عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد

اعلام تورم مردادماه براساس سال پایه جدید

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تغییر سال پایه تورم از ۱۳۹۰ به ۱۳۹۵ گفت که نرخ تورم مردادماه براساس سال پایه جدید اعلام خواهد شد.

اعلام تورم مردادماه براساس سال پایه جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، پیمان قربانی اعلام کرد بانک مرکزی در راستای حسن اجرای وظایف قانونی خود، طبق بند (پ) ماده (10) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، نرخ تورم را از مرداد ماه سال 1396 بر اساس سال پایه 1395 محاسبه و اعلام خواهد کرد؛ بر این اساس نرخ تورم تیر ماه که در مرداد ماه سال جاری اعلام خواهد شد، آخرین نرخ تورم اعلامی بر اساس سال پایه 1390 خواهد بود.

    وی در خصوص دلیل به هنگام سازی سال پایه گفت: به طور کلی و با توجه به تجارب و رهنمودهای بین‌المللی، ‌ عواملی همچون «تغییر سلیقه مصرفی خانوارها در طول زمان»، «تغییرات درآمد خانوارها»، «تغییرات نسبی قیمت کالاها و خدمات» و «نیازهای جدید و تنوع کالاهای تولید شده در جامعه» از جمله عللی هستند که باعث ایجاد اختلاف بین سبد مصرفی و ضرایب اهمیت تعیین شده در سال پایه با الگوی مصرفی فعلی خانوارها خواهند شد و بر این اساس، سال پایه هر چند سال یک‌بار نیازمند به هنگام‌سازی و روزآمد کردن است.

    قربانی‌ افزود: بر اساس چنین ضرورتی و به منظور بهبود کیفیت آمار تولیدی برای نرخ تورم، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از سال 1315 تا کنون توسط بانک مرکزی محاسبه و منتشر می‌شود، دستخوش تغییرات در سال پایه شده و پس از سال‌های 1315، 1338، 1348، 1353، 1361، 1369، 1376 و 1383، سال 1390 به ‌عنوان سال پایه جدید انتخاب شده است و در مردادماه سال جاری نیز، سال پایه به 1395 تغییر خواهد یافت.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران مستلزم طی کردن فرآیندهای عملیاتی و آماری دقیق و طولانی است، تصریح کرد: به منظور تغییر سال پایه، در قدم نخست، از سال 1394 اصلاح و رفع مغایرت نقشه شهرهای مورد بررسی انجام گرفت و پس از تعیین بلوک‌های جغرافیایی، فرآیند عملیات فهرست‌برداری اطلاعات کامل خانوار ساکن آغاز شد.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: با انتخاب بلوک‌های نمونه، انتخاب خانوار نمونه در هر بلوک انجام و مراجعه مستقیم به جهت کسب اطلاعات درآمد هزینه-خانوار بر اساس توزیع مناسب زمانی در طول سال صورت پذیرفت. بر این اساس در سال 1395، 17600 خانوار نمونه مورد پرسش آمارگیران این بانک قرار گرفتند و پس از تعمیم اطلاعات نمونه به کل کشور، اقلام سبد مصرفی خانوار و ضرایب اهمیت آن‌ها در سال 1395 تعیین شد.

    عضو هیات عامل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سبد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 1390 مشتمل بر 385 سرفصل کالا و خدمت است افزود: در تجدید نظر به عمل آمده اخیر، 2 سرفصل حذف، 2 سرفصل ادغام و 4 سرفصل به سبد فعلی افزوده شده و مجموعاً 386 قلم کالا و خدمت انتخاب شده است که بر اساس قیمت‌گیری از این اقلام، شاخص تورم محاسبه می‌شود.

    قربانی این اقدام بانک مرکزی را گامی مهم برای دسترسی مردم، کارشناسان، سیاست‌گذاران و محققان در سطح داخلی و بین‌المللی به تغییرات دقیق‌تر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی دانست و افزود: بانک مرکزی در راستای انجام وظایف ذاتی، تخصصی و قانونی خود، همواره در راستای ارتقای کیفی و کمی آمارها و همین‌طور نظم در تولید و انتشار آنها تلاش خواهد کرد و امیدوار است، نتایج این تلاش ها، به نحو مطلوب مورد بهره‌برداری مخاطبان و هموطنان عزیز قرار گیرد.

    برچسب ها