عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که ابلاغ ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از سوی معاون اول رئیس جمهور، عرضه۶۵۰۰ دستگاه خودروی دنا در بورس کالا و برگزاری اولین میز تخصصی محصولات کشاورزی از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،در هفته گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهور مصوبه هیات وزیران درباره اختصاص 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا به کشاورزان ابلاغ شد.

    در این ابلاغیه هیات وزیران با تصویب ماموریت های جدیدی برای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی؛ اعلام کرد: بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک های عامل معادل 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در اختیار شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور قرار دهد. شرکت مذکور مجاز است با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت ما به التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا اقدام کنند.

    دستیابی سریع کشاورزان به منابع مالی با عرضه برنج در بورس کالا

    بر اساس مصوبه هیات وزیران امسال دو محصول ذرت و جو به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه می شود و برنج و گندم نیز به این روش در تالار های این بورس معامله خواهد شد.

    مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران درباره مصوبه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد، افزود: این ابلاغیه در راستای آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی بوده است.

    سلطانی نژاد تصریح کرد:بر همین اساس قرار است امسال دوباره ذرت و جو به صورت قیمتی تضمینی در بورس کالا عرضه شود ضمن اینکه در سال جاری دو محصول برنج و گندم نیز در تالار های این بورس معامله خواهد شد.

    وی درباره معامله برنج در بورس کالا  توضیح داد:از آنجایی که  این محصول کشاورزی دارای قیمت حاشیه بازار است بنابراین از حمایتی بالاتر برخوردار بوده و انتظار نداریم که تمام برنج تولیدی در بورس کالا معامله شود.

    سلطانی نژاد، عرضه برنج در بورس کالا را سبب دستیابی سریع کشاورزان به منابع مالی دانست و گفت:این روش عرضه کالا سبب افزایش کیفیت کالا نیز خواهد شد.

    عرضه 6500دستگاه خودروی دنا در بورس کالا

    از مهم ترین خبرهای هفته گذشته عرضه خودرو دنا در بورس کالا بود به طوری که مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرد : گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تنوع بخشی در ابزارهای تامین مالی خود، برای نخستین بار در سال جاری، تعداد6 هزارو 500 دستگاه خودروی دنا را در بورس کالای ایران عرضه می کند.

    هاشم یکه زارع گفت: طبق برنامه قرار است در سال جاری 26 هزار دستگاه خودروی دنا تولید شود که 25 درصد میزان تولید معادل 6 هزار و 500 دستگاه آن از طریق بورس کالا عرضه می شود.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از دیگر اهداف عرضه دنا در بورس کالا را استفاده از معافیت مالیاتی 10 درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش،‌ شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزاد سازی قیمت خودرو عنوان کرد.

    وی  تاکیدکرد: عرضه خودرو در بورس کالا موجب کشف قیمت واقعی خودرو خواهد شد، چراکه عرضه و تقاضا موجب تعیین قیمت واقعی محصولات می‌شود. در واقع بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا و کشف قیمت منصفانه است.

    حرکت به سمت واقعی‌شدن قیمت گندم با عرضه در بورس کالا

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه گندم در بورس کالا در کنار پرداخت سریع وجه به کشاورزان، موجب قطع دست دلالان از چرخه خرید، فروش و توزیع محصولات کشاورزی شده و موجبات شفافیت قیمت را فراهم می کند و باعث می‌شود تا به سمت واقعی‌تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ‌های جهانی گام برداریم.

    محمدرضا پورابراهیمی گفت: بورس کالا یک ابزار قدرتمند برای تامین منابع مالی حوزه کشاورزی است زیرا اساس و ساختار فعالیت‌های بازار سرمایه از جمله بورس کالا مبتنی بر شفافیت اطلاعات است و این شفافیت کمک می کند تا تصمیم گیری مناسبی برای عرضه کننده، تقاضا کننده و همچنین تعادل در تخصیص بهینه منابع برای فعالیت های اقتصادی کشور از جمله بخش کشاورزی صورت بگیرد.

