عصر خودرو

بورس‌های جهان بر اوج جدید ایستادند

عصر بازار- نیمه دوم هفته دوم ماه جولای، داده‌های تازه‌ای برای بازارهای جهانی داشت، اما نتیجه داده‌های متناقض، نوسان‌هایی کم دامنه‌تر از انتظار بود.

بورس‌های جهان بر اوج جدید ایستادند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، با این حال، فاصله گرفتن، بهای اونس طلا از مرز کانالی، امید افزایشی‌های بازار فلزهای گرانبها را که طی چند هفته افت، کمرنگ شده بود، تا حدی بازگردانده است. «کیتکو» در چهارمین روز هفته میلادی نوشت: «اونس طلا روز پنج‌شنبه را به افت گذراند اما افزایشی‌های بازار می‌توانند از توانایی خود در متوقف کردن فشار فروشی که در هفته‌های گذشته غالب بوده، تسلی پیدا کنند.» البته توان افزایشی‌ها در هفته جدید به قیمت نهایی روز جمعه وابسته است. فاصله گرفتن بیشتر طلا از کف قیمتی 4 ماهه ناشی از اشاره رئیس فدرال رزرو به محدود بودن روند انقباض پولی در آمریکاست اما ادامه روند انقباض، معامله‌گران بازارهای ارز را نسبت به دلار بدبین کرده تا دلار نزدیک کف 9 ماهه بماند. در این بین، بورس‌ها با رضایت از احتمال کند شدن روند رشد نرخ‌های بهره، به رکوردزنی ادامه داده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد ، رئیس فدرال رزرو آمریکا روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در کنگره این کشور سخنرانی کرد تا معامله‌گران نکات تازه‌ای از نگاه بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به آینده در دست داشته باشند. با این همه، نوسان قیمت‌ها و شاخص‌ها در سه روز آخر هفته کاری 5 روزه بازارهای جهانی زیاد نبود. اونس طلا که سه‌شنبه روی بهای 1217 دلار ایستاده بود، چهارشنبه تا مرز 1220 دلار رشد کرد اما پنج‌شنبه به قیمت 1217 دلار بازگشت.

    شاخص دلار هم که سه‌شنبه روی عدد 66/ 95 واحد ایستاده بود، چهارشنبه به عدد 76/ 95 واحد رسید و پنج‌شنبه روی عدد 72/ 95 واحد ایستاد. در این میان، بازارهای سهام با توجه به تردید فدرال رزرو به سرعت دادن به روند انقباض پولی، به اوجی تاریخی رفته‌اند. بازارهای سهام که چندی است با توجه به ادامه احیای اقتصادهای عمده، روند رشد را تجربه می‌کنند، صبح جمعه دوباره رکورد زدند. صبح جمعه با رشد اندک شاخص دلار آغاز شد اما اونس روز آخر هفته را با نوسان پیرامون قیمت 1218 دلار شروع کرد. تا ساعت 5 عصر جمعه دامنه نوسان بازارها محدود ماند، اما با انتشار داده‌های ضعیف از خرده‌فروشی آمریکا، بازارها به‌شدت نوسانی شدند. تا ساعت 8 عصر روز گذشته که این گزارش نهایی می‌شد عدد 32/ 95 واحد برای شاخص دلار و قیمت 1228 دلار برای اونس طلا ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است عدد و قیمت متفاوتی برای این دو روند در انتهای دومین هفته از نیمه دوم سال 2017 میلادی ثبت شده باشد.

    روز یلن

    چهارشنبه، جنت یلن، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده با حضور در کنگره با اشاره به ادامه روند احیای اقتصادی گفت که نهاد تحت ریاست او به افزایش محدود نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد. این صحبت که نشانه انقباضی‌تر شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بود به رشد دلار کمک کرد اما همزمان، اشاره به محدود بودن انقباض، در بازار فلزات گرانبها به خرید بیشتر طلا ترجمه شد. طلا در این روز از شناسایی سود و پایان موقعیت فروش دسته‌ای از معامله‌گران هم سود برد. این روند شناسایی سود پس از رسیدن اونس به کف 4 ماهه 1204 دلاری در مقطعی از روز دوشنبه آغاز شده بود. روز دوشنبه رشد دلار به ضرر طلا عمل نکرد تا افت بهای نفت خام نیز به زیان فلز زرد کار نکند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «در هفته‌های گذشته، صورت‌جلسه نشست‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و صحبت‌های اعضای این کمیته بیشتر به افزایش نرخ‌های بهره متمایل بود. با آنکه امید ناظران بازار بر این بود که بتوانند بر مسائل بنیادی دیگر تمرکز کنند، حالا به نظر می‌رسد که فدرال رزرو در کانون توجه‌ها خواهد ماند.»

    روز تسلی

    کیتکو که یکی از معتبرترین مراجع تحولات بازار فلزهای گرانبها در جهان است پنج‌شنبه را روزی دانست که بهای طلا افت کرد، اما روند کالا تثبیت شد. کیتکو درباره روزی که اونس را دوباره 3 دلار ارزان کرد، نوشت: «اونس طلا روز پنج‌شنبه را به افت گذراند اما افزایشی‌های بازار می‌توانند از توانایی خود در متوقف کردن فشار فروشی که در هفته‌های گذشته غالب بوده، تسلی پیدا کنند. اگر افزایشی‌ها بتوانند روز جمعه بازار را روی قیمتی که به لحاظ فنی خوب است، ببندند، می‌توان امیدوار بود که بازار کف قیمتی را تجربه کرده است.»

