عصر خودرو

تامین مالی و نیروی انسانی ماهر مهم ترین مشکلات استارتاپ هاست

عصر بازار- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین مالی و نیروی انسانی ماهر را به ترتیب به عنوان اولین و دومین مشکل مهم کسب و کارهای نوپا/ استارتاپ ها بیان کرد.

تامین مالی و نیروی انسانی ماهر مهم ترین مشکلات استارتاپ هاست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «نصرالله جهانگرد» در جشنواره یک روزه فناوری اطلاعات /IT weekend با اشاره به اهمیت بررسی و درس گرفتن از شکست ها در حوزه فناوری گفت: مطالعه ای تحلیلی روی کسب و کارهای نوپا/ استارتاپ ها (start up) ها انجام دادیم تا چالش های پیش روی آنها را بررسی و شرایط را مهیا کنیم.
    وی گفت: بر اساس این بررسی 74 درصد از استارتاپ ها در‌محل ورود به بازار شکل گرفته و متوسط عمر فعالیت آنها سه سال است.
    رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه محور فعالیت 48 درصد از این استارتاپ ها خدمات است، افزود: بررسی ها نشان می دهد میزان اشتغال در بخش های صنعت و کشاورزی به تدریج کاهش یافته و در حوزه خدمات و فناوری های پس از روند /post processing افزایش می یابد.
    *تامین مالی مهم ترین چالش استارتاپ ها
    جهانگرد در این جشنواره یک روزه که در سالن جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تامین مالی را مهم ترین چالش استارتاپ ها برشمرد و اضافه کرد: نیروی انسانی ماهر نیز دومین مشکل این استارتاپ هاست. نیروی انسانی برآمده از دانشگاه ها باید آموزش کافی مهارتی ببینند؛ ضمن اینکه باید کارگروهی را بیاموزند که این امر را باید در آموزش و پرورش آموزش داد.
    وی یادآور شد: در زمینه تامین مالی دولت نباید وارد تامین این کسب و کارها شود و باید سرمایه گذاری به روش فرشتگان/Angel investors (سرمایه گذارانی که درازای سهم در آینده روی استارتاپ سرمایه گذاری می کنند) در کشور نهادینه شود.
    دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات همچنین گسترش زیرساخت های فنی در کشور را در زمینه دسترسی به نسل چهارم اینترنت بی سیم/4G از اقدامات متحول کننده این بخش دانست و تصریح کرد: تا سال آینده پهنای باند 100 مگابایت روی خط ثابت میسر است و از نظر دسترسی کشور را به شرایط جهانی نزدیک کرده ایم.
    * چالش های مراکز داده/ data centere باید حل شود
    وی همچنین موضوع ذخیره گاه را با توجه به گسترش داده در شبکه های مختلف از چالش های این حوزه دانست و افزود: مراکز داده در کشور وجود دارد، پردازش ابری تا سال آینده راه می افتد، اما روش های مراکز داده خیلی تجاری نیست و باید در این زمینه کار کرد.
    جهانگرد با تاکید بر اهمیت عمومی کردن فناوری‌ اطلاعات در جامعه خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات سواد رایانه ای مردم را حتی در دورترین نقاط کشور افزایش داد.
    * تفکیک حقوقی بستر از محتوا لازم است
    این مقام وزارت اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: از نظر قانونی باید طوری باشد که بستر از محتوا بر اساس قانون تفکیک شود؛ مثلا اگر کسی یک شبکه اجتماعی ویدیویی ساخت و فردی محتوای غیراخلاقی در آن منتشر کرد، منتشر کننده مجازات شود.
    وی خواستار تفکیک نظام مالیاتی کاربر از خدمات دهنده شد و گفت: اعتقاد جمعی در دولت، مجلس شورای اسلامی و کارشناسان بر‌‌ گسترش فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا بر این مبنا است، اما این اعتقاد باید به روش تبدیل شود که مشارکت همه ذی نفعان را می طلبد.
    اولین دوره جشنواره فناوری اطلاعات با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف، آزمایشگاه یادگیری فناوری اطلاعات دانشگاه شریف (لایتک)، سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (پارک فناوری پردیس) و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات و مخابرات کشور) دی ماه سال گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
    دومین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه شریف با تمرکز بر ایجاد کسب و کار های نوین در حوزه فناوری اطلاعات برگزار می شود. در این رویداد، افراد سرشناس در حوزه فناوری اطلاعات تجربیات خود را در قالب سخنرانی های کوتاه با مخاطبان به اشتراک می گذارند.
    از اهداف اصلی رویداد می توان به ایجاد محیطی برای گردهمایی، گفت وگو و هم ‌افزایی نوآوران، نخبگان، صاحبان ایده و علاقه مندان به رویکردها و نگرش‌های نو در سطحی فراتر از مرزهای جغرافیایی، همچنین شناسایی آنها برای سرمایه گذاری مادی و حتی معنوی در حوزه های مختلف برای پیشبرد اهداف کشور اشاره کرد.
    جشنواره فناوری اطلاعات می کوشد ایده‌هایی را در حوزه فناوری اطلاعات برای ساختن جهانی بهتر ارائه دهد و طرح های بکر و خلاق را برای ایجاد کسب و کار های نوین و اشتغال معرفی کند.

    برچسب ها