عصر خودرو

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمات توسعه تجارت :

گام های رو به جلو ایران و پاکستان برای دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد

عصر بازار- سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمات توسعه تجارت ایران که اخیرا برای شرکت در دومین دور نشست کمیته مذاکرات تجاری ایران و پاکستان به اسلام آباد سفر کرده بود، گفت که دو کشور با عزم جدی در حال برداشتن گام های رو به جلو برای دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد هستند.

گام های رو به جلو ایران و پاکستان برای دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، میرهادی سیدی گفت: پیرو تصمیم و تاکید سران ایران و پاکستان برای افزایش مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار، قرار شد که این دو کشور به عنوان دو همسایه همسایه و دارای پتانسیل های بسیار زیاد در حوزه همکار ی های تجاری و اقتصادی، برای افزایش سطح مبادلات تجاری موافقنامه تجارت آزاد با هم منعقد کنند.
    وی با اشاره به برگزاری دومین نشست کمیته تجاری برای بررسی مقدمات امضای توافقنامه تجارت آزاد که روز های سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در اسلام آباد برگزار شد، گفت: در این نشست بخش هایی از اختلاف نظرها برطرف شد و توانستیم گام خوبی رو به جلو برداریم.
    میرهادی سیدی در خصوص زمان تقریبی به پایان رسیدن مذاکرات اولیه برای نهایی سازی مقدمات امضای توافقنامه تجاری آزاد بین ایران و پاکستان گفت که قرار است کارها ادامه پیدا کند تا کار تنظیم متن توافقنامه تجارت آزاد پیش از پایان سال جاری در سطح کارشناسی به اتمام برسد اما به معنای پایان کار نیست و مراحل دیگری نیز پس از آن باید طی شود.
    این مسئول سازمان توسعه تجارت کشورمان افزود: در نشست اخیر با طرف پاکستانی همچنین در خصوص راه های برطرف کردن موانع از مسیر همکاری های تجاری میان گفت و گو کردیم و هر یک از طرفین مشکلات مد نظر خود را مطرح و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد.
    وی اظهار داشت: قرار شد یک کمیته فرعی در حوزه استانداردها تشکیل دهیم و کمیته فرعی دیگری نیز در حوزه همکاری های گمرکی میان دو کشور تشکیل شود و پس از معرفی اعضای کمیته های فرعی از سوی دو طرف، این کمیته ها به زودی فعالیت خود را در حوزه های از پیش تعریف شده آغاز کنند.
    سیدی گفت: در حوزه استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی دو طرف، پیشنهادهایی مطرح شد تا دو طرف به توافقی در خصوص پذیرش متقابل استاندارهای یکدیگر با عنوان (Mutual Recognition Agreement) برسند. متنی که طرف پاکستانی قبلا در این زمینه به ایران داده بود، در حالی بررسی است و سازمان استاندارد و مسئولین ذی ربط باید در مورد این تصمیم بگیرند. اگر این توافق انجام شود، بخشی از مشکلات مربوط به تجارت که معطوف به موضوع استانداردها است، برطرف خواهد شد.
    سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمات توسعه تجارت کشورمان گفت: در حوزه گمرکی، خواسته ها این است که دو کشور بتوانند اطلاعات گمرکی خود را به صورت الکترونیکی با یکدیگر مبادله کنند. بسترهای لازم برای این کار نیاز است که قرار است کمیته های فرعی ما درباره این موارد نیز بررسی هایی را داشته باشند.
    وی افزود: با توجه به اینکه عزم افزایش همکاری تجاری فیما بین دو کشور با پتانسیل های فراوان در بالاترین سطح وجود دارد و زمینه های همکاری گسترده نیز بین طرفین موجود است، بسیار خوش بین هستیم که بتوانیم در آینده این روابط را افزایش دهیم و هر دو طرف هم گرایش و نگاه مثبتی به این موضوع دارند که موجب تسریع این اهداف خواهد شد.
    سیدی اظهار داشت که بحث های گمرکی، اختلافات آماری در گمرک های دو کشور، عوارض جاده ای، عوارض ورود کامیون ها و برخی از موارد و مشکلات ناشی از عدم اطلاعات دقیق از مقررات مربوطه و نحوه اجرای آن از دیگر موضوع های نشست اخیر کمیته تجاری ایران و پاکستان بود که طرفین درباره آن تبادل نظر کردند.
    این مسئول سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: حقیقتا نوع برخورد و نظراتی که طرف پاکستانی داشت نشان می داد که پاکستانی ها هم مثل ایران برای ارتقا و توسعه روابط تجاری دوجانبه حساب ویژه ای باز کرده اند دو طرف برای برداشتن گام های لازم در جهت نهایی شدن مقدمات برای امضای توافقنامه تجارت آزاد عزم جدی دارند.

    برچسب ها