    وی افزود: در حال حاضر پول کشاورزان به صورت سنتی از سوی دولت پرداخت می شود این در حالی است که اجرای طرح قیمت تضمینی گندم باعث می شود تا به سمت واقعی تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ های جهانی گام برداریم به طوریکه گندم تولید شده در کشور در بورس کالا عرضه می شود و مابه التفاوت قیمت بورس از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بنابراین به طور قطع میتوان گفت که با عرضه گندم در بورس کالا، این محصول مهم و استراتژیک براساس استانداردهای مشخص و در فضایی شفاف مورد معامله قرار می‌گیرد.

    ثبات بازار پسته با ورود فراگیر به بورس کالا

    در هفته گذشته عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت برای رصد و جلوگیری از وارد شدن خدشه به اعتبار پسته ایرانی باید نگاه ویژه به صنعت بسته بندی داشت و یکی از راهبردهای دیگر برای ثبات بازار پسته ورود فراگیر این محصول در بورس کالا است.

    حبیب الله نیکزادی پناه درباره وضعیت بازار پسته داخلی و خارجی ،گفت: فروش پسته با نرخ واقعی در بازار جهانی با ارائه پسته در بورس کالا امکان پذیر است و یکی از عواملی که نباید در صادرات پسته ازآن غافل شویم تداوم صادرات محصولی همچون پسته است.

    نماینده مردم بم ،ریگان ، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات غیر مستقیم پسته در زمان تحریم موجب از دست رفتن برخی از بازارهای درجه یک پسته در حیطه بین المللی شد،تصریح کرد: قبل از هرموضوعی در صادرات موفق پسته باید توسعه ارتباطات بین الملی رقم بخورد تا بتوان با دیپلماسی اقتصادی بازارهای پایدار پسته ایجاد کرد.

    گسترش همکاری های بورس کالا با نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی

    در هفه گذشته نشست مشترک مدیران شرکت بورس کالای ایران و مسئولین نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشوربرگزار و مقرر شد تا در آینده نزدیک تفاهمنامه مشترکی برای گسترش همکاری های دو جانبه منعقد شود.

    این تفاهم نامه با اهداف مشترک و راهبردی همچون برگزاری کارگاه های آموزشی در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی به منظور گسترش آگاهی فعالان بخش کشاورزی اعم از ارکان نظام های صنفی و کشاورزان نسبت به نقش، جایگاه و کارکردهای بورس در حلقه عرضه و فروش محصولات و همچنین استفاده از ظرفیت های نظام صنفی کشاورزی در بهبود فرآیند عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا منعقد می شود.

    تشکیل کارگروه دائمی و مشترک مرکب از نمایندگان تام الاختیار دوطرف و وزارت جهادکشاورزی با هدف ارتقاء سطح همکاری های فیمابین در جهت استفاده هرچه بهتر از ابزارمهم بورس و بازاررسانی گسترده محصولات؛ از دیگر مفاد این تفاهم نامه خواهد بود.

    ساماندهی بخش کشاورزی با عرضه گندم در بورس کالا

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا حرکتی جهشی در این بخش محسوب شده و باعث ساماندهی بخش کشاورزی می شود.

    عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه دغدغه کشاورزان با درج قیمت تضمینی در بورس پایان می‌یابد، گفت: بخش کشاورزی باید با روند پیشرفت این بخش در دنیا همسو و هم گام شود و به طور یقین عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا می تواند حرکتی جهشی در داخل محسوب شود.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه باید ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی در ساختار بخش کشاورزی نهادینه شود، اظهار کرد: با اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی ، کشاورزان می توانند به راحتی کالاهای خود را از طریق بورس کالا به فروش برسانند و با مشکلاتی از قبیل ماندن محصول در انبار، خرید ارزان قیمت کالاها توسط دلالان، دیر کرد پرداخت وجه محصولات از سوی دولت و در نهایت کاهش انگیزه کشاورزان برای تولید مواجه نشوند.

    منتفع شدن کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اجرایی شدن قیمت تضمینی  گندم اشاره کرد و گفت: عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران مزایای متعددی داشته و باعث منتفع شدن کشاورزان و دولت می شود.

