذشته به مسیر صعودی خود بازگشت و تا سطح 2830 دلار در هر تن رشد کرد. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را بر دوش کشیدند. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو نیز به واسطه حمایت حقوقی‌ها صعودی شد و تاثیر 21 واحدی بر رشد نماگر بورس تهران به جا گذاشت.

    برچسب ها