عصر خودرو

توسعه بزرگترین میدان گازی جهان در دولت یازدهم؛

پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به شبکه سراسری انتقال گاز متصل شد

عصر بازار- عملیات اتصال خط خروجی پالایشگاه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی به شبکه سراسری انتقال گاز تکمیل شد.

پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به شبکه سراسری انتقال گاز متصل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، روند توسعه و راه اندازی فازهای باقی مانده پارس جنوبی، شتاب گرفته به طوری که همزمان با بخش دریا، تاسیسات خشکی و پالایشگاه ها نیز در حال آماده سازی است.

    در سال گذشته فازهای 17 و 18 تکمیل و در ابتدای امسال راه اندازی شدند. بخش هایی از فازهای 19، 20 و 21 نیز در ماه های اخیر به بهره برداری رسیدند. پیش از این نیز فازهای 12، 15 و 16 به طور کامل توسط دولت یازدهم راه اندازی شده بودند.
    تولید گاز در پارس جنوبی در دولت یازدهم با بهره برداری از 11 فاز، حدود 2 برابر شده و از روزانه 285 میلیون مترمکعب به 575 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
    شماری از فازهای پارس جنوبی که نسبت به سایر فازها، پیشرفت کمتری داشتند، پس از تکمیل فازهای قدیمی و آزاد سازی منابع مالی و فنی، مورد توجه قرار گرفتند و به سرعت در حال توسعه هستند که از جمله آنها می توان به فازهای 22، 23 و 24 اشاره کرد.
    به گزارش شرکت ملی نفت ایران، فرهاد ایزدجو؛ مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با اشاره به راه اندازی واحد هوای ابزار دقیق و بخش از تاسیسات خشکی این پالایشگاه اعلام کرد: سایر سرویس های پشتیبانی پالایشگاه، تا شهریورماه امسال به طور کامل راه اندازی می شوند.
    ایزدجو پیشرفت پالایشگاه فازهای 22تا 24 پارس جنوبی را 89 درصد اعلام کرد و درباره زمان اولین مرحله بهره برداری از این فازها گفت: در صورت تخصیص گاز ترش از فازهای 6 ،7 و 8 ، مطابق برنامه زمانبندی امکان عملیات شیرین سازی گاز در ردیف اول شیرین سازی پالایشگاه این فازها، از آذر ماه امسال فراهم خواهد شد.
    به گفته مجری طرح، اتصال پالایشگاه فازهای 22 تا 24 به خط گاز ترش (آیگت 5) انجام شده و عملیات تکمیلی اتصال این خط هم تا اواخرمردادماه، به پایان می رسد.
    ایزدجو همچنین از تکمیل خط خروجی اتصال پالایشگاه این فازها به شبکه سراسری انتقال گاز خبر داد و گفت: تا پیش از دریافت گاز از حوزه مخزنی این فاز، امکان عملیات شیرین سازی و تزریق به خط سراسری با دریافت گاز ترش از آیگت 5، محقق خواهد شد.
    پیش از این مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی از تکمیل عملیات حفاری در موقعیت سه سکو از مجموع چهار سکوی این فازها خبرداده و گفته بود: با دریافت لوله های سی آر ای(CRE) از شرکت ملی نفت ایران تا مهرماه امسال، عملیات نصب این لوله ها در هر چهار سکو آغاز شده و پس از آن عملیات تکمیلی چاه ها در مدت شش ماه پایانی سال انجام می شود.
    وی با اشاره به فعال شدن تمامی نواحی پالاشگاه و حضور پیمانکاران در مسیرهای راه اندازی اولیه (FTP) اظهار کرد: در حال حاضر حدود هفت هزار نیروی کار در این فاز ها مشغول به کارند که نسبت به سال گذشته 2 هزار نفر افزایش یافته است.
    بر اساس این گزارش، طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤۰۰ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧۰ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤۰ تن اتان در حال انجام است.
    میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
    ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
    میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران با قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

    برچسب ها