عصر خودرو

اختلاف نظرها و هراس مالی در بازار بیت‌کوین

عصر بازار- تمامی اختلاف نظرهای داخلی در بازار ارز دیجیتال بیت‌کوین ممکن است به زودی منجر به زیان‌های مالی، کاهش قیمت‌ها و تأخیر در فرایند پرداخت‌ها شود.

اختلاف نظرها و هراس مالی در بازار بیت‌کوین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا  ، تمامی این اتفاقات بستگی به توافق دارندگان بیت کوین بر سر اجرای به روزرسانی بزرگ نرم افزاری برای ارتقاء ظرفیت شبکه تا روز 31 ژوییه (9 مرداد) دارد.

    از جمله افرادی که از این تغییر حمایت نمی‌کنند، معدن کاوان بیت کوین هستند که مسوولیت آنها تأیید معاملات است. هرگونه اختلاف نظر بین آنها و افرادی که از بیت کوین استفاده می کنند مثل تعدادی از استارت آپ ها و چند شرکت بزرگ می تواند منجر به هراس در بازار 39 میلیارد دلاری بیت کوین شود.

    تا کنون ارزش بیت کوین به دلار آمریکا با توجه به تمامی ابهاماتی که وجود دارد، افزایش یافته است به طوریکه در حال حاضر حدود 2300 دلار و بیش از سه برابر سال گذشته است. این در حالی است که افزایش سریع و سپس سقوط ناگهانی از ویژگی های قیمت این ارز دیجیتال  است. بدین ترتیب بیت کوین از ماه ژوئن که به اوج خود یعنی بیش از 3 هزار دلار رسید، تا کنون حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

    بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به هیچ بانک و دولتی متصل نیست. همانند پول نقد به کاربران اجازه می دهد به صورت ناشناخته به دریافت و پرداخت پول بپردازند و یا همانند دیگر سرویس های پرداخت آنلاین، امکان معامله از طریق اینترنت را فراهم می کند.

    این سکه های دیجیتال توسط مزارع کامپیوتری به وجود می آیند که آن را استخراج کرده و با حل معماهای پیچیده ریاضی، تراکنش های کاربران دیگر را تأیید می کنند. معدن کاوان در ازای این کار بیت کوین دریافت می کنند. امکان تبادل بیت کوین با دلار آمریکا و دیگر ارزها هم وجود دارد.

    بسیاری بیت کوین را ارز آینده می‌دانند اما این پول مجازی تاکنون نتوانسته است برای پرداخت در ازای دریافت کالا و خدمات، محبوبیت زیادی جلب کند.

    شبکه بیت کوین محدود به چگونگی سرعت تغییرات پول دیجیتال است. از این رو همزمان با رشد بیت کوین، تأخیر در پرداخت ها هم رواج بیشتری پیدا کرده و نگران کننده‌تر شده است.

    به همین دلیل برخی از توسعه دهندگان نرم افزاری از طریق مهندسی مجدد سیستم جهانی بیت کوین یا همان به اصلاح "بلاک چین"، راه جدیدی را برای سرعت بخشیدن به معاملات پیشنهاد کرده اند. مایکروسافت، کوین بیس و تعدادی دیگر از طرفداران بیت کوین که خواهان استفاده بیشتر این ارز در تجارت هستند، از حامیان این شیوه جدید به شمار می روند.

    اما به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود دارد، اصلاح طلبان روز 31 ژوییه را به عنوان مهلت اجرای سیستم جدید تعیین کرده و اعلام کرده اند پس از این تاریخ، دیگر تراکنش‌های معدن کاوانی که اصلاحات جدید را تصویب نکرده اند، به رسمیت نمی شناسند.

    همین امر موجب ابهام در اقتصاد بیت کوین شده است چرا که کسی نمی‌داند بیت کوینی که پرداخت و یا دریافت کرده است طبق انتظارات، وارد سیستم می شود یا خیر.

    برخی از معدن کاوان بیت کوین مثل شرکت چینی " Bitmai" هنوز از سیستم جدید حمایت نکرده است و چنین اختلافاتی می تواند منجر به ایجاد دو یا چند نسخه متناقض بیت کوین شود.

    این آشفتگی گرچه محدود به آنهایی می شود که از بیت کوین استفاده می کنند اما موجب خواهد شد کسی از نسخه ای که در اختیار دارد مطمئن نباشد یا اینکه نداد که چه اتفاقی در صورت دریافت و یا پرداخت بیت کوین خواهد افتاد.

    یعنی اگر بیت کوین دریافت کنید، ممکن است ارزی به دست آورید که نتوانید آزادانه آنها را خرج کنید و یا ممکن است اگر نسخه "اشتباهی" باشد، به طور کل آن را از دست بدهید.

    به همین دلیل وب سایت رسمی بیت کوین Bitcoin.org هفته گذشته به کاربران هشدار داد تا دو روز قبل مهلت اعلام شده، هیچ بیت کوینی را نپذیرند و پیش از شروع معاملات خود، منتظر تأیید وضعیت بمانند.

    اما پشت پرده تمامی این اختلافات، به طور قطع پول قرار دارد چراکه سود برخی از شرکت ها به دلیل کاهش کارمزد تراکنش ها با اجرای سیستم جدید، کاهش خواهد یافت. همزمان اصلاح طلبان پیش بینی کرده اند با اجرای این سیستم فرصت های تجاری جدیدی در قالب فرم سریع تر و قابل اعتمادتری از بیت کوین به وجود می‌آید.

    برچسب ها