عصر خودرو

گردش نیروگاه بادی ساخت ایران در ارمنستان

عصر بازار- آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در مذاکره با علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اعلام کرد که شرکت های ایرانی یک نیروگاه برق در منطقه مرزی مغری و همچنین چند نیروگاه بادی در این کشور می سازند.

گردش نیروگاه بادی ساخت ایران در ارمنستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در مذاکرات دائمی رئیس هیات ایرانی و مانوکیان که در ایروان برگزار شد، برنامه همکاری های دو کشور در این عرصه به ویژه طرح های در دست اجرای خط سوم شبکه انتقال برق بین دو کشور و همچنین اجرای توافق های صورت گرفته بررسی شد.
    مانوکیان با اشاره به مصوبات چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران و اهمیت بررسی مفاد مصوبات در نشست رئیسان کمیته پیگیری، حضور شرکت های ایرانی در اجرای پروژهای مختلف در ارمنستان را ارزشمند خواند.
    وی در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه ساخت خط انتقال برق فشار قوی بین ارمنستان و گرجستان در شهریور ماه گفت: اتمام پروژه خط سوم توسط شرکت ایرانی برای برقرار شبکه انرژی چهار کشوری ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه بسیار اهمیت دارد.
    وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان همچنین افزود: اجرای چندین طرح در بخش انرژی در کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تصویب شده است و باید با همکاری ایروان و تهران اجرایی شود که می توان به نیروگاه «مغری» و چند نیروگاه بادی اشاره کرد که قرار است توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شود.
    دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل نیز با خوب خواندن روابط دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی گفت: در نشست کمیته پیگیری مصوبات چهاردهمین کمیسیون مشترک در ایروان، مسائل و موضوعات مختلف از جمله اقتصادی و انرژی بررسی شد.
    وی در رابطه با روند اجرای خط سوم انتقال برق نیز اظهار کرد که با پایان این طرح و اتصال شبکه برق ایران به روسیه و گرجستان از طریق ارمنستان و همچنین افزایش صادرات گاز به این کشور، آینده بسیار خوبی در پیش است.
    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل همچنین با اشاره به کارنامه خوب شرکت های ایرانی در اجرای بسیار با کیفیت پروژه های متعدد در خارج، استفاده از این تجربیات و واگذاری اجرای بخشی از طرح انتقال برق میان ارمنستان و گرجستان را به شرکت های ایرانی خواستار شد.
    همچنین امروز نشست کمیته پیگیری مصوبات چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با حضور دائمی رئیس ایرانی این کمیته و سیمونیان مشاور وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان برگزار شد.
    طرفین با اشاره به توافق های فراگیر در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها که آذر ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، بر علاقه دو کشور برای آغاز روند جدیدی از همکاری های اقتصادی در زمینه های مختلف با مشارکت گسترده بخش های دولتی و خصوصی تاکید کردند.
    همچنین در یک نشست دیگر، برنامه تکمیل سومین خط انتقال برق بین ایران و ارمنستان و اتصال آن در مذاکره دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با هیات ارمنستانی در شهر ایروان بررسی شد.
    در دیدار امروز آرتور باغداساریان مدیرعامل شرکت برق ارمنستان و قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل، راهکارهای تسریع در اجرای این خط انتقال برق و زمینه های همکاری بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.
    دائمی با اشاره به روابط خوب تهران و ایروان در حوزه انرژی، گفت: چشم‌انداز همکاری ها در این بخش توسعه فراگیر مناسبات است و با اجرای خط سوم، اتصال شبکه برق ایران از طریق ارمنستان به کشورهای منطقه هم تحقق می یابد.
    وی همچنین با اشاره به تجربه و کارآمدی خوب شرکت های ایرانی در اجرای با کیفیت طرح های مشابه در خارج از کشور، استفاده از تجربیات این شرکت ها در اجرای طرح های انتقال برق ارمنستان را خواستار شد.
    باغداساریان مدیرعامل شرکت برق ارمنستان هم با اشاره به نقش طرح خط سوم انتقال برق در افزایش همکاری های انرژی بین دو کشور، بر اهمیت تسریع در اجرا و تکمیل آن در موعد مقرر توسط شرکت صانیر تاکید کرد.
    نماینده صانیر هم با اشاره به اقدام های این شرکت در خرید تجهیزات و واردات بخش عمده ای از دکل های مورد نیاز بر تعهد پایان این پروژه تا شهریور سال 1397 تاکید کرد.
    سایت خبری نیوز ای ام ارمنستان نیز در باره این طرح نوشته است که خط جدید، توان انتقال برق با ایران را بین 350 تا 1000 مگاوات افزایش خواهد داد و همچنین تأمین برق در جنوب و مرکز ارمنستان را موثرتر خواهد کرد.
    بنا به اعلام نیوز ای ام، ارمنستان، ایران، روسیه و گرجستان برای ایجاد بازار مشترک انرژی، برنامه ریزی و انجام تمامی تلاش های ممکن برای تشکیل آن توافق کردند.
    مقام های ارمنستان پیشتر نیز با مهم خواندن طرح خط سوم انتقال برق به عنوان یکی از اولویت های طرح های توسعه ای این کشور، نقش آن را در افزایش روابط اقتصادی تهران و ایروان مهم خواندند.
    این طرح به ارزش 107 میلیون دلار بخشی از پروژه مسیر چهار جانبه انرژی ایران، ارمنستان، روسیه و گرجستان است.
    هیات ایرانی همچنین در دیدار با معاون وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان در باره برنامه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ایروان برای اوایل مهرماه و برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری توافق کرد.
    پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاکره با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاکرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم شده است.
    ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو