عصر خودرو

تلاش آمریکا برای تسلط بر بازار انرژی جهان

عصر بازار- به عقیده تحلیلگران، تحریم های سعودی علیه قطر و تلاش های ترامپ برای جلوگیری از ورود شرکت های خارجی به میادین نفت ایران هدف واحدی را دنبال می کند و آن ایجاد فضا برای ورود پرقدرت آمریکا به بازار انرژی جهان است.

تلاش آمریکا برای تسلط بر بازار انرژی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، به رغم موضع کاخ سفید که می گوید توافق هسته ای ایران ممکن است در دولت ترامپ از هم بپاشد، مقامات ایرانی همچنان در حال تشویق شرکت های نفتی چند ملیتی برای ورود به صنعت انرژی این کشور هستند.

    امیرحسین زمانی نیا، در حاشیه کنفرانس نفتی استانبول گفت: «دستان ما پر است... ما فکر می کنیم وضعیت برای ورود شرکت های نفتی بین المللی به ایران به اندازه کافی عادی است.»

    شرکت توتال فرانسه اخیرا متعهد شده که یک میلیارد دلار در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران سرمایه گذاری کند، اما این سرمایه گذاری توسط یک شرکت بزرگ اروپایی در ایران همچنان یک استثناست و به یک رویه معمول تبدیل نشده است. زیرا اگر دولت آمریکا از توافق هسته ای خارج شود، شرکت های خارجی ممکن است در معرض تحریم های دولت
    آمریکا قرار گیرند. این مسئله سبب می شود تا با وجود مرتفع شدن موانع حقوقی همکاری با تهران، اشتیاق برای توسعه منابع نفتی ایران پایین باشد.

    از سوی دیگر، موضع گیری های کاخ سفید به شکل گیری این باور در عربستان کمک کرده که ریاض توانسته یک متحد کلیدی علیه قطر برای خود دست و پا کند.

    در حالی که آمریکا تلاش دارد صادرات نفت خود را افزایش دهد، و در حال نزدیک تر شدن به جایگاه بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان است، بستن دست و پای قطر، به عنوان بزرگترین صادر کننده کنونی گاز مایع جهان و تحریم ایران به عنوان یک صادر کننده مهم نفت، می تواند به پیشبرد طرح «تسلط آمریکا در بازار انرژی جهان» کمک بیشتری بنماید.»

    از این رو به عقیده تحلیلگران سیاسی تحریم های سعودی علیه قطر از یک سو و تلاش های ترامپ برای ممانعت از ورود شرکت های خارجی به میادین نفت ایران از سوی دیگر هدف واحدی را دنبال می کند و آن ایجاد فضا برای ورود پرقدرت آمریکا به بازار انرژی جهان است.

    البته ایران ممکن است بتواند سرمایه هایی را از کشورهای چین، هند و روسیه برای تامین مالی پروژه های انرژی خود جذب نماید، اما آمریکا هر آن ممکن است توافق هسته ای را پاره کند و نگرانی از این مسئله شرکت های اروپایی را از صنعت انرژی ایران دور نگه می دارد.

    برچسب ها