عصر خودرو

با افزایش شمار دکل‌ها؛

هزینه‌های حفاری نفت در آمریکا بالاتر می‌رود

عصر بازار- شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز آمریکا برای بکارگیری دکل‌های حفاری هزینه بیشتری می‌پردازند زیرا شماری از دکل‌ها پس از اُفت شدید قیمت‌ها همچنان غیر فعال مانده‌اند.

هزینه‌های حفاری نفت در آمریکا بالاتر می‌رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار مقدماتی اداره آمار کار آمریکا نشان می‌دهد هزینه‌های حفاری به میزان 8 درصد در ژوئن سال 2017 در مقایسه با رکورد پایین اخیرشان در نوامبر سال 2016 افزایش پیدا کرده است.

    افزایش هزینه‌های حفاری هنوز کاهش 34 درصدی پیشین را که در فاصله مارس سال 2014 تا نوامبر سال 2016 گزارش شده بود، معکوس نکرده است اما نشان‌دهنده نقطه تحول مهمی در سیکل هزینه‌های خدمات میدان نفتی است.

    هزینه‌های حفاری از مارس بر مبنای سال به سال رشد کرده است و در ژوئن تقریبا 3 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. هزینه‌های خدمات، چرخشی هستند و تغییرات در شمار دکل‌ها را با فاصله چند ماه دنبال می‌کنند اما تاکنون افزایش هزینه در مقایسه با افزایش فعالیت حفاری بسیار اندک بوده است.

    طبق اعلام گروه صنعتی "بیکر هیوز"، شمار دکل‌های حفاری طی سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت در حالی که هزینه‌ها کمتر از سه درصد رشد داشتند.

    هزینه‌های حفاری اندک مانده‌اند زیرا مالکان دکل‌ها پس از بدترین رکودی که در بیش از یک نسل گذشته شاهد بودند، همچنان تخفیف‌های بزرگی را برای کسب قرارداد ارایه می‌دهند.

    بر پایه آمار سالانه شرکت "نشنال اویل ول وارکو"، در اوایل تابستان سال 2016 تعداد 2100 دکل حفاری برای استفاده در آمریکا موجود بود اما تنها 455 دکل فعالیت می‌کردند. 

    این شرکت یک دکل حفاری موجود را به عنوان دکلی تعریف می‌شود که در حال حاضر فعال است یا بدون صرف مخارج قابل توجه، آماده حفاری است.

    نرخ استفاده 22 درصدی پایین‌ترین نرخ در بیش از شش دهه گذشته بود و در مقایسه با نرخ 51 درصد در سال 2015 و 70 درصد در سال 2014 کاهش داشت.

    برای اینکه یک دکل زمینی همچنان فعال به حساب آید، بایستی به مدت بیش از سه سال غیرفعال نباشد یا در مورد واحدهای فراساحلی، نباید بیش از پنج سال غیرفعال بماند.

    شمار زیاد دکل‌های غیرفعال سال گذشته رقابت شدیدی را در میان اپراتورها و تخفیف‌های قابل توجهی را برای کسب قرارداد برانگیختند. در نتیجه شرکت‌های اکتشاف و تولید توانستند در نیمه دوم سال 2016 برای سال 2017 نرخ حفاری بسیار مناسبی داشته باشند اما رونق حفاری شمار دکل‌های غیرفعال را کاهش داده و به پیمانکاران قدرت قیمت‌گذاری بیشتری بخشیده است.

    شمار دکل‌های حفاری فعال از 404 حلقه در پایان مه سال 2016 به 952 حلقه در اوایل ژوئیه سال 2017 رسیده است. نرخ استفاده اکنون بالای 40 درصد است که همچنان از نظر استانداردهای تاریخی نرخ اندکی به حساب می‌آید اما دیگر در سطح اضطراری نیست. دکل‌هایی که همچنان غیرفعال هستند اغلب قدیمی‌تر بوده، قدرت و پیشرفتگی و احتمالا بهره‌وری کمتری دارند.

    همچنان که شمار دکل‌های حفاری افزایش پیدا می‌کند و مدت قراردادهای مذاکره شده در سال 2016 به پایان می‌رسد، شرکت‌های حفاری احتمالا افزایش قیمت قابل توجهی را مطالبه خواهند کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، هزینه‌های خدمات میدان نفتی در نیمه دوم سال 2017 و به ویژه در سال 2018 رو به افزایش خواهد بود مگر اینکه رونق فعالیت حفاری آهسته شود.

    برچسب ها