عصر خودرو

بورس در هفته ای که گذشت

عصر بازار- در هفته ای که گذشت تابلوی معاملات بورس طی پنج روز معاملاتی سراسر رنگ قرمز را به خود دید و با خبرسازی های متعدد گروه خودرو هفته معاملاتی بر تلاطم را برای فعالان بازار سرمایه رقم زد.

بورس در هفته ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس نیوز، اولین روز معاملاتی بورس طی هفته گذشته در حالی با جو منفی و فشار فروش سهام همراه شد که چند روز قبل از آن خبری مبنی بر واگذاری 50 درصد از سهام یکی از زیرمجموعه های گروه سایپا یعنی شرکت سایپا کاشان به شرکت سیتروئن و آغاز همکاری مشترک میان این دو مجموعه خودروساز رسماً در اخبار شبکه های سیما اعلام شد.

    که موجب شد تا بسیاری از فعالان بازار سرمایه در انتظا آغاز هفته ای سبز برای بورس باشند، اما طی روز شنبه هفته گذشته معاملات بازار سرمایه در تمام گروه ها بویژه خودرو خلاف انتظارات و تصورات اهالی این بازار بود. به گونه ای که فشار فروش سهام در اغلب سهام شرکت ها به اندازه ای بود که صف تقاضا برای فروش سهام در اکثر نمادها تشکیل شد و این روند نزولی در حالی طی یک شنبه همان هفته در روند معاملات مشاهده شد که طی ساعات میانی معاملات روز مذکور نماد معاملاتی شرکت سایپا به دلیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی متوقف شد تا این شرکت پس از ارائه گزارش عملکرد جدید خود به تابلوی معاملات باز گردد.

    در پی این امر اندکی از فشار فروش سهام و افت قیمت ها کاسته شد تا بدان جا که شرکت های زیر مجموعه و مرتبط با گروه سایپا همچون "ورنا"، "وساپا"، "خپارس" و "خزامیا" با نوسان قیمتی از درصدهای منفی به حداکثر قیمت های مثبت مواجه شدند و در این شرایط سهام شرکت های سرمایه گذاری رنا و نیز سرمایه گذاری سایپا با صف تقاضا برای خرید سهام همراه شدند. اما دیری نپائید که جو مثبت ایجاد شده در گروه خودرو با آزاد شدن سهام جایزه ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت زامیاد و در پی آن تشکیل صف فروش بیش از 100 میلیونی در نماد آن روند معاملات بورس را به حالت منفی و نزولی روزهای گذشته خود بازگرداند و در حالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصور می کردند که با توقف نماد "خساپا" و درپی آن اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی آن ورق در بورس بر می گردد اما در عین ناباوری شاهد آن بودیم که "خزامیا" آشوبی دوباره در بورس ایجاد کرد و روند معاملات آن بهانه ای شد برای بازگشت به روند کم رونق روزهای قبل.

    در این شرایط اما، نامه شفاف سازی ایران خودرو در دقایق ابتدایی معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته تیر خلاص را به سهامداران و فعالان بازار سرمایه وارد کرد و در شرایطی که برخی از شایعات از احتمال تغییر مدیریت شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان بازارگردان "خودرو" حکایت می کرد و در کنار آن در حالی که شایعه افزایش سرمایه ایران خودرو بیش از پیش به واقعیت نزدیک می شد، نامه شفاف سازی این مجموعه خودروساز مبنی بر عدم امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها جو منفی را بر کلیت بازار سرمایه ایجاد کرد و در نهایت "خودرو" با صف چند میلیونی برای فروش سهام همراه گردید. بر این اساس بازار سرمایه طی هفته گذشته تحت تأثیر بازیگران گروه خودرو اسیر روند نزولی شد که تبعات منفی آن گریبان گیر اغلب سهام شرکت های فعال در بورس شد و در این بین تنها برخی از تک نمادها همچون "ارفع"، "فروس"، "چکاوه" و "کسرا" همچنان با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه بودند.

    بر اساس این گزارش، تداوم روند افزایشی قیمت جهانی فلزات اساسی از جمله دلایل اقبال به نمادهایی همچون "ارفع"، "فروس"، "فولاد" مطرح شد که البته مدیران مجموعه های مذکور طی نامه شفاف سازی اعلام نمودند که این مجموعه ها علیرغم رشد قیمت فروش فلزات اساسی در بازارهای جهانی بدلیل عدم اطمینان از تداوم روند افزایشی فعلاً قصد اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی ندارند و تغییراتی در آخرین پیش بینی درآمد هر سهم منتشر شده، اعمال نگردیده است.

    علاوه براین، گروه محصولات کاغذی با فعالیت دو شرکت کاغذ سازی کاوه و کارتن ایران در هفته گذشته با افزایش تقاضا برای خرید سهام همراه بودند که به نظر می رسد این امر از یک سو متأثر از بهبود وضعیت سودآوری آن ها و از سوی دیگر به دلیل انجام برنامه عرضه اولیه سهام شرکت گروه صنایع کاغذ پارس طی یک شنبه هفته گذشته رخ داده است.

    همچنین در هفته گذشته مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان از کاهش 500 تومانی بهای تمام شده محصولات تولیدی "ذوب" و برنامه های این مجموعه برای نهایی کردن برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد که این امر موجب شد تا بار دیگر نگاه فعالان بازار سرمایه به معاملات "ذوب" معطوف شود و تنها نمادی باشد که طی چهارشنبه هفته گذشته رنگ سبز را در تابلوی اصلی معاملات بورس ثبت کرد.

    در هفته ای که گذشت صنعت محصولات کاغذی که پذیرای سهام تازه وارد این گروه یعنی شرکت کاغذ پارس بود، بازدهی مثبت 6.9 درصدی را بدست آورد و به عنوان صنعتی که بیشترین بازدهی مثبت نسبت به سایر صنایع کسب کرده، برگزیده شد. در مقابل اما، صنعت خودرو و ساخت قطعات بازدهی منفی 12 درصدی را محقق ساخت و عنوان کم بازده ترین گروه را از آن خود ساخت.

    طی معاملات هفته گذشته بیش از 9 میلیارد و 37 میلیون سهم مورد داد و ستد قرار گرفت که این حجم معاملاتی ارزشی به مبلغ بیش از 21 هزار و 640 میلیارد ریال را در بورس رقم زد. همچنین شرکت ایران خودرو با حجم معاملاتی بیش از 498 میلیون سهمی به عنوان پر گردش ترین سهم معرفی شد.

    برچسب ها