عصر خودرو

طرح های بهینه سازی، مازوت پالایشگاه اصفهان را ۱۰ درصد می کند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اعلام کرد: با اجرای طرح بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان، حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بنزین تولید می شود و مازوت تولیدی نیز به کمتر از ۱۰ درصد می رسد.

طرح های بهینه سازی، مازوت پالایشگاه اصفهان را ۱۰ درصد می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در این زمینه، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به نشریه وزارت نفت (مشعل)درباره بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه نفت اصفهان گفت: این طرح شامل ساخت 2 واحد عظیم پالایشی HRU و RFCC م شود و قرار است فرآورده مازوت پالایشگاه را به بنزین تبدیل کند.

    حمید شریف رازی ادامه داد: بعد از اجرای طرح حدود هشت میلیون و 500 هزار لیتر در روز بنزین و یک میلیون «پروپیلن» وارد مدار تولید می شود و میزان مازوت، به زیر 10 درصد کاهش می یابد.

    شریف رازی ادامه داد: مازوتی که اکنون در پالایشگاه تولید می شود، با هزینه بالایی به بندر ماهشهر ارسال و از آنجا صادر می شود که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و امیدواریم با اجرای این طرح، پالایشگاه بتواند از فواید آن استفاده کند.

    وی گفت: قرارداد این طرح با شرکت دایلمر کره و اصفهان منعقد شده است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز به اجرای آن کمک می کند.

    به گفتته وی، مبلغ قرارداد این طرح حدود 2 میلیارد یورو است که در رفع آلودگی منطقه و شهر اصفهان موثر است.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره طرح پالایشگاه جدید آبادان با ظرفیت تولید210 هزار بشکه در روز گفت: این پالایشگاه از سوی یک کنسرسیوم از جمله ساینوپک چین در حال انجام است.

    وی افزود: اعتبار اسنادی مرحله نخست به مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون دلار، اول اسفندماه پارسال از سوی بانک ملت باز و پنجم اردیبهشت ماه سال جاری قرارداد نافذ شد و براساس این قرارداد، پیمانکار موظف است در 45 ماه این مرحله را به انجام برساند.

    شریف رازی ادامه داد: مرحله دوم طرح، به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار منابع مالی نیاز دارد که از سوی یکی از بانک های چین تامین می شود. یک موسسه بیمه ای طرح را تصویب کرده و به تصویب بانک چینی نیز رسیده است.

    به گفته وی، مراحل اخذ مجوز از وزارت امورخارجه و وزارت صنعت چین در حال پیگیری است و در چند ماه آینده ، قرارداد این بخش از کار هم نافذ می شود. در مجموع انتظار می رود امسال هر 2 فاز در کنار هم آغاز شود.

    شریف رازی تصریح کرد: پس از برجام، طرح پالایشگاه جدید آبادان، بزرگ ترین طرحی است که از سوی موسسه های خارجی تامین مالی می شود.

    به گفته وی، پالایشگاه آبادان مازوت زیاد (حدود 45 درصد) تولید می کند و ادامه تولید آن اقتصادی نیست، با تکمیل این طرح نه فقط اقتصاد پالایشگاه بهتر می شود، بلکه دیگر شاهد ضرردهی پالایشگاه نخواهیم بود.

    وی درباره ساخت خط لوله سبز آب- ری گفت: این خط لوله نفت خام سنگین را به پالایشگاه اراک منتقل می کند و از سوی یک کنسرسیوم ایرانی اجرا می شود.

    به گفته شریف رازی، خط لوله تبریز - ارومیه، یکی دیگر از طرح های مهم شرکت است که تاکنون 55 درصد پیشرفت داشته است و با تامین منابع مالی، بخش عمده از آن امسال به بهره برداری رسیده و تحویل می شود.

    وی از پیشرفت 65 درصدی طرح ساخت خط لوله نایین -کاشان- ری خبر داد و گفت: در این طرح فرآورده های تولیدی از مبادی جنوبی به تهران منتقل می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، درباره ساخت خط لوله نفت خام گوره- جاسک گفت: این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت سنگین را دارد که از منطقه گوره به جاسک در استان هرمزگان ارسال می شود.

    برچسب ها