عصر خودرو

علی اسلامی بیدگلی عنوان کرد:

کاهش نرخ بهره بانکی، اصل توسعه بازار سرمایه

عصر بازار- در حال حاضر اقتصاد با یک پارادوکس عجیب مواجه است و آن هم نرخ بهره و تامین مالی در شبکه پولی است که از ۲۵ درصد نیز فراتر رفته است. این در حالی است که نرخ تورم در محدوده های ۱۰ درصد قرار دارد.

کاهش نرخ بهره بانکی، اصل توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی، رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در خصوص راهکار های رشد بازار سرمایه گفت: در ابتدا باید دلایل رکود بازار را مورد بررسی قرار داد تا پس از آن بتوان راهکاری را مطرح کرد.
    وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار دسته ای از عوامل بیرونی و درونی مقصر هستند، افزود: این روزها سهم عوامل بیرونی که خارج از حیطه کنترل بازار است، بیشتر از عوامل درونی بازار است.
    اسلامی بیدگلی مهمترین عامل بیرونی را عدم توازن نرخ بهره و تورم دانست و افزود: در حال حاضر اقتصاد با یک پارادوکس عجیب مواجه است و آن هم نرخ بهره و تامین مالی در شبکه پولی است که از 25 درصد نیز فراتر رفته است و این در حالی است که نرخ تورم در محدوده های 10 درصد قرار دارد.
    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با این فاصله نرخ بهره و تورم ، هم نرخ رشد سرمایه گذاری و هم انتظار نرخ رشد کاهش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در بازار سهام نیز با توجه به وجود فرصت های سرمایه گذاری در بازار بدون ریسک با بازدهی های سالیانه بالای 22 درصد به شدت کاهش یافته است.
    به گفته وی این روز ها تنها در بازار سرمایه حضور سرمایه گذار جدید کمرنگ نشده بلکه در سایر حوزه ها مثل مسکن، فعالیت های تولیدی و بازرگانی نیز منابع و سرمایه گذاری جدید وارد نمی شود.
    اسلامی با تاکید بر اینکه همه فعالان اقتصادی و کارشناسان اعلام کرده اند برای درمان وضعیت اقتصاد چاره ای جز کاهش نرخ بهره وجود ندارد، اظهار داشت: نرخ بهره اصلی ترین عامل بروز رکود در بازار است و مادام که برطرف نشود نباید انتظار رونق بلند مدت از بازارها را داشت.
    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در ادامه، عوامل خارجی دیگری را که تاثیر قابل اهمیتی بر بازار دارد مورد توجه قرار داد و افزود: بروز برخی اتفاق ها در کشور های منطقه سایه سنگینی بر سر بازار سرمایه انداخته است. این دسته از اتفاق ها ریسک های سیستماتیک هستند که پیش بینی رفع و حذف آنها از اختیار کارشناسان اقتصادی خارج است.
    وی افزود: همزمان با این دو عامل، با عواملی مواجهیم که در اختیار و کنترل فعالان اقتصادی است اما نمی توان انتظار رفع آنها را در کوتاه مدت داشت.
    اسلامی در ادامه به عوامل درونی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر آن دسته از منابع کشور با اقتصاد بانک پایه که در بازار سرمایه حاضر هستند از طریق ابزارهای مختلف مشابه ابزارهای بازار پول، از بازار سهام خارج می شوند. به همین دلیل شاهد کاهش حجم جریان نقدینگی ورودی به بازار برای خرید سهام و افزایش فشار عرضه سهام به منظور جایگزینی منابع حاصل از آن هستیم.
    این کارشناس بازار سرمایه، چهارمین عامل دخیل در شرایط سخت این روزهای بازار سرمایه را تنگناها و فشارهای شدید نقدینگی دانست و گفت: در سال های گذشته شاهد حجم قابل توجه جریان نقدی و ورودی از طریق صندوق های بازنشستگی ، تامین اجتماعی و شرکت های سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم وابسته با بانک ها به بازار سرمایه بودیم.
    به گفته اسلامی بیدگلی،  طی دو سال گذشته به طور دائم این جریان نقدی ورودی با کندی مواجه شده تا جایی که در سال گذشته به صفر نزدیک شد و به مرور زمان این متقاضیان خرید سهام تبدیل به عرضه کنندگان اصلی سهام شدند. بر همین اساس در یک سال گذشته دائما شاهد یک عارضه مهم در بازار بودیم که هرگاه بازار تصمیم به حرکت صعودی داشت با حجم قابل توجه عرضه توسط این دسته از بازیگران اصلی مواجه شد.
    وی تاکید کرد: ترس سرمایه گذاران از احتمال عرضه مجدد در زمان طی روند صعودی در بازار باعث شد نتوانیم روزهای مثبت زیادی را در بازار تجربه کنیم.
    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با اشاره به اینکه اصلاح نرخ بهره مهمترین عامل رشد بازار خواهد بود، گفت:  آغاز روند نزولی نرخ بهره که این روزها نویدش از سوی مسوولان بانک مرکزی داده شده است می تواند یکی از کمک های اصلی برای بهبود بازار سرمایه باشد.
    اسلامی بیدگلی ادامه داد: به مرور زمان با کاهش فرصت های سرمایه گذاری با نرخ های بالاتر بخشی از سپرده ها که سررسید می شوند به سوی بازار سرمایه حرکت می کنند.
    وی در ادامه به یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و گفت: یکسان سازی نرخ ارز و شفافیت نرخ ارز باعث حذف یک ریسک با اهمیت از بازار سرمایه می شود.
    اسلامی بیدگلی به تنوع ابزارهای مشتقه در بورس مثل اوراق تبعی و اختیار معامله اشاره کرد و گفت: این اوراق باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام، بهبود وضعیت جریان نقدینگی و ورودی و افزایش تقاضا می شود.
    وی در خاتمه تاکید کرد: در کنار همه این عوامل توصیه می شود با تقویت فرهنگ سهامداری، سهم بازار سرمایه از پس اندازهای مردمی افزایش یابد و به طور طبیعی این اقدام باعث شود افزایش جریان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه افزایش یابد.

    برچسب ها