عصر خودرو

نماگرهای فرابورسی در مسیر صعود

عصر بازار- بازار فرابورس ایران سومین هفته معاملاتی تیرماه را با رشد هفتگی شاخص کل، حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات پشت سر گذاشت، ضمن اینکه در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی برای چندمین هفته متوالی به صدرنشینی خود ادامه داد.

نماگرهای فرابورسی در مسیر صعود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته منتهی به جمعه 23 تیرماه 96 سهامداران تعداد یک‌هزار و 487 میلیون ورقه بهادار را در 168هزار دفعه به ارزش 9 هزار و 165 میلیارد ریال معامله کردند که نسبت به هفته معاملاتی پیشین به ترتیب از افزایش 13، 8 و 30 درصدی حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات در مجموع بازارهای چندگانه فرابورس حکایت داشت.

    نگاهی به روزهای معاملاتی هفته قبل نشان می‌دهد به ترتیب یکشنبه هجدهم و سه‌شنبه بیست و یکم تیرماه بیشترین ارزش و حجم معاملاتی روزانه در مجموع بازارهای فرابورس ایران به ثبت رسیده است. روز یکشنبه ارزش معاملات به رقم 3 هزار و 80 میلیارد ریال رسید و سه‌شنبه نیز حجم معاملات رقم 360 میلیون ورقه را ثبت کرد که این دو رقم نسبت به میزان دادوستد سایر روزهای کاری هفته بیشتر بود.

    در همین حال شاخص کل فرابورس نیز توانست بازدهی خود را از ابتدای سال به مدد رشد بیش از یک درصدی آیفکس در هفته گذشته به نزدیکی 4 درصد برساند. چهارشنبه آیفکس در ارتفاع 909 واحدی ایستاد که نسبت به چهارشنبه هفته پیشین 1.1 درصد رشد نشان می‌داد.

    معامله‌گران هفته پیش همچنین دادوستدهای نسبتا پررونقی را در بازارهای دوم، شرکت‌های کوچک و متوسط و ابزارهای نوین مالی رقم زدند. به این ترتیب در بازار دوم شاهد رشد بیش از 100 درصدی حجم و ارزش معاملات بودیم. در بازار SME افزایش 277 درصدی حجم و 22 درصدی ارزش دادوستدها و در بازار ابزارهای نوین مالی نیز رشد 10 و 28 درصدی حجم و ارزش نقل و انتقال اوراق بهادار به ثبت رسید.

    از سوی دیگر رصد معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز حاکی از آن است اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسه همگی افزایش دادوستدها را در هفته گذشته تجربه کرده‌اند. بر این اساس 5.5 میلیون ورقه بدهی به ارزش 5 هزار و 366 میلیارد ریال، 17 میلیون ورقه بهادار در ETFها به ارزش 230 میلیارد ریال و در نهایت 430 هزار ورقه تسه به ارزش 333 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که همگی نسبت به هفته پیشین ازروند صعودی در حجم و ارزش معاملات برخوردار بودند.

    در این میان ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به 2 هزار و 593 میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 391 میلیارد ریال، 15 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد.

    پس از آن گروه‌های حمل و نقل و محصولات کاغذی به ترتیب سهم 14 و 11 درصدی را از ارزش کل معاملات به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم و سوم ایستادند. در میان ده صنعت نخست فرابورسی در هفته قبل نام گروه‌های شیمیایی، دارویی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به چشم می‌خورد.

    در گروه فلزات اساسی نیز در تاریخ 20 تیرماه معامله عمده 4.99 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش 426 میلیارد ریال قطعیت یافت. سرمایه این شرکت 2 هزار و 994 میلیارد ریال است و در بازار دوم فرابورس ایران معاملات سهام این شرکت انجام می‌شود.

    برچسب ها