عصر خودرو

با وجود مخالفت روسیه ؛

قرارداد تجارت دوجانبه میان اتحادیه اروپا و اوکراین نهایی شد

عصر بازار- با نهایی شدن توافق تجاری دوجانبه میان اتحادیه اروپا و اوکراین، یک مشارکت گسترده اقتصادی میان اوکراین و کشورهای اروپایی شکل خواهد گرفت.

قرارداد تجارت دوجانبه میان اتحادیه اروپا و اوکراین نهایی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،اتحادیه اروپا و اوکراین بر سر یک توافق تجاری به توافق رسیده اند. این توافق یک مشارکت اقتصادی گسترده بین اتحادیه اروپا و اوکراین محسوب می شود.

    قرارداد تجاری بین اتحادیه اروپا و اوکراین از چند ماه آینده و بعد از گذراندن مراحل قانونی داخلی دو طرف اجرایی خواهد شد. طبق پیش بینی های انجام شده ممکن است برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با انعقاد این قرارداد مخالفت نمایند.

    از طرف دیگر کشور روسیه نیز به شدت از انعقاد این توافق تجاری ابزار ناراحتی کرده و اعلام کرده است توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و اوکراین بر خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است.

    طبق قوانین سازمان تجارت جهانی توافقات تجاری جدید کشورها نباید تداخلی در توافقات تجاری پیشین این کشورها داشته باشد و عملا توافقات تجاری قبلی بر توافقات جدید اولویت دارد. اما روسیه مدعی شده توافق تجاری جدید اتحادیه اروپا و اوکراین موجب تضعیف توافق تجاری این کشور با دیگر کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق خواهد شد.

    با این حال در حال حاضر چندین توافق تجاری در حوزه های مختلف بین اوکراین و کشورهای بلوک شرق منعقد شده که الزامات آن با شرایط توافق تجاری جدید اتحادیه اروپا و اوکراین سازگاری ندارد.

    تلاش اتحادیه اروپا برای جلب اوکراین به سمت این اتحادیه و ایجاد فاصله بین این کشور و روسیه از مدتها قبل آغاز شده بود. حتی به نظر میرسد بحران داخلی اوکراین نیز در پی تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه آغاز شد که ناشی از حرکات اتحادیه اروپا در این کشور بود. در عمل میتوان گفت جنگ داخلی اوکراین که همچنان در جریان است حاصل یک جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و روسیه بوده است که در پی جلب کشور اوکراین به سمت خود بوده اند.

    اکنون با نهایی شدن توافق تجاری اتحادیه اروپا و اوکراین این کشور گامی دیگر به سمت غرب نزدیک تر خواهد شد. به نظر میرسد هدف نهایی که اتحادیه اروپا برای اوکراین در نظر گرفته عضویت این کشور در اتحادیه اروپاست که میتواند دامنه نفوذ این اتحادیه را تا مرزهای روسیه گسترش دهد.

    برچسب ها