عصر خودرو

نعمت‌زاده خبر داد:

رشد ۱۲۰ درصدی روابط تجاری ایران و ویتنام

عصر بازار- نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار کرد.

رشد ۱۲۰ درصدی روابط تجاری ایران و ویتنام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در این اجلاس وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 120 درصدی روابط تجاری ایران و ویتنام خبر داد و گفت: طبق صحبت‌های روسای جمهور دو کشور لازم است حجم این روابط به دو میلیارد دلار برسد.

    محمدرضا نعمت زاده در قالب دیداری با وزرا و تیم اقتصادی ویتنام عنوان کرد: با وجود افزایش صورت گرفته هنوز حجم روابط تجاری دو کشور قابل قبول نبوده و ظرفیت‌های بسیاری برای رشد این ارقام وجود دارد.

    وی با اشاره به آشنایی پنجاه ساله دو کشور، گفت: تاکنون عدم امکان ارتباط طبیعی و معمول در زمینه‌ی بانکی مانع از گسترش روابط شده بود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور می‌تواند در بخش‌های مختلف پیگیری شود، اظهار کرد: با توجه به میزان بارندگی بالا در کشور ویتنام و حاصلخیز بودن زمین‌ها، بخش کشاورزی از زمینه‌های خوب فعالیت دو کشور است و از سرمایه‌گذاران ایرانی می‌خواهم امکانات سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی و دامداری ویتنام را بررسی کنند.

    وی ادامه داد: در برخی زمینه‌های معدنی نیز امکان سرمایه‌ گذاری‌های مشترک به خصوص در حوزه تولید آلومینیوم وجود دارد و با فراوانی انرژی و برق در ایران، آلومینیوم تولید شده می‌تواند برای ویتنام بسیار امیدبخش باشد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به توان ایران برای تامین نیازهای ویتنام در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و این حوزه را از دیگر زمینه‌های قابل سرمایه‌ گذاری دانست.

    وی ادامه داد: ویتنام عضو آس‌آن است و با چین نیز ارتباط داشته و بر این اساس می‌تواند به مرکزی برای تجار و بازرگانان ما تبدیل شود تا با این همکاری بتوان حضوری فعالتر در این بخش داشت.

    نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد: با توجه به عضویت در اکو قراردادی که به تازگی با کشورهای اوراسیا امضاء کردیم می‌تواند مرکزی برای فعالیت‌های شما باشد.

    وی افزود: تنوع محصولات و کالاهای قابل مبادله بین دو کشور بالاست و در این میان می‌توان به مواردی چون شیلات، محصولات صنعتی و دارو اشاره کرد. برهمین اساس سعی داریم با اعزام هیاتی به کشور شما مذاکرات لازم را صورت دهیم و در صورت همکاری شما در ثبت دارو می‌توان این خدمات را با قیمت و کیفیتی مناسب به دست هم میهنان شما رساند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال به ارائه‌ی خدمات فنی اشاره کرد و گفت: در کشور ما در این حوزه نیز ظرفیت‌های متعددی وجود دارد که ویتنام می‌تواند به شکل رقابتی از این ظرفیت بهره‌مند شود. روز گذشته نیز مذاکراتی با مپنا صورت گرفته که این شرکت قادر است تمام تجهیزات نیروگاهی را تامین کند و اکنون بیش از 50 درصد برق ایران با استفاده از تجهیزات این شرکت که 90 درصد آن داخلی است تامین می‌شود.

    وی ادامه داد: ما می‌توانیم تمام ظرفیت تولید برق شما را پوشش دهیم و برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی آمادگی داریم. همچنین ایران در اغلب حوزه‌ها دارای تولید تجهیزات پزشکی است که می‌توان این تجهیزات را در ویتنام مورد استفاده قرار داد که این محصولات علاوه بر کیفیت خوب قیمتی به مراتب پایین تر از کشورهای اروپایی و ژاپن دارد. اگر تسهیلات بیشتری برای رفت و آمد تجار و دریافت روادید آنها صورت گیرد می‌توان در شرایط بهتری این موضوعات را دنبال کرد و ما امیدواریم روزی شاهد لغو روادید بین دو کشور باشیم و به عنوان مسوول کمیسیون مشترک دو کشور این موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل می‌کنم.

    نعمت‌زاده همچنین به لزوم ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور اشاره کرد و گفت: طی سال‌های قبل به واسطه تحریم‌ها ظرفیت هوایی ما کمی پایین است، اما با توجه به تلاش‌های اخیر امید می‌رود این ظرفیت بهبود پیدا کند.

    نوین سون کونگ وزیر کشاورزی ویتنام نیز اوج روابط دو کشور را مربوط به سال 2016 میلادی دانست و گفت: ما در حال آماده سازی برای انجام تجارت آزاد با کشورها هستیم و با سیاست باز و همگرایی بین المللی به سمت همکاری اقتصادی با کشورها می‌رویم در حالی که ظرفیت اقتصاد ما سالانه 200 میلیارد دلار است ظرفیت سالانه واردات وصادرات ما رقمی بیش از این است.

    وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته ما موفق به دستیابی به اهداف برنامه اقتصادی خود نشده اما همدیگر را درک می‌کنیم و مقامات دو کشور نیز بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری به دو میلیارد دلار تاکید کرده‌اند. البته شاید این ارقام به عنوان اهداف کوتاه مدت مناسب باشد و در کل ما باید رقم‌های بالاتری را مدنظر قرار دهیم.

    وزیر کشاورزی ویتنام افزود: رشد اقتصادی ویتنام در 2016 بالغ بر پنج درصد بوده و پیش بینی شده که این رشد در سال 2017 به بیش از شش درصد برسد. در زمینه‌ی صادرات در شش ماهه اول 2017 ما بیش از 100 میلیارد دلار صادرات داشته که رشدی 12 درصدی را نشان می‌دهد. ما در توسعه اقتصادی روندی رو به رشد را دنبال کرده و پیش بینی می‌کنیم امسال از شیلات و کشاورزی صادرات ما بالغ 34 میلیارد دلار خواهد بود.

    برچسب ها