    علی اکبری  گفت: با عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا موافقم، چرا که عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا دستاوردهای مهمی داشته و با توجه به مزیت های این بورس باعث منتفع شدن کشاورز ، دولت و صنعت کشاورزی می شود.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طرح قیمت تضمینی که در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است، مزیتهای زیادی طی دو سال گذشته برای بخش کشاورزی داشته و موجب رضایت کشاورزان شده است؛ بنابراین هر چقدر این اقدامات توسط سیستم های غیر دولتی انجام شود به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

    به گفته اکبری، از مزیتهای اجرای این طرح می‌توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد؛ علاوه بر اینکه زمان دریافت پول کشاورز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد ممکن می‌رسد، چرا که با روش خرید تضمینی، کشاورزان باید چندین ماه منتظر بمانند تا پول خود را دریافت کنند اما از طریق بورس کالا پول کشاورزان فورا پرداخت می‌شود.

    نخستین میز تخصصی محصولات کشاورزی در بورس کالا برگزار شد

    از دیگر اتفاقات هفته گذشته برگزاری نخستین میز تخصصی محصولات کشاورزی با محوریت «محصولات کشاورزی پذیرش شده در بورس کالای ایران» با حضور مدیران بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیران و کارشناسان شرکت بورس کالای ایران بود.

    این میز تخصصی با هدف بررسی روندهای عرضه و تقاضا، تغییرات قیمتی گذشته و فعلی کالاهای اساسی و برآورد روند قیمتی معاملات داخلی و بین المللی، در راستای کارآمدی بیشتر مدیریت بازار اینگونه کالاها توسط دولت و بخش خصوصی با تاکید بر مشارکت موثرتر همه بخشها و همچنین تبادل نظر در خصوص اجرای بند الف ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه برگزار شد.

    آشنایی فعالان بخش کشاورزی با روند معاملات و عرضه و تقاضای این محصولات در بورس کالای ایران نیز در این نشست ها مد نظر است. همچنین، ابزارهای نوین بورس کالا و تجربه بورس های کالایی جهان در حوزه اعمال سیاستهای حمایتی از بخش کشاورزی نیز در این جلسات معرفی و بررسی خواهد شد.شایان ذکر است این جلسات هر دو هفته یکبار برگزار می گردد.

    حذف رانت و دستکاری بازار با اعتماد دولت به بورس کالا

    یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هر وقت دولت و نهادهای مربوطه، به بورس کالا اعتماد کردند و بخش عمده‌ای از معاملات را به بورس کالا سوق دادند، رانت و دستکاری بازار متوقف شده و بازار به یک ثبات نسبی رسیده است.

    امین گل‌گیر به حوزه تأمین مالی اشاره کرد و گفت: تعریف ابزارهای نوین معاملاتی مانند ابزار مشتقه نه تنها موجب راه‌اندازی بازارهای جذاب جدید (در کنار بازار معاملات فیزیکی) شد، بلکه توانست یکی از اهداف بورس کالا که تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق انتشاراوراق بهادار مبتنی بر کالای مشخص بود را تسهیل کند.

    وی به کارکردهای بورس کالا در ایجاد شفافیت و کشف قیمت اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالایی با راه‌اندازی بازاری شفاف، گسترده و نظام‌مند نقش مهمی در تنظیم بازار از طریق کشف قیمت های واقعی بر اساس عرضه و تقاضا داشته اند که گواه این مدعا، تجربه بسیاری از کشورهای جهان در این فرضیه است.

    راه اندازی بازار آتی ارز به تاخیر افتاده است

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی معاملات آتی ارز برای اقتصاد کشور ضروری است و برای تولیدکنندگان، واردکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان مزایای زیادی دارد به طوری که اهمیت آن در زمان نوسان نرخ ارز نمایان می شود بنابراین باید اقداماتی برای توسعه و راه اندازی این ابزار صورت گیرد.

    شاهین چراغی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر راه اندازی بازار آتی ارز به تاخیر افتاده است در حالی که راه اندازی این بازار باعث توسعه اقتصاد کشور و ایجاد شفافیت اقتصادی می شود و باید هر چه سریع تر راه‌اندازی شود.

    به گفته چراغی، بورس کالا پتانسیل و ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی بورس آتی ارز دارد و امیدواریم این بازار هر چه سریعتر راه اندازی شود .

    برچسب ها