عصر خودرو

صادرات غیرنفتی از بنادر افزایش یافت

عصر بازار- نگاهی به آمار تخلیه و بارگیری بنادر نشان می دهد که در خرداد ماه امسال نزدیک به ۱۳ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشو انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال های ۹۴ و ۹۵ رشد داشته است.

صادرات غیرنفتی از بنادر افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی در خرداد ماه گذشته بنادر کشور عملکرد خوبی داشته و نسبت به خرداد ماه 95 نزدیک به 200 تن و نسبت به خرداد ماه 94 حدود 2 هزار تن در میزان تخلیه و بارگیری رشد داشته اند.

    بر اساس این گزارش عملکرد، مجموع تخلیه و بارگیری شناورهای باری در بنادر کشور 12 میلیون و 930 هزار تن بوده که در مدت مشابه سال 95 این رقم به 12 میلیون و 735 هزار تن رسیده بود. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالا در خرداد ماه سال 94 نیز 10 میلیون و 915 هزار تن بوده است.

    این رشد در تخلیه و بارگیری انجام شده در بنادر کشور در حالی است که حجم تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی در خرداد امسال نسبت به خرداد ماه سال گذشته نزدیک به 500 هزار تن کاهش داشته است که نشان دهنده رشد تخلیه و بارکیری کالا در سایر بخش هاست. از آنجایی که میزان بارگیری (صادرات) کالا در بخش های «کالاهای فلزی»، «کالاهای ساختمانی و و مواد معدنی» و «کود و مواد شیمیایی» نسبت به تخلیه (واردات) آنها بسیار بیشتر است، نشان می دهد صادرات غیر نفتی کشور در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

    چابهار در مسیر توسعه

    از دیگر اقدامات مثبت سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه گذاری در بخش رشد و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است که در گذشته و در دهه 70 از رونق خوبی برخوردار بود اما به مرور و با توجه به توسعه بندر شهید رجایی، چابهار رونق خود را از دست داده است. با این حال بندر چابهار در خرداد ماه امسال با داشتن 160 هزار و 665 تن تخلیه و بارگیری توانست علی رغم آنکه شناورهای اقیانوس پیما با آب خور بیش از 10 متر به دلیل کامل نشدن پروژه توسعه بندر شهید بهشتی، از پهلو گرفتن در این بندر ناتوانند، رکورد خوبی بر جای بگذارد به خصوص در بخش کانتینری با تخلیه و بارگیری بیش از 3 هزار و 800 TEU در خرداد امسال، افزایش تقریبا 4 برابری نسبت به ماه مشابه سال قبل (هزار و 200 کانتینر) داشته باشد که نشان می دهد سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های بندری این منطقه می تواند در رشد و توسعه جنوب شرق کشور اثرگذار باشد.

    از سوی دیگر با توجه به افزایش رفت و آمد لاینرها و کشتی های بزرگ بین المللی به بنادر جنوبی کشور، در خرداد ماه امسال 274 هزار TEU کانتینر در بنادر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به خرداد 95 با داشتن بیش از 213 هزار TEU بیش از 6 هزار کانتینر بیشتر بوده است. این در حالی است که در خرداد ماه 94 تنها 183 هزار کانتینر در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که نشان دهنده رشد 9 هزار کانتینری در خرداد ماه امسال است.

    افت حدودا 100 هزار نفری مسافران دریایی

    علی رغم اینکه بنادر کشور در بخش تخلیه و بارگیری کالا در خرداد ماه 96 نسبت به مدت مشابه سال های 95 و 94 از رشد خوبی برخوردار بوده اند، اما در زمینه تردد مسافران دریایی از بنادر با افت شدیدی مواجهیم. به گونه ای که بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی در خرداد ماه 94 نزدیک به 500 هزار نفر مسافر به بنادر مسافری ورود و بیش از 500 هزار نفر نیز خارج شده اند؛ اما در خرداد 95 این رقم هم در بخش ورودی و هم در بخش خروجی مسافران کاهش 15 هزار نفری و در خرداد امسال (96) با ورود 405 هزار نفر به بنادر مسافری و خروج 407 هزار نفر، کاهش 100 هزار نفری نسبت به 2 سال قبل از آن داشته است.

    برچسب ها