عصر خودرو

کدام صنایع در خرداد ماه بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند؟

عصر بازار-در خرداد ماه بازدهی کل بازار سرمایه منفی بود. شاخص کل بورس که پس از ۵ ماه و نیم توانسته بود در پایانی ترین روز اردیبهشت ماه یکبار دیگر به قله ۸۱ هزار واحدی صعود کند از همان ابتدای خرداد ماه روند کاهشی در پیش گرفت و تا پایان این ماه با افت بیش از ۳ درصدی به ارتفاع ۷۸،۷۳۶ واحدی افول کرد.

کدام صنایع در خرداد ماه بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،اما در این ماه برخی از گروه ها و صنایع بازار توانستند بازدهی های خوبی را برجای گذارند. گروه دستگاه‌های برقی با 4.9 درصد افزایش بیشترین رشد را در میان سایر گروه‌ها تجربه کرد.
    در این صنعت نماد شرکت های نیروسرمایه و نیروترانس بالاتر از 8 درصد افزایش قیمت داشتند. ایران ترانسفو حدود 6 درصد رشد داشت و لامپ پارس شهاب با 1.6 ضعیف‌ترین رشد را در این گروه تجربه کرد. نیروترانس که روند صعودی خود را از ابتدای امسال آغاز کرده در طول خرداد ماه از محدوده قیمتی 6600 ریال تا محدوده 7700 ریال رشد کرد. قیمت سهام نیروسرمایه در ابتدای خرداد ماه حدود 5800 ریال بود که در همان روزهای ابتدایی این ماه تا محدوده 7700 ریال افزایش یافت اما در پایان ماه در حدود 6350 ریال معاملات خود را پایان برد. این سهم نیز از ابتدای سال جاری از محدوده 3600 ریال رشد قیمت خود را آغاز کرده است.
    اما در همین گروه برخی از نمادها با کاهش قیمت نیز مواجه شدند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه مربوط به کابل البرز با حدود 20 درصد بازدهی منفی بود. برآیند عملکرد نمادهای پارس سویچ، جوشکاب یزد و کابل شهید قندی نیز در این ماه منفی بود.
    پس از دستگاه‌های برقی، صنعت واسطه گری مالی و پولی با 3.7 درصد بالاترین بازدهی را داشت. در این صنعت شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیش از 64 درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرد. نماد سرمایه‌گذاری مس سرچشمه که سوم اسفند ماه 95 به دلیل ارائه اطلاعات بااهمیت در محدوده قیمتی 3900 ریال متوقف شده بود 28 خرداد ماه پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس در محدوده قیمتی 3850 ریال بازگشایی شد و تا دهم تیر ماه به روند افزایشی خود تا محدوده 4900 ریال ادامه داد.
    در این گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارس صبا، احیا خراسان و سرمایه‌گذاری ساختمان نوین بازدهی‌های بالایی داشتند. قیمت سهام سرمایه‌گذاری ارس صبا در طول یک‌ماهه خرداد از محدوده 2600 ریال به بالاتر از 3500 ریال افزایش یافت.
    در همین گروه در میان شرکت‌های لیزینگی به جز بهمن لیزینگ که 8 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، سایر نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند. البته برآیند معاملات یک‌ماهه لیزینگ رازی تقریبا خنثی بود. بیشتر شرکت‌های این گروه که در طبقه سایر واسطه گری‌های پولی قرار دارند از ابتدا تا پایان خرداد ماه با رشد قیمت همراه بودند اما صنوین، وسنا، واحیا و وثوق کاهش قیمت داشتند.
    صنعت مخابرات با بازدهی 3.2 درصد مثبت سومین بیشترین بازدهی را به نام خود ثبت کرد. سهام شرکت ارتباطات سیار در خرداد ماه بیش از 5 درصد افزایش قیمت داشت و از محدوده قیمتی 31500 ریال به محدوده 33000 ریال رسید که با وجود کاهش قیمت سهام شرکت آتیه داده پرداز توانست صنعت مخابرات را به عنوان سومین صنعت پربازده بازار سرمایه معرفی کند.
    گروه خرده فروشی با 2.4 درصد افزایش در جایگاه چهارم این رده بندی ایستاد و گروه لاستیک و پلاستیک که 2.1 درصد بازدهی داشت پنجمین گروهی بود که توانست برخلاف روند کلی شاخص گام بردارد.
    در گروه خرده فروشی با وجود افت بیش از 12 درصدی قیمت سهام قاسم ایران اما افزایش قیمت 10 درصدی سهام فروشگاه رفاه موجب شد تا این صنعت جایگاه چهارم جدول پربازده ترین صنایع خرداد ماه را به خود تخصیص دهد.
    در گروه لاستیک و پلاستیک بخش عمده سهم‌ها متحمل کاهش قیمت شدند اما پلاستیک شاهین توانست با 10 درصد رشد قیمت جذاب‌ترین سهم این گروه در سومین ماه فصل بهار باشد. صنعتی بارز و آرتاویل تایر نیز به ترتیب 7 و 5 درصد بازدهی داشتند.

    اما در همین ماه با وجود اینکه شاحص کل 3 درصد افت کرد، برخی از گروه‌ها کاهش‌های بیشتری را متحمل شدند. گروه‌های وسایل ارتباطی، چاپ و محصولات چوبی بیشترین بازدهی منفی را در این مدت داشتند. هر یک از آنها به ترتیب 16.7 درصد، 12.5 درصد و 11.7 درصد بازدهی منفی داشت.
    در گروه وسایل ارتباطی شرکت صنعتی پیام بیش از 24 درصد کاهش قیمت داشت و به همین دلیل با وجود اینکه شرکت‌های مخابرات ایران و مخابراتی ایران هر یک حدود 3 درصد افت قیمت را متحمل شدند، این صنعت در خرداد ماه به عنوان صنعتی که بیشترین بازده منفی را داشت، معرفی شد.
    صنعت چاپ با تک شرکت افست که در ماه‌های اخیر بالاترین بازده مثبت را در میان سایر صنایع از آن خود کرده بود در خرداد ماه با روند نزولی همراه شد و بهای سهام این شرکت بیش از 11 درصد کاهش یافت.
    در گروه محصولات چوبی نیز تک شرکت فیبر ایران با بیش از 15 درصد افت قیمت عنوان سومین صنعت کم بازده خرداد ماه را به خود اختصاص داد.
    در این ماه شرکت حفاری شمال که تنها شرکت بورسی صنعت استخراج نفت و گاز جز اکتشاف است، 10 درصد افت قیمت داشت و در مقام چهارمین صنعت این جدول رده بندی قرار گرفت.
    بازده گروه محصولات کاغذی در خرداد ماه 9.5 درصد منفی بود. در این صنعت شرکت‌های کارتن ایران و کارتن مشهد به ترتیب 38 و 15 درصد رشد قیمت را تجربه کردند اما کاغذسازی کاوه و کاغذ پارس بیش از 15 درصد کاهش قیمت را متحمل شدند.
    ششمین صنعتی که در ماه پایانی فصل بهار امسال بیشترین بازده منفی را داشت فرآورده‌های نفتی بود. در این صنعت بازده یک‌ماهه شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان، نفت ایرانول، نفت بهران و نفت سپاهان مثبت بود اما شرکت‌های نفت پارس، سرمایه‌گذاری نفت، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، نفت پاسارگاد و پالایش نفت بندرعباس با کاهش قیمت مواجه شدند.

    نویسنده: مرتضی عالی پور
    برچسب ها