عصر خودرو

نوسان دلار در بازارهای جهانی؛

انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشید

عصر بازار- تحلیلگر موسسه مطالعات اقتصادی بامداد نوشت:«مهمترین چالش فعالان بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو تشخیص روند شاخص دلار خواهد بود؛ از زمان روی کار آمدن ترامپ حواشی پیرامون او و خانواده اش همواره اثر مستقیمی بر حرکت شاخص دلار گذاشته است.»

انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبر آنلاین، نباید خیلی تعجب کرد زمانی که در هفته گذشته خبر ملاقات حضوری پسر ترامپ و یک وکیل روس ( در سال گذشته و درست قبل از اعلام رسمی کاندیداتوری ترامپ ) منتشر شد، شاخص دلار کاهش پیدا کرد. معمولا اثرات این رویدادها پس از بین رفتن فضای متشنج به وجود آمده از بین خواهد رفت. اما آنچه که در هفته گذشته منجر به کاهش شدید شاخص دلار شد خروج آمارهای پایین تر از انتظار تورم عمومی و آمار خرده فروشی آمریکا بود که  تا حدود بسیار زیادی نگاه خوش بینانه فعالان بازار به افزایش مرتبه سوم نرخ بهره در آمریکا را کم سو کرد. در واقع این مساله باعث کاهش شدید شاخص دلار بود.


    اما در این هفته شاخص دلار به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

    پیش بینی ما از جهت حرکت شاخص دلار در هفته پیش رو ، ادامه روند نزولی هفته گذشته است. اما این نزول همراه با نوسانات خواهد بود. احتمالا شاخص دلار با ورود به محدوده 94 تلاش خود را برای بازگشت به محدوده 95 خواهد کرد.همین مساله باعث شکل گیری موج های صعودی و نزولی در شاخص دلار خواهد شد.
    در طرف دیگر در این هفته آمارهای مهم مرتبط با  یورو بیرون خواهد آمد.  توجه به انتشار آمار تورم اروپا در روز دوشنبه و جلسه تعیین نرخ بهره اروپا در روز پنجشنبه، احتمال نوسانات زیاد یورو در این هفته را بالا خواهد برد که با توجه به وزن بالای یورو در شاخص دلار می تواند بر این شاخص تاثیر مستقیم بگذارد. در صورتی که ماریو دراگی ( رئیس بانک مرکزی اروپا ) از احتمال ( حتی بسیار محدود ) شروع سیاستهای انقباضی در آینده سخنی به میان آورد، احتمال افزایش سریع یورو و کاهش سریع شاخص دلار وجود خواهد داشت. اما باید در نظر داشت که شرایط کنونی، اقتصاد جهان تا حدی اجازه تشکیل یک روند صعودی شدید برای یورو یا یک روند نزولی شدید برای دلار را نخواهد داد و نوسانات در این ارزها کماکان ادامه خواهد داشت.

    دلارهای غیر آمریکایی ( AUD-NZD-CAD ) که در هفته  گذشته بیشترین بهره را از کاهش شاخص دلار بردند، با توجه به افزایش یکباره خود در هفته گذشته، احتمالا در روزهای ابتدای بازار با Pullback مواجه خواهند شد و پس از این کاهش، مجددا با کاهش شاخص دلار افزایش پیدا خواهند کرد. اما این افزایش احتمالا تا محدوده فعلی صورت گیرد و به دلیل قرار گرفتن در مرحله اشباع قیمت در همین محدوده شروع به نوسان کنند.
    در سوی دیگر طلا نیز این هفته روند صعودی هفته گذشته خود را ادامه خواهد داد ولی باید در نظر داشت که ادامه این روند از 2 ناحیه تحت تاثیر است، اول به دلیل اینکه چشم انداز افزایش مرتبه سوم نرخ بهره تا حدودی از بین رفته است و مجددا سرمایه گذاری در طلا در مقایسه با بازارهای موازی از قبیل خرید اوراق قرضه جذابیت پیدا می کند. دوم کاهش شاخص دلار باعث افزایش قیمت مواد اولیه و فلزات اساسی و گرانبها از جمله طلا می شود. اما فشاری که در این هفته بر کاهش شاخص دلار وجود دارد به مراتب بیشتر از فشاری است که برای افزایش طلا وجود دارد.لذا طلا در این هفته افزایشی خواهد بود ولی شدت این افزایش از هفته گذشته کمتر است.
    با توجه به تغییر چشم انداز افزایش نرخ بهره، واکنش مثبت بازارهای سهام جهان به این مساله ادامه خواهد داشت و احتمالا S&P 500 در این هفته نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این تغییر چشم انداز همچنین فشار زیادی را بر ین ژاپن وارد خواهد کرد و افزایش S&P 500 نیز می تواند باعث کاهش ین ژاپن شود. از طرفی احتمال دارد که بانک مرکزی ژاپن در این هفته اوراق قرضه جدیدی خریداری کند و این مساله نیز موجب کاهش ین شود.لذا توجه به اعلام مواضع جدید بانک مرکزی ژاپن در روز پنجشنبه بسیار مهم خواهد بود.

    نویسنده: حسین شیبانی، تحلیلگر موسسه مطالعات اقتصادی بامداد

    برچسب ها