عصر خودرو

عملکرد سهامداران حقیقی و حقوقی طی معاملات هفته گذشته;

کدخوانی رفتار بورس‌بازان

عصر بازار- رشد یک درصدی شاخص کل در جریان معاملات هفته گذشته، بازدهی بازار سهام از ابتدای سال‌جاری را به حدود ۳ درصد رساند.

کدخوانی رفتار بورس‌بازان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، تغییر مالکیت هفتگی بازار سهام طی مدت مزبور حاکی از جابه‌جایی 14 میلیون سهم از پرتفوی بازیگران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها است. این در حالی است که به‌طور سنتی در مقاطعی که قیمت عمومی سهام با رشد همراه می‌شود، حضور بازیگران خرد در سمت خرید چشمگیرتر است. خرید بیشتر از سوی حقوقی‌ها همزمان با رشد 810 واحدی شاخص کل چند فرضیه درخصوص تغییر عملکرد این گروه را مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها طی معاملات هفته اخیر تحت‌تاثیر خرید حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ رخ داده است. این موضوع به توان خرید بیشتر حقوقی‌ها از سهام نمادهای بزرگ برمی‌گردد. همچنین حضور بیشتر حقوقی‌ها در سمت خرید می‌تواند این احتمال را نیز قوت ببخشد که قیمت‌ها در سطوح کنونی برای آنها جذاب است و تمایل به خرید بیشتری میان این گروه وجود دارد.

     

    جان تازه در رگ‌های بورس

    بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با چرخش عملکرد نسبت به هفته‌های پیشین همراه بود. بورس تهران که مدت‌ها در رکود عمیقی فرو رفته بود، در هفته اخیر با رشد یک‌درصدی شاخص کل مواجه شد(شاخص کل در تمامی روزهای این هفته مثبت بود). برهمین اساس رشد 32درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن نیز نشانه‌هایی از خروج بازار از رکود است.با این حال به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی تیر ماه، معامله‌گران شاهد اوج‌گیری برگزاری مجامع و توقف بسیاری از نمادهای فعال در بازار سهام بودند. این امر مانعی بر سر راه رشد بیشتر ارزش معاملات شد.همان‌طور که اشاره شد، در هفته منتهی به 21تیرماه سال جاری تغییر مالکیت حدود 14میلیارد تومانی از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی رقم خورد. باتوجه به اینکه بازار سهام طی این هفته روند صعودی را ثبت کرد، حضور فعال‌تر حقوقی‌ها قابل‌توجه است. بررسی جزء به‌جزء معاملات هفتگی نشان می‌دهد، معامله‌گران حقوقی به نمادهای بزرگ بازار از جمله،«آپ» و «خودرو» اقبال بیشتری نشان داده‌اند و این موضوع موجب شده است که در مجموع هفته گذشته تغییر مالکیت به نفع این معامله‌گران ثبت شود، ضمن اینکه ممکن است بعد از روند اصلاح قیمتی اخیر، سطوح فعلی قیمت‌ها از جذابیت بیشتری نزد حقوقی‌ها برخوردار باشد و این گروه اقدام به خرید در این شرایط کرده باشند. از یک منظر دیگر نیز می‌توان به روند تغییر مالکیت سهام طی هفته اخیر توجه کرد. عمده صعود شاخص سهام در هفته گذشته بیشتر تحت‌تاثیر نمادهای بزرگ بازار سهام رخ داد. از آنجا که برای ورود به سهام این شرکت‌ها نقدینگی زیادی لازم است، حقیقی‌ها برای خرید سهام این شرکت‌ها توان کمتری نسبت به معامله‌گران عمده دارند. بر همین اساس تغییر مالکیت هفتگی به نفع سهامداران عمده رقم خورده است.

    خرید‌ و فروش‌های هفتگی بازار سهام

    بررسی روزانه دست‌به‌دست شدن سهم‌ها میان بازیگران بازار سهام حاکی از آن است که در اولین روز هفته و همزمان با انتشار خبر اعلام نرخ‌های جدید از سوی شرکت پالایش و پخش، حقیقی‌ها حضور فعالی در سهام شرکت‌های زیرمجموعه گروه پالایشی داشتند. رشد شاخص بازار سهام در آن روز که عمدتا تحت‌تاثیر خبرهایی درخصوص تعدیل مثبت شرکت‌های پالایشی بود، باعث شد تغییر مالکیتی به ارزش حدود 14 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی به حقیقی رقم بخورد. در آن روز بیشترین خرید حقیقی‌ها در نمادهای «شپنا» و «شبندر» شکل گرفت.طی معاملات این روز بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در نماد «وبیمه» به ثبت رسید. با این وجود این روند در روزهای بعد رنگ دیگری به خود گرفت، به‌گونه‌ای که در چهار روز معاملاتی دیگر حقوقی‌ها مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دادند. طی روز یکشنبه، تغییر مالکیت بازار حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی حقیقی به حقوقی بود. طی آن روز نیز فولادمبارکه اصفهان بیشترین اقبال را میان حقیقی‌ها داشت. حقوقی‌ها اما خریدار قدرتمند «آپ» بودند. آسان‌پرداخت پرشین که روز چهارشنبه به دلیل برگزاری مجمع متوقف شد، در چهار روز پیش از آن عمدتا شاهد حضور فعال حقوقی‌ها در سمت خرید بود. بر همین اساس«آپ» در روند هفتگی شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از یک میلیون و 500 هزار سهم از سوی حقیقی به حقوقی بود.

