عصر خودرو

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت خبر داد

توافقات گسترده تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا

عصر بازار- رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا کالا صادر کند از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر و یا با تخفیف های ۲۰ تا ۸۰ درصد دریافت می‌شود.

توافقات گسترده تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در آیین گرامیداشت روز صنعت، معدن و تجارت در استان یزد با اشاره به عواملی که بعضاً موجبات غیررقابتی شدن کالای ایرانی می‌شود، گفت: چنانچه فضای مناسب بین المللی در روابط خارجی ایران با دنیا وجود داشته باشد باعث می شود که سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی با نگاه بازار منطقه ای و جهانی صورت گیرد و در نهایت قیمت محصولات پایین و رقابتی‌ می‌شود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: فضای مناسب بین المللی متکی به روابط سیاسی خارجی است که دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام قدم خیلی مهمی در این خصوص برداشته است. از سوی دیگر اقدامات، اقتصادی و تجاری است که دستگاه‌ها و تشکل‌های دولتی و خصوصی باید پیش قدم شوند.

    وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتهاست موافقتنامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با تعدادی از کشورهای هدف صادراتی از جمله سوریه، لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام، روسیه و قزاقستان دنبال می کند.

    خسروتاج افزود:  این مذاکرات از حدود 16 ماه پیش با اتحادیه گمرکی اوراسیا متشکل از پنج کشور شروع شده است و خوشبختانه اخیراً در بخش کالاهای صنعتی توافقات اولیه بعمل آمده است که ظرفیت افزایش و توسعه نیز دارد.

    براساس این توافقات چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا همچون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر و یا با تخفیف های 20 تا 80 درصد دریافت می شود، البته با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات آنها در ایران اقدام خواهد شد.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان، تا حدود زیادی کالاهای صنعتی مورد تبادل، مشمول این توافقات شد و برای اقلام کشاورزی نیز مذاکرات ادامه خواهد یافت که به این ترتیب کلیه کف پوش‌های ایرانی از جمله فرش دستباف، ماشینی، گلیم، گبه در صورت صادرات آتی به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات، حداکثر تا اکتبر سال‌جاری میلادی، مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اوراسیا می شود.

    خسروتاج در ادامه به کالاهای ساختمانی همچون انواع کاشی و سرامیک اشاره کرد که بطور میانگین مشمول هشتاد درصد تخفیف در حقوق گمرکی شده‌‌اند، انواع ظروف شیشه ای، کابل و لوله و مصنوعات فلزی و سایر کالاها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش شده‌اند.

    برچسب ها