عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

استانداردسازی تولید و فروش محصولات کشاورزی از دریچه بورس کالا

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست قیمت تضمینی، طرحی جدید و نوپا در بخش کشاورزی است که خوشبختانه با همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، مورد توجه فعالان بخش کشاورزی و دولت قرار گرفته است.

استانداردسازی تولید و فروش محصولات کشاورزی از دریچه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،امیر مسعود پرور به فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت:گذار از شیوه چندین ساله خرید تضمینی و استفاده از مکانیسم شفاف بورس کالا برای اجرای سیاست قیمت تضمینی به طور طبیعی با برخی مقاومت ها، ناآشنایی ها به جزییات طرح و حتی نواقصی روبه رو می شود که دست اندرکاران و نهادهای مرتبط باید با جدیتی که در به ثمرنشستن این طرح ملی دارند، به فراگیر شدن و آشنایی همه کشاورزان با مزیت های بورس کالا تلاش کنند.

    وی به اجرای این طرح ملی روی محصولات جو، ذرت، برنج و گندم اشاره کرد و گفت: محاسن و مزایای این طرح به گونه ای است که در آینده ای نزدیک کشاورزان و تولیدکنندگان سایر محصولات، خودشان درخواست می کنند تا سیاست قیمت تضمینی اجرایی شود چراکه این طرح بهترین شیوه برای دریافت سریع مطالبات، رشد کیفیت محصولات و رشد بهره وری در بخش کشاورزی است.

    پرور با بیان اینکه روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز صنعت کشاورزی نیست، گفت: هم اکنون باید این پرسش را مطرح کرد که اگر این طرح به شکل فعلی انجام نمی شد، کشاورزان باید از چه طریقی با این سرعت به عمده پولشان می رسیدند زیرا مشکلات مالی دولت و دیرکرد دیرهنگام مطالبات کشاورزان همچنان اصلی ترین معضل کشاورزان است که طی سال های آینده با فراگیر شدن طرح قیمت تضمینی دیگر اثری از این معضل نخواهد ماند.

    وی افزود: از مزایای مهم برای کشاورزانی که محصولاتشان را در انبارهای استاندارد مورد تایید بورس می گذارند این است که به زودی شرایط برای اخذ تسهیلات بانکی به پشتوانه محصولات انبار شده و ارائه گواهی سپرده کالایی به بانک ها مهیا می شود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از دیگر مزیتهای این طرح استاندارد سازی محل های نگهداری و سوله های غلات است به طوریکه این طرح هم برای دولت، هم کشاورز و هم صاحبان مشاغل مرتبط با محصولات کشاورزی از جمله بسته بندی، صنایع غذایی و تجار در سطح داخلی و خارجی سودمند است.

    پرور با تاکید بر اینکه باید بپذیریم این مسیر برای رشد صنعت کشاورزی و استانداردسازی روند تولید و فروش محصولات کشاورزی ضروری است، گفت: همچنین نباید از مزیت کوتاه شدن دست دلالان خاص که همواره از عدم آگاهی و نیاز مالی کشاورزان سوء استفاده می کردند به سادگی عبور کنیم این در حالی است که بستر شفاف بورس کالا فضای مساعدی برای کوتاه کردن دست افراد سودجو و سوداگر است و به طور حتم مزیت های استفاده از مکانیسم بورس کالا منجر به ورود سایر محصولات به این بازار خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به مزایای طرح قیمت تضمینی در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در سطح کشور و منطقه خواهیم بود.

    برچسب ها