عصر خودرو

عضو هیات مدیره یک بانک خصوصی تاکید کرد؛

رونق اقتصاد و بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی

عصر بازار- اگر بانک ها در زمان کمبود نقدینگی، سپردهِ با قیمت گران نگیرند، این تفاهم بهترین راهکار برای کاهش غیر دستوری نرخ سود بانکی است، با این تصمیم حقوق سهامداران بانک ها نیز حفظ می شود.

رونق اقتصاد و بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی اصغر پورمتین، کارشناس بانکی با بیان این مطلب درخصوص تفاهم سیاست گذاران بانکی با مدیران بانک ها برای تغییر مدل پرداخت نرخ سود بانکی و کاهش نرخ سود به 15 درصد گفت: این تصمیم برای نظام بانکی بسیار حائز اهمیت است.

    به گفته وی اگر بانک ها همکاری لازم را در اجرای این تفاهم داشته باشند و از طریق سود علی الحساب به سپرده گذاران تسهیلات بدهند، هزینه تمام شده بانکها کاهش یافته و سود تسهیلات نیز کم می شود.

    این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه این تفاهم اتفاق مبارکی در نظام بانکی است، اظهار داشت: اما مشکل این است که وقتی بانکها دچار کمبود نقدینگی می شوند برای فرار از نرخ جریمه 34 درصدی ، سپرده های گران جذب می کنند.

    وی با اشاره به اینکه اگر بانک ها از این مقطع عبور کنند که در زمان کمبود نقدینگی سپردهِ با قیمت گران نگیرند، این تفاهم بهترین راهکار برای کاهش غیر دستوری نرخ سود بانکی است، اظهار داشت: با این تصمیم حقوق سهامداران بانک ها نیز حفظ می شود.

    پورمتین در پاسخ به سوالی درباره اینکه بر اساس این تفاهم اگر سرمایه گذاری بانک ها در زمان سررسید کمتر از 15 درصد سود شناسایی کند، تکلیف چیست، گفت: باید بانک برای سرمایه گذاری بررسی های لازم را داشته باشد و در جایی سرمایه گذاری کند که سود کمتر از 15 درصد نداشته باشد.

    به گفته وی این تصمیم علاوه بر رعایت حقوق سپرده گذاران، حافظ حقوق سهامداران می شود. سهامداران بانک ها مهمترین رکن ماهوی بانک ها هستند. و از آنجایی که زیان بانک ها و مخارج اضافی بانک به ضرر سهامداران است این اقدام می تواند منافع هر دو گروه یعنی سپرده گذار و سهامدار را با هم حفظ کند.

    به گفته پور متین این تصمیم باعث تقویت و رونق بازار سهام نیز می شود.

    این عضو هیات مدیره بانک خصوصی در خصوص اینکه بانک ها برای اجرای این تفاهم مقاومت نمی کنند، افزود: نباید یک شبه انتظار تغییر داشت اما با توجه به شرایط جدید بانک ها و الزام به اجرای سیستم گزارش دهیIFRS و نظام نامه اخیر بانک مرکزی درباره الزامات کفایت سرمایه بانک ها مجبور هستند به سمت کاهش نرخ سود حرکت کنند.

    این کارشناس بانکی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بر اقتصاد کشور گفت: نرخ بالای سود بانکی از مهمترین دلایل رکود اقتصاد است. بالا بودن نرخ سود به رکود دامن می زند. با این نرخ سود بالا تولید دیگر مقرون به صرفه نیست و تولید کنندگان ترجیح دادند سرمایه خود را در بانک ها بگذارند و سودهای بالای 20 درصد دریافت کنند.

    وی پیش بینی کرد با کاهش نرخ سود بانکی و اجرای درست آن توسط نظام بانکی کشور به مرور زمان رکود اقتصادی از بین رفته و رونق تولید را شاهد باشیم. همچنین بازارهایی مثل بازار سهام نیز با رشد و رونق پایدار مواجه خواهند شد.

    برچسب ها