     

    رد پای حقوقی‌ها در اکثر نمادهای بازار

    سرمایه‌گذاری آتی‌دماوند طی هفته مزبور شاهد سه روز معاملاتی مثبت بود. این شرکت در تمامی روزها شاهد مشارکت قابل‌توجه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در سمت خرید بود. بررسی خرید‌های این شرکت حاکی از آن است که این حقوقی در هفته اخیر حدود 4 میلیون سهم «وآتی» را خریداری کرده است. به‌طور کلی تغییر مالکیت این نماد در 5 روز معاملاتی هفته حدود سه میلیون و 500 هزار سهم بوده است. در مجموع این شرکت از اول تیرماه بیش از 9 میلیون سهم «وآتی» را خریداری کرده است. بانک انصار نیز از دیگر شرکت‌هایی است که در تمامی روزهای هفته خرید بیشتر از سوی حقوقی‌ها را به‌خود دید. با این وجود به دلیل اینکه خرید از قدرت چندانی برخوردار نبود و توانایی رسیدن به حد حجم مبنا را نداشت، در بسیاری از روزهای معاملاتی، این نماد بدون نوسان قیمتی به کار خود پایان داد. «وانصار» در تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی بیش از سه میلیون سهم از سوی حقیقی به حقوقی بوده است. صندوق سرمایه‌گذاری آرمان انصار که بازارگردان این شرکت است، در مجموع هفته گذشته حدود 9میلیون سهم «وانصار» خریداری کرده است. خرید بیشتر حقوقی‌ها در معاملات بانک ملت نیز به وضوح دیده می‌شود. به غیر از روز شنبه، «وبملت» در دیگر روزهای هفته روند مثبتی داشته است. بیشترین میزان تغییر مالکیت این شرکت به روز دوشنبه برمی‌گردد، طی آن روز حجم تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها حدود 4میلیون سهم بوده است. در این روز 78 درصد از خرید متعلق به بازیگران بزرگ بازار بود و بیش از 95 درصد فروش توسط حقیقی‌ها انجام شد. سه سهامدار عمده این شرکت طی مدت مزبور خرید‌های مطلوبی از سهام این شرکت داشته‌اند. شرکت گروه مالی ملت در مجموع هفته حدود 4میلیون و 300 هزار سهم خریداری کرده است. این شرکت روند خرید‌های متوالی خود را از اواسط اردیبهشت آغاز کرد و از تاریخ 14 اردیبهشت تاکنون بیش از 40 میلیون سهم «وبملت» را خریداری کرده است. دیگر سهامدار عمده «وبملت» صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی بانک ملت است. این شرکت نیز در هفته گذشته حدود 6 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه کرده است. شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان یکی دیگر از شرکت‌هایی است که طی هفته گذشته 2 میلیون سهم «وبملت» را خریداری کرده است. قند هگمتان از شرکت‌هایی است که در مجموع هفته با تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها مواجه بوده است.این شرکت که در سابقه معاملاتی هفته اخیر سه روز مثبت داشته است، طی معاملات روز شنبه تغییر مالکیت بیش از 8 میلیون سهمی به نفع حقیقی‌ها داشته است. این روند در روز‌های یکشنبه و دوشنبه با تغییر مالکیت به سوی حقوقی‌ها همراه شد. روز سه‌شنبه و چهارشنبه حقیقی‌ها مالکیت 400 هزار سهمی را به نفع خود تغییر دادند. صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان که مالک 4/ 1 درصد از سهام این شرکت است در بررسی ادواری خریدهای خوبی از «قهکمت» داشته است. در مجموع تغییر مالکیت هفتگی این سهم بیش از 7 میلیون سهم از پرتفوی حقوقی به حقیقی بوده است.

    سهامداران فعال بورسی

    در بخش سهامداران فعال شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر طی معاملات هفته گذشته از دو شرکت سیمان خوزستان و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس سهم خریداری کرده است. به این ترتیب این شرکت از «سخوز» حدود 69 میلیون سهم و از «ثپردیس» حدود 5 میلیون و 500 هزار سهم به پرتفوی خود اضافه کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری سایه‌گستر سرمایه به‌عنوان سهامدار فعال در سه شرکت توسعه شهری توس گستر، صنعتی بهپاک و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان مطرح است که تنها در سرمایه‌گذاری ایرانیان به‌عنوان فروشنده حضور داشته است. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آتیه نوین نیز روز سه‌شنبه بیش از 22 میلیون سهم از مخابرات ایران خریداری کرده است. همچنین این شرکت با وجود اینکه در روز دوشنبه 20 هزار سهم از «رکیش» را به فروش رسانده، در آخرین روز هفته بیش از 155 هزار سهم خریداری کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی طی این بازه زمانی حدود 59 هزار سهم از کویر تایر خریداری کرده است. خرید این شرکت از دو نماد «شکلر» و «غشهداب» قابل توجه بود. حضور گنجینه زرین‌شهر در داد و ستد‌های توسعه معادن روی نیز قابل توجه است. این شرکت در سه روز معاملاتی ابتدای هفته حدود یک میلیون سهم از «کروی» خریداری کرده است که در روز چهارشنبه تمام آن را به فروش رسانده است.

    برچسب ها