عصر خودرو

یک مسوول صنعت نفت تشریح کرد:

جزییات تولید ازنادرترین مخازن گاز دنیا و خنثی سازی طرح ترکمنستان

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با تشریح جزییات تولید از نادرترین مخازن گازی دنیا گفت: کمبود ناشی از قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، از طریق افزایش تولید و برداشت از میادین و مخازن ذخیره سازی گاز جبران شد.

جزییات تولید ازنادرترین مخازن گاز دنیا و خنثی سازی طرح ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمد مام بیگی» در حاشیه بازدید از میادین و تاسیسات نفتی در نواحی مرزی با ترکمنستان افزود: گاز مورد نیاز 6 استان خراسان رضوی، خرسان جنوبی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان و بخش هایی از سمنان از 2 میدان 'خانگیران' و 'گنبدلی' تامین می شود.
    مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق اضافه کرد: پالایشگاه گاز هاشمی نژاد ظرفیت پالایش روزانه 48 میلیون مترمکعب از گاز تولیدی این منطقه را داراست.
    به گفته مام بیگی، گاز نیروگاه نکا در استان مازندران و پتروشیمی خراسان در استان خراسان شمالی نیز توسط گاز تولیدی این منطقه تامین می شود.
    وی گفت: در سال 95 حدود 15.8 میلیارد گاز (معادل 43 میلیون مترمکعب) توسط نفت و گاز شرق تولید شد.
    مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق افزود: حدود 6 درصد از گاز کشور در سال 95 در این منطقه تولید شد.
    وی با بیان اینکه میادین و مخازن گازی این منطقه به 2 دسته گاز شیرین و ترش تقسیم می شوند، یادآور شد: گاز مخزن مزدوران بسیار ترش است و بر این اساس جزو اسیدی ترین و نادرترین مخازن گازی ایران و جهان قرار می گیرند.
    مام بیگی ادامه داد: مخزن شوریجه در میدان خانگیران دارای 23 میلیارد مترمکعب گاز بوده که تا سال 93 حدود 94 درصد از آن برداشت شد؛ بنابراین از سال 93 به بعد این مخزن به
    عنوان مخزن ذخیره سازی گاز مورد استفاده قرار گرفت.
    وی بیان داشت: بر این اساس در هشت ماه از سال گاز به این مخزن تزریق شده و در چهار ماه سرد نیز گاز برداشت می شود.
    مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: در سال گذشته 1.4 میلیارد مترمکعب گاز به این مخرن تزریق شد که در سرمای زمستان و زمانی که ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کرد بسیار مفید بود.
    مام بیگی درباره برنامه های توسعه نیز بیان داشت: میدان گازی توس در سال آینده توسعه می یاید که از آن سه تا پنج میلیون مترمکعب تولید خواهد شد.
    وی افزود: روند اکتشاف میدان «کشف رود» ادامه دارد و اکنون نیز یک دکل حفاری مشغول فعالیت است.
    او تصریح کرد: در صورت در مدار قرار گرفتن میدان های جدید توس و «کشف رود»، میزان ثبات و پایداری روند تامین گاز مناطق شمال شرقی کشور ارتقا می یابد.
    مام بیگی ادامه داد: مخزن گنبدلی پیش از این دچار افت فشار شده بود اما با اجرای طرح هایی، تولید از این میدان گازی همچتان ادامه دارد.
    مدیرعامل این شرکت نفت و گازی درباره مشارکت آستان قدس رضوی در توسعه میدان های نفتی گفت: آستان قدس رضوی طرح تفصیلی میدان گازی توس را ارایه کرده است. آنها قول داده اند که امسال یا سال آینده، توسعه این میدان را آغاز کنند.
    شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق جزو زیر مجموعه های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد.
    حدود 6 درصد از گاز کشور توسط میادین گازی شمال شرقی کشور تولید می شود. بخشی از گاز مورد نیاز 6 استان نیز از این منطقه تامین می شود.
    با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، تولید گاز از میدان های این منطقه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
    میدان گازی گنبدلی در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده است.
    طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.

    برچسب ها