عصر خودرو

انرژی پاک با سرمایه خارجی‌ها توسعه می‌یابد

عصر بازار- ایران پتانسیل های بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیز دارد به همین دلیل پس از برجام استقبال زیادی از سوی کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در این انرژی صورت گرفت به طوری که طبق گفته های وزیر نیرو ۳.۶ میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی‌های نو وجود دارد.

انرژی پاک با سرمایه خارجی‌ها توسعه می‌یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اهمیت حفاظت از محیط زیست، در دسترس بودن امکان احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر برای اکثر نقاط کشور و عدم نیاز به خطوط انتقال و توزیع و اشتغال زایی از جمله اهداف پیگیری ایجاد پروژه‌های تجدید پذیر در کشور از سوی وزارت نیرو مطرح شده که  احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اراک، اصفهان و همدان به ظرفیت‌های زیر 10 مگاوات از پروژه‌های موفق خورشیدی است که تا کنون در مرحله اجرا قرار گرفته است.

    در این میان مقررات روشن و انگیزه‌بخش ایران برای سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه‌های تجدید پذیر یکی از دلایل استقبال کشورهای خارجی از این پروژه‌ها شده است چراکه تاکنون 3 میلیارد و 600 میلیون دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی در این حوزه ثبت شده که بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

    طبق برنامه‌ریزی‌های صوورت گرفته تا کنون بیش از 350 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده و پیش‌بینی می‌شود که این میزان ظرفیت تا سال 2030 میلادی به 7500 مگاوات برسد.

    در این میان وزارت نیرو برای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تسهیلاتی را برای بخش خصوصی فراهم کرده که برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به قیمت قابل‌توجهی در مقایسه با برق تولیدی از نیروگاه‌های فسیلی و متداول خریداری کنند.

    با در نظر گرفتن برنامه‌های وزارت نیرو جهت تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی (داخلی و خارجی) و بالا بردن انگیزه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از دیگر سوی ایجاد بستر مناسب در خصوص تنوع بخشی هر چه بیشتر به سبد انرژی در کشور، توسعه ظرفیت برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر از طریق مکانیسم خرید تضمینی برق   و مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد و فرصتی برای حضور سرمایه‌گذاران خصوصی (داخلی و خارجی) برای ورود به این عرصه در داخل کشور فراهم شده که رویکردی اقتصادی و انتفاع مالی برای آن‌ها نیز به‌همراه دارد.

    برچسب ها