    مهم‌ترین داده‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد شاخص بهای تولیدکننده آمریکا در ماه ژوئن بود که نسبت به ماه مه رشدی اندک را نشان می‌داد. روند مورد انتظار، ثبات این شاخص بود. دیگر داده مهم روز، میزان درخواست‌های بیمه بیکاری در آمریکا بود که کاهشی 3 هزار موردی را نشان می‌داد. البته این دو داده تاثیر چندانی بر بازارها نگذاشتند. جنت یلن روز پنج‌شنبه دومین روز شهادت در سنای آمریکا را گذراند که باز هم به شدت مورد توجه بازارها بود. با وجود این، گفته‌های او در روز دوم تفاوت چندانی با روز اول نداشت تا بازارها چندان درگیر سخنان او نشوند. مهم‌ترین نکته سخنرانی یلن در روز دوم دشوار بودن رسیدن آمریکا به رشد 3 درصدی بود که کمکی به طلا نکرد. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه در اظهارات مهمی در نشست کنگره تاکید کرد دستیابی به رشد اقتصادی 3 درصدی برای آمریکا در سال‌های آینده کاملا چالش‌برانگیز خواهد بود و اقتصاد آمریکا برای دستیابی به این نرخ رشد با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. این گفته‌ها در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستیابی به رشد اقتصادی 3 درصدی طی سال‌های آینده را مهم‌ترین هدف خود اعلام کرده است. برخی منابع آگاه نیز تاکید کرده‌اند که ترامپ به‌دنبال تغییر یلن پس از پایان دوره ریاست بر فدرال رزرو آمریکا است. ترامپ یکی از منتقدان جدی سیاست‌های پولی فدرال رزرو به شمار می‌رود.دیگر خبر این روز رشد 3/ 11 درصدی صادرات چین در ماه ژوئن نسبت به ژوئن گذشته بود. رشد واردات هم 2/ 17 درصد اعلام شد. این ارقام اندکی بهتر از انتظارها بودند و تا حدی به بازار کالاهای خام کمک کردند. چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده کالاهای خام در جهان است. پنج‌شنبه، علاوه‌بر داده‌های چینی، رشد بهای نفت خام هم به طلا کمک کرد. بنابراین باید تصور کرد که در صورت غیبت این دو عامل، اونس افت بیشتری را تجربه می‌کرد.

    روز آخر

    شاخص دلار که پنج‌شنبه با افت خود به طلا کمک کرده بود، جمعه را با رشد آغاز کرد. اونس نیز روز آخر را با افت شروع کرد اما بعد رو به نوسان‌های محدود گذاشت. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. صبح جمعه در حالی که بازارهای سهام با توجه به احتمال کند شدن روند انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، رکورد تازه‌ای زدند، بخشی دیگر از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها از این بازار خارج شد. اونس روز جمعه را با بهای 1216 دلار شروع کرد اما بعد به نوسان پیرامون مرز 1218 دلار رو آورد و بعدتر توانست به محدوده 1220 دلار بازگردد. یک تحلیلگر ارشد اقتصادی روز جمعه با بررسی تازه‌ترین تهدیدات علیه طلا و سایر فلزات گرانبها گفت که معامله‌گران فلز زرد باید از تمرکز بیش از اندازه بر روند دلار پرهیز کنند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، میگوئل پرز سانتالا، مدیر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «هرائوس» می‌گوید: «در مورد قیمت طلا سرمایه‌گذاران باید از تمرکز بیش از حد روی ارزش دلار چشم‌پوشی کنند. سرمایه‌گذاران به سایر شاخص‌ها غیر از دلار یعنی سیاست‌های فدرال رزرو، ین ژاپن و یورو نگاه کنند تا ببینند آیا اینها تاثیری بر ارزش دلار و قیمت طلا دارد یا نه.» او می‌افزاید: «دلار آمریکا هنوز مهم‌ترین ارز جهانی است. تا زمانی که دلار مهم‌ترین و برترین ارز جهانی است، ارزش طلا نیز بر حسب آن سنجیده می‌شود. بنابراین اقتصاد آمریکا و اینکه چه تاثیری بر سایر کشورها دارد باید تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد. اما یک عامل مهم دیگر که می‌تواند بر نوسانات قیمت طلا در بلندمدت تاثیرگذار باشد، وضعیت تقاضای فیزیکی است. قیمت طلا تاکنون تحت‌تاثیر افزایش تقاضای فیزیکی تقویت شده و یکی از مهم‌ترین خطرات برای تقاضای فیزیکی طلا در شرایط کنونی ظهور چیزهایی مثل آی‌فون و سایر تلفن‌های هوشمند است. » از سوی دیگر مدیر ارشد صندوق سرمایه‌گذاری «تی‌آی‌ام» ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرد به خرید طلا در قیمت‌های پایین ادامه دهند. جان هاتاوی، مدیر ارشد صندوق سرمایه‌گذاری تی‌آی‌ام می‌گوید: «سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید از فرصت به وجود آمده پس از کاهش قیمت طلا استفاده کرده و نسبت به خرید ذخایر جدید اقدام کنند.» او می‌افزاید: «سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا طی سال‌های اخیر در پایین نگه داشتن نرخ بهره موجب شده شاخص سهام در بازارهای مالی به خصوص بورس وال‌استریت به‌صورت مصنوعی و ساختگی با افزایش روبه‌رو شود. به نظر ما دیدگاه فدرال رزرو آمریکا درباره فعالیت‌های اقتصادی ریشه‌ای در واقعیت‌های موجود ندارد.»

    برچسب ها