عصر خودرو

دلار در بازار جهانی تقویت شد

عصر بازار- دلار در بازار جهانی تقویت شد؛ گزارش بهتر از انتظار اشتغال آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا پایان سال و همچنین تغییر لحن مقامات بانک مرکزی اروپا در مورد سیاست پولی این بانک از مهم‌ترین محرک‌های بازار جهانی ارز در روزهای اخیر بوده است.

دلار در بازار جهانی تقویت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، تحولات بازار ارزهای عمده در هفته گذشته حاکی از آن است که ارزش دلار در برابر ین ژاپن 1.35 و فرانک سوئیس تا 0.59 درصد تقویت شده است. ارزش یورو در برابر دلار آمریکا تا 0.21 و پوند تا 1.05 تضعیف شد. بنابر آنچه که بانک مرکزی از دلایل تقویت و تضعیف ارزش دلار گزارش داده است، شاخص‌ها و گزارش‌های اقتصادی آمریکا مربوط به ماه ژوئن به ویژه اشتغال به اندازه‌ای مناسب بوده که تحلیلگران بازار ارز را متقاعد کرد. فدرال رزرو حداقل یک بار دیگر تا پایان سال نرخ بهره را افزایش داد. این عاملی برای افزایش تقویت دلار بود.

    در سویی دیگر واگرایی سیاست‌های بانک‌های مرکزی عمده با بانک مرکزی آمریکا که در یک سال گذشته زمینه تضعیف ارز آنها را در برابر دلار فراهم ساخته در حال از بین رفتن است. نشانه‌هایی از آمادگی بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره وجود دارد. این موضوع در مورد بانک‌های مرکزی انگلیس و کانادا نیز مشهود است. افزایش نرخ بهره در سایر اقتصادها مانعی برای تقویت دلار آمریکا به حساب می‌آید.

    ارزانی طلا و نفت

    اما در سایر بازارها نیز شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که در بازار جهانی طلا، بهای آن با کاهش همراه شد. افزایش ارزش دلار و بازده اوراق غرضه آمریکا در کنار رشد بیش از انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی این کشور مهم‌ترین دلیل کاهش بهای طلا بوده است.

    همچنین در بازار جهانی نفت سیر تغییرات کاهشی بود. نگرانی از افزایش تولید نفت توسط اوپک و آمریکا و ادامه مازاد عرضه در بازار عامل اصلی کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شوند.

    برچسب ها