عصر خودرو

صنعت مهمترین رکن اقتصادی کشور

عصر بازار- صنعت امروز با وجود تمام قابلیت ها و ظرفیت هایی که دارد با چالش هایی مواجه است، تعداد زیادی از واحدهای صنعتی بنا به دلایل و مشکلاتی با ظرفیت پائین کار می کند.

صنعت مهمترین رکن اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداو سیما  ، لطفی نیا مدیر یکی از واحدهای صنعتی می گوید : در این سالن یکی از خطوط پرس ما با ظرفیتی حدود 50 درصد کار می کند و خط دیگر پرس تعطیل است همچنین در سالن دیگر هم دو خط پرس داریم که متاسفانه هر دو آنها تعطیل است.
    صنعت ما البته با مسائل و مشکلات عدیده ای دست به گریبان است بطوریکه عقب ماندگی فناوری ، مشکلات مالی ، قیمت تمام شده بالا ، عدم رقابت‌پذیری و محدودیت بازار دست کم نیمی از ظرفیت87 هزار واحدی صنعت را به حالت نیمه تعطیل درآورده است .

    قربانی مدیر کارخانه تولید انواع کارتن می گوید: نیروی کار هست اما متاسفانه برخی مواقع بعلت نبود مواد اولیه ناگزیر به کاهش تولید می شویم .

    شکرایی مدیر کارخانه تولید انواع کفپوش می گوید: متاسفانه بعلت مسائل و مشکلات گوناگون اکنون تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کنیم.

    پورامین مدیر تولید ظروف فلزی مخصوص انواع روغن های مایع می گوید: هر عاملی که باعث تاخیر در تولید ما بشود می تواند تهدیدی برای ما و هر تولید کننده ای باشد.

    مدیران تولید و کارگران بخش های مختلف صنعت هم همین مسائل را عنوان می کردند و بر این باور بودند که اگر مواد اولیه مورد نیاز شان بموقع تامین شود می توانند تولیدات بیشتری داشته باشند، می گفتند چون ورق به میزان کافی در اختیارشان قرار نمی گیرد دستگاهها و ماشین آلات تولید متوقف می شود و به همین نسبت حجم تولیدات و میزان اشتغال کاهش می یابد.

    همه این مشکلات بعلاوه شدت مصرف انرژی و فرسودگی ماشین الات ، افزایش هزینه های تولید و از دست رفتن مزیت های رقابتی را باعث شده است .

    منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می گوید : امیدوارم از اواسط امسال بتوانیم موضوع نوسازی صنایع را در چارچوب یک برنامه منسجم بطور جدی دنبال کنیم .

    صنعت البته با وجود همه مشکلات و طرح های صنعتی نیمه تمام بیشماری که روی دست خود می بیند ایجاد 450 هزار شغل حدود نیمی از اشتغال کشور را در سال اول برنامه ششم هدف قرار داده است .

    علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی می گوید : پیش بینی ما این است که فقط در داخل شهرکهای صنعتی بیش از 130 هزار اشتغال به تبع این سیاست ها ایجاد شود.

    براساس سند راهبردی ، برای صنعت رشد صادرات سالانه 10 میلیارد دلار پیش بینی شده به این معنی که صادرات این بخش تا سال 1404باید به 120 میلیارد دلار معادل دو سوم کل صادرات غیر نفتی برسد .

    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : الزاماتی هم دارد و ما سعی کردیم این الزامات، الزاماتی نباشد که خارج از توان دولت و مصوبات و برنامه ششم و بودجه باشد بیشتر این فعالیت ها چون فعالیت های مردمی است امیدواریم با حمایت نظام بانکی کشور فعالان این بخش بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

    برچسب ها