عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری تاکید کرد:

بازبینی قوانین بازار سرمایه پیش از ورود سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار: بازبینی و اصلاح قوانین بازار سرمایه، کاری است که سازمان بورس در دست اقدام دارد و برای این منظور از کارگزاران و نهادهای مالی و دست اندرکاران بازار سرمایه نظرخواهی کرده است.

بازبینی قوانین بازار سرمایه پیش از ورود سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به بازنگری در قوانین بازار سرمایه به لزوم یکپارچه شدن این قوانین در قدم اول اشاره کرد و گفت: قوانین و مقررات بر اساس نیازهای سازمان بورس در گذشته تدوین شده بود.

    وی با اشاره به اینکه در دوره ای که این قوانین تدوین شد، فقط کارگزاران جزو نهادهای حاضر در بازار سرمایه بودند، گفت: بر همین اساس قوانین وضع شده فقط شامل این گروه شده بود اما به مرور زمان نهادهای مالی جدیدی وارد بازار سرمایه شدند که برای هرکدام از آنها به طور جداگانه قوانین مختلف تدوین شده است، بر همین اساس نیاز است این قوانین یکپارچه شوند تا از تعدد قانون ها جلوگیری شود.

    وی معتقد است گسترش قوانین و مقررات در حوزه های مختلف، باعث پیچیده شدن قانون شده است و یکپارچگی قوانین در این شرایط بسیار مهم است.

    خدارحمی با اشاره به اینکه پیچیدگی قوانین در حال حاضر خیلی زیاد شده است، گفت: تعدد قوانین پیچیدگی ها را زیاد کرده است تا جایی که در صورت تخلف یک نهاد، سازمان بورس نیز نمی تواند تشخیص دهد تخلف بر اساس کدام آیین نامه، بند یا دستورالعمل اتفاق افتاده است، بنابراین نیاز است این قوانین پالایش شوند.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه کشور به بلوغ نسبی رسیده است، گفت: ضروری است تا دستورالعمل‌های انضباطی و آیین‌نامه‌های مدونی برای این بازار وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه افزود: در برخی موارد قوانین و مقررات این ابزار  پیش از عملیاتی شدن آنها، تدوین شده است و مشکلات اجرایی ابزار جدید مشخص نبوده است، اما با اجرایی شدن ابزارهای جدید کاستی ها و معضلات شناسایی شده که باید با توجه به آنها در قوانین بازنگری شود.

    خدارحمی در ادامه به رفع تحریم ها و حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم های بین المللی سرمایه گذاران خارجی نمی توانستند وارد کشور شوند، اما از این به بعد ما به طور قطع شاهد ورود سرمایه های این گروه به بازار سهام هستیم و با توجه به این موضوع باید در قوانین سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه نیز بازنگری هایی انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه بخشی از این اصلاح قوانین که یکپارچگی است تا حدودی اتفاق افتاده، بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین انتظار از نهاد ناظر آن است تا با حداکثر توان زیرساخت‌های قوانین و مقررات را اصلاح کند تا به مجرد آنکه رونق به بازار سرمایه بازگشت، سرمایه‌گذاران بتوانند از این بازار به نحو مطلوبی استفاده کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها