عصر خودرو

'قطار اکو'، محور جلسه کارگروه مشترک ایران-پاکستان-ترکیه در اسلام آباد

عصر بازار- نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' با حضور 'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.

'قطار اکو'، محور جلسه کارگروه مشترک ایران-پاکستان-ترکیه در اسلام آباد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در این نشست از روز گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان خواهد داد، هیات های کارشناسی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان حضور دارند.
    'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاکستان در سخنانی در این نشست گفت: این کشور در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح نوسازی جاده کویته-تفتان(در خاک پاکستان) به عنوان بخشی از طرح قطار اکو با هدف بهبود کیفیت خط اتصال میان کشورهای پایه گذار سازمان اکو (ایران-پاکستان-ترکیه) است.
    وی گفت: چند سال پیش با ابتکار مشترک ایران، پاکستان و ترکیه طرح قطار باربری اکو برای تردد در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول معرفی شد که هدف از آن تقویت فعالیت های اقتصادی مشترک از طریق راه آهن بود اما این طرح به دلیل مشکلات مختلفی نتوانست به مرحله اجرا برسد.
    وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با حضور مسئولان مربوطه در نشست کنونی کارگروه قطار اکو، بتوان راه کارهای لازم را برای اجرای مجدد این طرح بزرگ ارائه داد.
    وی افزود: سیستم یکپارچه حمل و نقل منطقه ای باید به گونه توسعه یابد که مردم کابل و یا داکا در بنگلادش بتوانند برای سفر به لندن یا هرکجای اروپا از مسیر پاکستان، ایران و ترکیه بهره مند شوند.
    سعد رفیق تاکید کرد: تحقق چنین اهدافی نیازمند اراده سیاسی قوی دولت ها است که بتوان موانع موجود در مسیر اتصال منطقه ای را مرتفع ساخت و نقشه راه مشترکی را برای دسترسی به اهداف ترسیم و اجرا کرد.
    وزیر راه آهن پاکستان از بانک توسعه اسلام و نیز بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری اقتصادی خواست تا سرمایه گذاری در بخش راه آهن برای برقراری ارتباط بهتر میان کشورهای سازمان اکو را در دستور کار قرار دهد.
    وی گفت: وضعیت نابسامان مسیر ریلی کویته-تفتان (در خاک بلوچستان پاکستان) یک مشکل عمده در مسیر تقویت ارتباطات منطقه ای و دسترسی به اروپا است ضمن اینکه طرح اتصال ریلی از منطقه مرزی 'چمن' (شهری در ایالت بلوچستان پاکستان نزدیک به مرز افغانستان) به 'اسپین بولدک' در افغانستان و از آنجا به قندهار و ترکمنستان در دست بررسی است.
    وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با تلاش های موثر به ویژه با همکاری موسسات مالی بین المللی و منطقه ای در سال های آینده، کشورهای منطقه قادر باشند که با تقویت زیرساخت های ریلی، فضای بهره مندی از آن را برای ملت های خود فراهم کنند.
    قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال 2009 فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم آگوست سال 2009 از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.
    فعالیت این قطار تا دسامبر سال 2011 ادامه یافت. دولت کنونی پاکستان در نوامبر سال 2013 تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.
    در آبان ماه سال 1394 نیز 'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاکستان از آمادگی کشورش برای راه اندازی 'قطار اکو' خبر داده بود؛ قطاری که قرار است در مسیر پاکستان، ایران و ترکیه تردد کند.

    برچسب ها