عصر خودرو

مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی خبر داد

افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید رجایی توسط ژاپنی‌ها

عصر بازار- مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی از افزایش ۱۳۰۰ مگاوات به ظرفیت این نیروگاه ۲ هزار مگاواتی تا ۲ سال آینده از طریق فاینانس ژاپن خبر داد و گفت: ژاپنی‌ها برای بالا بردن راندمان نیروگاه شهید رجایی توربین‌های کلاس J را نصب خواهند کرد.

افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید رجایی توسط ژاپنی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، علی فرهور در حاشیه بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه نیروگاه 2 هزار مگاواتی شهید رجایی اولین نیروگاه بر مبنای خودباوری و خرید دانش از شرکت‌های خارجی بود گفت: نیروگاه شهید رجایی شامل نیروگاه‌های بخار و سیکل ترکیبی است و قدرت اسمی واحدهای سیزده گانه این نیروگاه 2042 مگاوات است.

    وی افزود: در احداث این نیروگاه برای اولین بار در کشور سرمایه گذاری عمده‌ای در زمینه ساخت بویلرهای نیروگاهی، سیستم برج‌های خنک کننده نوع خشک، اسکلت فلزی و تجهیزات الکتریکی به عمل آمد که پیمانکاران بویلرها، برج‌های اصلی ،پست 400 کیلوولت، سیستم‌های آب و سوخت ایرانی بودند و قادر شدند توانمندی‌های خود را در زمینه صنایع نیروگاهی برای طرح های آینده افزایش دهند.

    فرهور خاطر نشان کرد: فاز اول نیروگاه بخار دارای 4 واحد 250 مگاواتی است که نخستین واحد آن در آبانماه سال 71 مورد بهره برداری قرار گرفت و واحدهای بعدی هر کدام به فاصله تقریبی شش ماه در مدار قرار گرفتند.

    مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی با اشاره به اینکه سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم مازوت است گفت: نصب توربین ها و ژنراتور توسط شرکت MHI ژاپن و برج خنک کننده آن توسط شرکت EGI مجارستان و از نوع خشک یا هلر است.

    به گفته وی، فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی که شامل شش واحد گازی 123،4 مگاواتی است که در حد فاصل مرداد ماه 73 تا تیر ماه 74 راه اندازی شدند و فاز دوم که شامل سه واحد بخاری 100،6 مگاواتی است در فاصله زمانی خرداد تا بهمن 1380 به شبکه سراسری متصل شد.

    مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه این نیروگاه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید می کند، گفت: اگر این میزان تولید را بر سرانه مصرف هر ایرانی تقسیم کنیم، نیروگاه شهید رجایی 3.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می دهد.

    وی خاطر نشان کرد: نیروگاه شهید رجایی 2000 مگاوات قدرت نصب شده دارد و اولین نیروگاهی است که به صورت خرید دانش فنی از شرکت‌های خارجی و با حضور پیمانکاران داخلی و خارجی احداث شده است.

    وی خاطر نشان کرد: واحدهایی که در این نیروگاه نصب شده توسط شرکت‌های ژاپنی ، واحدهای گازی آن توسط جنرال الکتریک و واحدهای سیکل ترکیبی نیز توسط زیمنس نصب شده است و به همین دلیل تامین قطعات در زمان تحریم سخت و مشکل بود.

    فرهور افزود: نیروگاه شهید رجایی از نظر قدرت منصوبه، سومین نیروگاه بزرگ ایران است و از مجموع 280 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی برق در شبکه سراسری کشور، 12 میلیارد کیلووات ساعت توسط نیروگاه شهید رجایی تولید می شود.

    مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: هم اکنون 34 هزار قطعه در انبار نیروگاه ثبت شده است و ما باید در طول سال 10 درصد این قطعات را مجددا شارژ کنیم. خوشبختانه با تلاش همکاران و ارتباط خوبی که با سازندگان داخلی داریم، بیش از 90 درصد قطعات نیروگاه در داخل تولید می شود که از جمله آنها می‌توان به الکتروموتورهای پرقدرت اشاره کرد.

