عصر خودرو

بازار LNG در قبضه قطر باقی می ماند

عصر بازار- برغم افزایش عرضه گاز مایع طبیعی LNG از سوی استرالیا و آمریکا، قطر همچنان بازار محصول مذکور را در تسلط خود نگاه خواهد داشت.

بازار LNG در قبضه قطر باقی می ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما ، گزارش هفتگی بانک ملی قطر QNB حاکی است در حال حاضر، قطر 30.1 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.
    در شرایطی که بازار تغییراتی را تجربه می کند، قطر با در اختیار داشتن سهم 30.1 درصد ازعرضه جهانی، جایگاه خود به عنوان بزرگترین و کارآمد ترین تولید کننده گاز مایع طبیعی LNG را حفظ کرده است.
    QNB همچنین نوشت: با تعهد به ارتقاء تولید بلند مدت، قطر جایگاه خود به عنوان پیشگام بازار جهانی LNG را تقویت خواهد کرد.
    به دنبال تصمیم اخیر قطر مبنی بر افزایش 30 درصدی تولید در طول پنج الی هفت سال آینده، جایگاه این کشور مستحکم تر خواهد شد.
    ناگفته نماند، در سال 2016، استرالیا دومین تولید کننده بزرگ LNG جهان، سهم
    16.4 درصد از عرضه را برعهده داشت.
    در سال گذشته،عرضه جهانی LNG به 6.5 درصد افزایش یافت، در حالی که طی سال های 2011 الی 2015، رشد مذکور صفر درصد گزارش شده است.
    علاوه بر این، تقاضا نیز با افزایش 4.2 درصدی، سریع ترین نرخ رشد طی پنج سال گذشته را نشان داد.
    طرح قطر برای افزایش 30 درصدی تولید LNG، نقطه آغازی در جنگ قیمت برای مشتریان در آسیا است.
    قطر که به دلیل مشاجره دیپلماتیکی با همسایگان خود در انزوای منطقه ای به سر می برد، با اعلام خبر افزایش تولید LNG خود به بیش از 100 میلیون تن در سال- معادل یک سوم عرضه های جهانی اخیر در طی پنج الی هفت سال آینده- بازار انرژی را شوک زده کرد.

    آمریکا سردمدار صادرات گاز می شود

    آمریکا تا سال 2022 بر رقبای صدر کننده گاز خود یعنی استرالیا و قطر فائق خواهد آمد و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی خواهد شد.
    بر خلاف میزان گاز مورد تقاضا در آمریکا که بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده گاز است، آژانس بین المللی انرژی گزارش داد که تا سال 2022 آمریکا میزان 40 درصد گاز دنیا را تولید می کند که دلیل آن رشد قابل توجه تولید نفت شیل است.
    تقاضا برای گاز در پنج سال آینده میزان 1.6 درصد به طور سالانه افزایش می یابد و در این میان کشور آمریکا تا سال 2022 میزان 40 درصد بیش از نیاز خود را تولید خواهد کرد.
    تا سال 2022 تولید گاز آمریکا به 890 متر مربع می رسد که بیش از یک پنجم کل تولید گاز دنیا است. تولید گاز در میدان گازی مارسلوس نیز که بزرگترین میدان گازی دنیا است، در میان سال های 2016 تا سال 2022، 45 درصد افزایش می یابد. این فرآیند همچنین با صرف هزینه پایین تر اتفاق می افتد که دلیل آن کارایی بالاتر و استخراج بیشتر از سکوهای نفتی کمتر است.
    ابعاد زیست محیطی گاز LNG نیز مزیت دیگری برای این سوخت محسوب می شود که توجه بیشتری را به خود جلب می کند. به علاوه اینکه کشورهای مصرف کننده گاز LNG از سال 2005 و 15 کشور به 39 کشور در سال جاری افزایش داشته است که نشانگر مشتریان رو به افرایش گاز LNG است. به هر حال موضوعی که قابل تامل است ماندگاری این کشورها به عنوان مصرف کننده گاز LNG در طولانی مدت است.
    آژانس بین المللی انرژی گزارش داد: افزایش شمار کشورهای مصرف کننده گاز LNG مدل تجارت این گاز را از حالت سنتی تغییر می دهد.

    برچسب ها