عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

اقتصاد باز چیست؟

عصر بازار- اصطلاح اقتصاد باز معمولا درباره اقتصادی به کار می‌رود که بر سر راه صادرات و واردات و نقل و انتقال عوامل تولید آن با خارج محدودیتی وجود نداشته باشد.

اقتصاد باز چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان،اقتصاد باز به اقتصادی می‌گویند که تجارت خارجی و تماس‌های مالی و غیرمالی با بقیه کشور‌های جهان دارد در چنین اقتصادی هر فرد می‌تواند بدون هیچ مانعی با طرف‌های خارجی خود روابط اقتصادی و بازرگانی برقرار کند.

    این اصطلاح معمولا درباره اقتصادی به کار می‌رود که بر سر راه صادرات و واردات و نقل و انتقال عوامل تولید آن با خارج محدودیتی وجود نداشته باشد.

    در راهبرد اقتصاد باز تاکید خاص بر بخش تجارت خارج و سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی است.

    کشوری که راهبرد اقتصاد باز را دنبال می‌کند باید در‌های خود را نه تنها بر روی تجارت خارجی بلکه بر روی حرکت‌های بین المللی عوامل تولیدی، چون کار، سرمایه و تکنولوژی باز بگذارد.

    چنین راهبردی می‌تواند برای کشور‌هایی مناسب باشد که بازار‌های داخلی کوچک دارند مشروط به آنکه بتوانند در بازار‌های جهانی حضور یابند و رقابت کنند.

    بدیهی است که در این راه باید در جهت افزایش استاندارد‌های کیفی محصولات خود و کاهش هزینه‌های تولیدی گام بردارند تا بتوانند در عرصه رقابت‌های بین المللی اقتصادی موفق باشند.

    برچسب ها