عصر خودرو

تکنولوژی ایرانی فولاد به بهره برداری رسید

ایران به جمع پنج کشور صاحب امتیاز "آهن‌اسفنجی" پیوست

عصر بازار- با افتتاح فولاد شادگان فرآیند ایرانی (pered) در تولید آهن اسفنجی به بهره برداری می‌رسد.

ایران به جمع پنج کشور صاحب امتیاز "آهن‌اسفنجی" پیوست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در فرآیند تولید آهن اسفنجی و احیای مستقیم pered بار اکسیدی آهن اسفنجی احیاء می‌شود و محصولی ایده‌ال برای تولید فولاد، باکیفیت به دست می‌آید. آغاز تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی (persian reduction (pered ایران به جمع پنج کشور صاحب امتیاز تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در جهان پیوست و انحصار روش‌های پرآوازه خارجی میدرکس و  HYL در واحدهای تولیدی کشور شکسته شد.

    اسدالله فرشاد - مدیرعامل فولاد غدیر ایرانیان - در نشستی که در محل ساختمان ایمیدرو برگزار شد، در این باره عنوان کرد: اکنون به صورت بالقوه ظرفیت تولید آهن اسفنجی در ایران 50 درصد ظرفیت جهانی است که با تکنولوژی pered می‌توان با تکنولوژی ایرانی به ظرفیت بالای تولید آهن اسفنجی رسید و نیاز داخلی را برطرف کرد.

    در توضیحات فنی که درباره‌ی این تکنولوژی داده شد pered با شرایط اقلیمی و تولیدی در ایران همخوانی دارد و به لحاظ مصرف انرژی، آب و نیروی انسانی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است به گونه‌ای که جدول مقایسه پارامترهای کلی روش‌های مختلف میدرکس، HYL و pered نشان می‌دهد که روش ایرانی در حوزه نیروی انسانی، مصرف آب، توتاژ تولید آهن اسفنجی و توان تولید نسبت به دو شیوه‌ دیگر از مزیت برخوردار است.

    در همین رابطه رستی – مدیرعامل فولاد غدیر جنوب – با اشاره به این که مدل تولید pered توانسته است زودتر از پیش بینی‌ها به مرحله‌ بازدهی و تولید برسد، عنوان کرد: بعد از این که سیستم pered را در واحدهایی مانند فولاد شادگان جایگزین کردیم مشاهده شد که در 24 ساعت اول به ریت تولید 70 تن در ساعت رسید و بسیاری از انتظارات را برآورده کرد و اکنون در کنار دفاعیات تئوریکی که در این روش در مجامع جهانی انجام شده است، نمونه تولید شده و واقعی آن در دسترس است.

    تکنولوژی pered توسط شرکت MME طراحی شده است که این شرکت یک شرکت ایرانی بوده که جهت انتقال تکنولوژی روز و تحقیق و توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور آلمان به ثبت رسیده و با به کارگیری از متخصصان ایرانی و خارجی توانسته است تکنولوژی مانند pered را به دست بیاورد.

    به گفته مسئول بخش مهندسی شرکت MME از جمله مزیت‌های، شیوه pered در تولید آهن اسفنجی این است که اکنون هر کشوری که بخواهد از این سیستم برای تولید این محصول استفاده کند باید حق استفاده از آن را به ایران پرداخت کند، چنانچه ایران پیش از این برای تولید سنگ آهن در شیوه‌هایی مانند میدرکس در هر تن پنج تا هفت دلار حق امتیاز به صاحب تکنولوژی پرداخت می‌کرد و این در حالی است که اکنون ایران با در اختیار داشتن شیوه pered به جمع پنج کشور صاحب تکنولوژی آهن اسفنجی در جهان پیوست که اجازه ساخت واحدهای فولادی را در اقصی نقاط جهان پیدا کرده است.

    برچسب ها