    فرهور درباره مصرف آب این نیروگاه، اظهار کرد: مصرف آب سالانه نیروگاه شهید رجایی، یک میلیون و 500 هزار مترمکعب است که از 7 حلقه چاه در داخل و بیرون نیروگاه به صورت متناوب تامین می شود. البته طرح‌هایی در دست داریم که در آینده از پساب تصفیه شده شهرهای اطراف استفاده کنیم.

    وی افزود: در حال حاضر، مصرف آب در نیروگاه به ازای تولید هر مگاوات ساعت به حدود 110 لیتر کاهش یافته است.

    به گفته فرهور، برای تولید 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در سال به 3 میلیارد مترمکعب گاز معادل نیاز داریم که اگر تامین نشود ناچار به استفاده از سوخت دوم یعنی مازوت هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: پارسال حدود 2 میلیارد و 550 میلیون مترمکعب گاز به ما تحویل داده شد و مابقی از گازوئیل و مازوت تامین شد.

    فرهور با بیان اینکه گرمای تابستان بر خط تولید برق اثر منفی می گذارد و واحدهای گازی متاثر از افزایش دما هستند، گفت: هرساله تعمیرات نیروگاهی از ابتدای پاییز آغاز و تا پایان فروردین ماه به اتمام می‌رسد تا برای تامین برق پایدار در تابستان آماده باشیم.

    وی افزود: معمولا عمر مفید نیروگاه به صورت استاندارد 30 سال است اما تلاش می شود نیروگاه‌ها در داخل کشور برای 40 سال در مدار باشند.

    مدیر عامل شهید رجایی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در دوران تحریم آیا شرکتهای ژاپنی، زیمنس و یا جنرال‌الکتریک در تامین قطعه برای ایران مشکل ایجاد کردند یا خیر گفت: معمولا شرکت‌های سازنده نقشه‌های انفجاری را به ما نمی‌دادند و کدهایی می‌دهند که ما آنها را به شرکت سازنده می‌دهیم تا قطعه را تامین کنند اما به هر حال صنعت برق در ایران یک صنعت پیشرفته است و با اقدامات مهندسی معکوس قطعه را تولید کنیم بنابراین حتی در دوران تحریم نیز این نیروگاه 12 میلیارد کیلووات ساعت تولید برق داشت.

    وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که راندمان نیروگاه شهید رجایی در چه حدی است و آیا به استانداردها نزدیک است گفت: راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی 44 درصد و راندمان نیروگاه بخار 37 درصد است که تلاش می‌کنیم با تغییرات اعمال شده راندمان نیروگاه را باز هم افزایش دهیم.

    فرهور ادامه داد: برای بالا بردن راندمان نیروگاه پروژه‌ای در دست اجرا با شرکت ژاپنی داریم تا با نصب توربین‌های کلاس j که بالاتر از توربین‌های کلاس f شرکت مپنا است راندمان نیروگاه را به استانداردها نزدیک کنیم.

    مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: طبق قراردادی که با جوینت شرکت ژاپنی هیتاچی و میتسوبیشی به میزان 700 میلیون دلار امضا شده قرار است ظرفیت تولید برق تا دو سال آینده از 2 هزار مگاوات به 3300 مگاوات افزایش یابد.

    به گفته وی، در حال حاضر مقدمات کار و تملک زمین و احداث کارگاه در حال انجام است.

    وی در خصوص اینکه آیا نیروگاه رجایی دولتی می‌ماند یا اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذار خواهد شد گفت :بر اساس قانون 20 درصد نیروگاه‌ها دولتی باقی خواهند ماند و نیروگاه شهید رجایی نیز جزء همین برنامه هستند و دولتی باقی خواهد ماند.

     

    برچسب ها