عصر خودرو

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران خبر داد

رشد ۵.۵ برابری ارزش معاملات ۶ ماهه ETFها در فرابورس ایران

عصر بازار: مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ضمن تشریح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس ایران از رشد ۵.۵ برابری ارزش معاملات این صندوق‌ها در نیمه اول امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد ۵.۵ برابری ارزش معاملات ۶ ماهه ETFها در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علیرضا توکلی در خصوص عملکرد ETFها در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از 2 سال پیش با هدف مشارکت دادن طیف وسیع‌تری از مردم در بازار سرمایه وارد فرابورس شدند.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران افزود: فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است که به عنوان سرمایه پایه صندوق در نظر گرفته می‌شود و عملکرد صندوق به عملکرد دارایی پشتوانه آن وابسته است.
    توکلی بیان داشت: سرمایه‌گذاری در بازار، ریسک‌های مختلفی را به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌کند و این در حالی است که سرمایه‌گذاران با سلایق متفاوت در بازار سرمایه فعالیت دارند و نبود ابزارهای مالی برای پاسخگویی به نیاز سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، منابع مالی را از بازار سرمایه خارج خواهد کرد.
    به گفته وی، یکی از این ابزارها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند که هدف از تشکیل آنها جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها و مدیریت این سبد است که به دلیل تنوع سبد سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک در آن، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
    توکلی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، سهام یا به صورت مختلط سرمایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: اولین صندوق قابل معامله فرابورس از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بود در تاریخ 29/05/92 پذیره‌نویسی شد و پس از آن، انواع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به این فهرست اضافه شدند.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ضمن تاکید بر ریسک پایین سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله بیان داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از لحاظ ریسک نوسان نرخ بازدهی و ریسک نقد‌شوندگی قابل رتبه‌بندی هستند به این صورت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت به عنوان کم‌ریسک‌ترین نوع ETF و پس از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار می‌گیرند؛ البته در مجموع، این صندوق‌ها به مراتب ریسک پایین‌تری نسبت به سهام دارند.
    توکلی فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری ایمن برای افراد تازه‌وارد بازار را از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله دانست و اضافه کرد: به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، در هیچ جای دنیا به مردم توصیه نمی‌شود که به صورت مستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند و بهتر است به صورت غیر مستقیم و از طریق ETFها وارد بازار سرمایه شوند ضمن اینکه، ETFها از مدیران سرمایه‌گذاری با مهارتی برخوردارند که صلاحیت آنها به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد، بنابراین پرتفوی بهینه‌ای را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران سرمایه‌ خود را با آگاهی وارد بازار سرمایه می‌کنند.
    وی، تعداد ETFهای پذیرش شده در فرابورس ایران را 9 صندوق اعلام کرد و افزود: ارزش روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله فرابورس ایران در پایان مرداد ماه امسال به یک هزار و 596 میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در مردادماه پارسال یک هزار و 3 میلیارد ریال بوده است..
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با اشاره به افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران از ETFها در 10 سال اخیر در دنیا گفت: در کشور ما نیز با توجه به کم‌ریسک بودن سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، اقبال زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد و فرابورس ایران برای پاسخ به این نیاز بازار تلاش مضاعفی را به کار گرفته است.
    وی در ادامه به پذیرش 3 ETF در 6 ماهه اول سال جاری در راستای پاسخگویی صحیح به نیاز بازار اشاره و تصریح کرد: علاوه بر این، 2 صندوق‌ سهام و یک صندوق با درآمد ثابت نیز که موافقت اصولی خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌اند در حال طی مراحل پذیرش در فرابورس ایران هستند و تا پایان امسال به فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله فرابورس ایران اضافه خواهند شد.
    به گفته وی، با وجود ریزش قیمت‌ سهام در یک سال اخیر منتهی به مرداد 94 تنها خالص ارزش دارایی‌های 2 صندوق از میان صندوق‌های قابل معامله فرابورس افت داشته و مابقی با افزایش هرچند اندک خالص ارزش دارایی‌ها روبرو بوده‌اند که این وضعیت نشانگر حفظ سرمایه مردم در این صندوق‌ها است.
    توکلی عنوان کرد: در سال جاری با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در فرابورس ایران، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در مجموع افزایش قابل توجهی یافت به طوری که با رشد 5.5 برابری از 293 میلیارد ریال در نیمه اول سال 93 به یک هزار و 591 میلیارد ریال در 6 ماهه اول امسال رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها