عصر خودرو

افزایش تولید گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است

عصر بازار- دولت آمریکا اخیرا با هدف تامین تقاضای آسیا و اروپا، تولید گاز شیل را افزایش داده است. اقدام آمریکا دارای تبعات مهمی برای قیمت گاز در بازارهای جهانی است.

افزایش تولید گاز شیل آمریکا بازار جهانی گاز را به هم ریخته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، خرید و فروش گاز طبیعی با چالش های جدی ای مواجه شده است. این اتفاق پس از آن رخ داده که دولت آمریکا اخیرا با هدف تامین تقاضای آسیا و اروپا، تولید گاز شیل را افزایش داده است. اقدام آمریکا دارای تبعات مهمی برای قیمت گاز در بازارهای جهانی است.

    در طی یک دهه اخیر تولید گاز شیل در آمریکا آغاز شده و گاز خود را به اروپای غربی صادر کرده است.

    این روند موجب شده تا قیمت گاز شاهد افت شدیدی باشد و از 11 دلار به تنها 3 دلار برسد. این امر موجب زیان قابل توجه صادر کنندگانی نظیر ایران، روسیه، قطر و الجزایر شده که بزگرترین صادر کنندگان گاز جهان به شمار می روند.

    تغییر جهت آمریکا به سمت بازارهای آسیایی و به ویژه ژاپن، کره جنوبی و هند یک تغییر مهم از نظر منابع تامین انرژی این کشورها از یک سو و تغییر در قیمت های گاز از سوی دیگر است، به ویژه اینکه ایران و قطر به درآمد گاز صادراتی خود وابسته هستند.

    هرچند در میان مدت و بلند مدت، این عرضه کنندگان سنتی گاز در بازار آسیا هستند که می توانند نقش پایداری داشته باشند اما پیدا شدن یک منبع تامین گاز جایگزین با قیمت های پایین تر موجب افت قیمت جهانی گاز خواهد شد.

    این مسئله تاثیر قابل توجهی بر قراردادهای بلند مدت گازی خواهد داشت و درامد کشورهای صادر کننده گاز را به نحو قابل توجهی کاهش خواهد داد.

    میزان این تاثیرگذاری بسته به ابزارها و راه های انتقال گاز می تواند متفاوت باشد. ناگفته پیداست که هزینه انتقال، نقش مهمی در قیمت تمام شده گازی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد دارد.

    در مواردی نظیر ایران و قطر، این تغییر در بازار تاثیر عمده ای خواهد داشت، زیرا هر دوی این کشورها برای انتقال گاز به مایع سازی و ارسال از طریق تانکرهای بزرگ متکی هستند.

    روسیه زیان کمتری از این وضعیت خواهد دید زیرا بخش عمده ای از گاز خود را از طریق خطوط لوله و به ویژه به مشتریان اروپایی می فروشد.

    برچسب ها