عصر خودرو

اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازارهای نقد و مشتقه

عصر بازار- اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازارهای نقد و مشتقه و اختیار معامله و خرید در بازار سرمایه، توسط کارگزاری آبان بررسی و تحلیل شد.

اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازارهای نقد و مشتقه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، درحالی طی هفته های اخیر موضوع کاهش نرخ سود بانکی به طور جدی تری مطرح شده و فعالان همه بازار منتظر نهایی شدن این موضوع توسط دولت و شورای پول و اعتبار هستند که در مورد اثر این متغیر مهم بر بازارهای نقد و مشتقه اعلام کرد با جدی تر شدن بحث کاهش نرخ سود سپرده بانکی، بررسی تاثیر آن بر روند قیمتی بازارهای مختلف (طلا) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    با کاهش سود بانکی و به تبع کاهش فاصله بین نرخ بهره و تورم موجود، بازارهای رقیب رفته رفته جذاب خواهد شد و این موضوع احتمالا اثرات مثبت بر قیمت دلار و سکه (به عنوان دارایی پایه بازارهای مشتقه داخل) خواهد داشت.

    با نگاهی به رابطه محاسبه قیمت تئوریک قراردادهای آتی، خواهیم دید کاهش نرخ بهره باعث کاهش ارزش زمانی و در نهایت کاهش فاصله بین قیمت نقدی و آتی خواهد شد.

    در این میان نرخ بهره نسبت به قیمت دارایی پایه حساسیت بیشتری خواهد داشت. از طرفی کاهش نرخ بهره باعث افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و این موضوع می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر بهای دارایی پایه تاثیر گذار باشد. در حقیقت، میزان این افزایش است که تعیین کننده جهت اثرگذاری تغییرات نرخ بهره بر قیمت سر رسید های بازار آتی خواهد بود.

    در صورتی که میزان کاهش نرخ بهره تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت دارایی پایه داشته باشد (با در نظر داشتن شدت تاثیر گذاری در ارزش) باعث افزایش ارزش تئوریک و احتمالا بازار سر رسیدها خواهد شد و برعکس.

    در رابطه با بازار اختیار معاملات و اختیار خرید نیز همین روند برآورد می شود. با توجه به قرار داشتن نرخ بهره در قسمت توان مخرج، یک عبارت منفی در ضابطه محاسبه ارزش برگ اختیار خرید (مدل بلک-شولز) رابطه مستقیمی بین تغییرات نرخ بهره و نوسانات قیمت برگ اختیار معامله برقرار است.

    با کاهش نرخ بهره ارزش زمانی اوراق اختیار معامله کاهش می یابد و همانند مباحث مربوط به قراردادهای آتی، باید تاثیر نرخ بهره در جهت گیری دارایی پایه را مد نظر قرار داد. در رابطه با اختیارات فروش، همبستگی معکوس خواهد بود.

    برچسب ها