عصر خودرو

در کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی مطرح شد؛

آمارهای تکان‌دهنده لاریجانی

عصر بازار- علی لاریجانی، رئیس مجلس که دیروز در کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سخن می‌گفت، با اشاره به برخی آمار و ارقام در شاخص‌های بودجه‌ای و مقایسه آن با سایر کشورها اعلام کرد: ایران بین ۲۰ کشور منطقه از نظر زمان برای سرمایه‌گذاری دارای رتبه ۱۵ است و در بین ۱۳۶ کشور دنیا رتبه ۸۷ را کسب کرده است؛ بنابراین صرف زمان برای سرمایه‌گذاری در ایران دچار مشکل است.

آمارهای تکان‌دهنده لاریجانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، لاریجانی در ادامه با بیان اینکه خلل جدی در نظام بودجه‌ریزی و دیوانی کشور وجود دارد، وضعیت خدمات در کشور را «نارس» خواند و تاکید کرد امور دیوانی مفصل در کشور مانع پیشرفت شده، علاوه‌بر این سبب ازدیاد هزینه‌ها شده است. او افزود: امور دیوانی مانع سرمایه‌گذاری در کشور است و عملا زمان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. رئیس مجلس تاکید کرد که باید به مردم خدماتی داده شود که قابل قیاس با سایر کشورها باشد، حکمرانان و کارکنان در کشورهای دیگر نسبت به ایران کمتر هستند، اما رسیدگی آنها به امور بهتر است. لاریجانی با اشاره به اینکه حجم زیادی از درآمد نفت به بودجه جاری اختصاص می‌یابد، ادامه داد: نفت سرمایه ملی کشور بوده که باید صرف امور زیربنایی و توسعه کشور شود، اما به‌دلیل حجم بالای امور دیوانی مجبور هستیم که نفت را صرف امور جاری کنیم.

    رئیس مجلس با اشاره به اینکه بدون اصلاح برخی نظامات بودجه‌ریزی و دیوانی نمی‌توان به جهش 8 درصدی دست یافت، افزود: تحقق رشد اقتصاد 8 درصدی به اصلاح نظامات نیاز دارد که امیدوارم دولت بعدی برای این اصلاحات تازه نفس باشد و وزرا در دولت آینده باید این شجاعت را داشته باشند که زمانی که مشکل جلوی خود می‌بینند به سمت آن بروند نه اینکه درد دل کنند.

    لاریجانی در ادامه، با بیان اینکه رتبه نرخ بیکاری در ایران بین 18 کشور منطقه 9 است، افزود: ایران در موضوع نرخ بیکاری در بین 105 کشور دنیا رتبه 90 را دارا است، همچنین در زمینه رشد واقعی ناخالص داخلی در بین 24 کشور منطقه رتبه 10 را کسب کرده که این رتبه در بین 191 کشور دنیا 110 است. او با بیان اینکه رتبه ایران در جذب استعدادها بین 20 کشور منطقه 19 و در بین 138 کشور دنیا 126 است، افزود: این تیم بزرگ دیوانی کمکی به توسعه کشور نکرده است بلکه در بسیاری مواقع موانعی در مسیر پیشرفت کشور ایجاد کرده است. رئیس مجلس با اشاره به فاصله بین اهداف برنامه و بودجه و اجرای آن ادامه داد: ضریب تحقق برنامه و بودجه زیاد نیست که به عواملی همانند عدم تعیین اهداف در برخی مواقع و ناکارآمدی در اجرا بازمی‌گردد. او با بیان اینکه 90 درصد بودجه سال 96 به بودجه جاری اختصاص یافته است، گفت: درآمد نفت برای امور جاری کشور هزینه می‌شود؛ بنابراین باید اهتمام شود که مصرف بودجه درست انجام شود تا از هزینه‌ها کاسته و کارآمدی افزایش یابد. رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: سیستم دیوانی نباید جایگزین افراد شود و باید افراد را در سیستم اقتصادی و آموزشی آزاد گذاشت، وی افزود: در مواقعی که به امنیت صدمه وارد می‌شود باید مانع اقدامات شد.

    لاریجانی با اشاره به مبنا قرار گرفتن اصل 44 قانون اساسی در اقتصاد کشور ادامه داد: اجرای اصل 44 مبنا قرار گرفته اما سیستم دیوانی تغییری نکرده است؛ چراکه ممکن است یک نیروگاه از بخش دولتی جدا شود اما به بخش نیمچه دولتی هدایت می‌شود. او اظهار کرد: تیم دیوانی موسعی در کشور وجود دارد که با ساختار عدالت و سعادت‌محوری جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست و به موازات بودجه‌ریزی به حکمرانان آلارم می‌دهد که بر مبنای بودجه‌ریزی عملکردی فعالیت کنند. لاریجانی تاکید کرد: باید مشکلات بودجه‌ریزی کشور شناسایی شود.

    برچسب ها