عصر خودرو

رقابت ۲۲ شرکت بین المللی برای سرمایه گذاری در بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران

عصر بازار- توسعه میادین مشترک نفتی و گازی یکی از اولویت های دولت یازدهم در حوزه انرژی بوده است.

رقابت ۲۲ شرکت بین المللی برای سرمایه گذاری در بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، این روند در سال های گذشته به دلیل تحریم های هسته ای و نبود منابع و تجهیزات کافی برای برداشت، با مشکلاتی رو به رو بود و موجب عقب ماندگی کشورمان شد به صورتی که تنها در میدان گازی پارس جنوبی قطر توانست 10 برابر ایران برداشت کند و تنها در یکسال به درآمد 50هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند. این رقم حدود 5 برابر بودجه عمرانی کشور در یکسال است و به این ترتیب ایران در این سال ها فرصت های زیادی را از دست داد. حال در شرایطی که به تازگی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان بزگترین میدان گازی مشترک با قطر بین ایران، فرانسه و چین بسته شده است، خبرها از برنامه های گسترده دولت برای توسعه سایر میادین مشترک از جمله میادین غرب کارون حکایت دارد.

    توسعه میدان های مشترک بر اساس قراردادهای جدید نفتی است و بر این اساس مناقصاتی در حال انجام است. در حال حاضر بر اساس اظهارات مسئولان شرکت نفت، 22 شرکت برای حضور به مناقصه آزادگان اعلام آمادگی کرده اند که از مهمترین آنها می‌توان به شرکت پرشیا از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت تنکو از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم و شرکت انگلیسی شل، توتال فرانسه، پتروناس مالزی و شرکت اینپکس ژاپن اشاره کرد. کارشناسان  ورود شرکت های بین المللی برای توسعه میادین  ایران را دستاوردی مهم دانسته و معتقدند این مساله سیگنالی مثبت به سایر سرمایه گذاران است.

    توسعه میادین مشترک در غرب کارون از اولویت های دولت برای افزایش درآمد و خودکفایی بیشتر اقتصاد است و برنامه ریزی شده تا تولید نفت از این میدان ها روزانه به یک میلیون و 330 هزار بشکه برسد. در حال حاضر تولید نفت از این میدان ها از جمله آزادگان جنوبی و میدان نفتی آذر حول و حوش 20 تا 40 هزار بشکه در روز است وبه گفته کارشناسان این رقم در هر کدام از میادین باید به 110 هزار بشکه در روز برسد؛ موضوعی که مورد تاکید وزارت نفت است. روز گذشته سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این باره گفت:  تولیدات نفت در غرب کارون با احتساب میادین آزادگان جنوبی و یاران جنوبی تا پایان شهریورماه افزایش پیدا خواهد کرد.

    تلاش برای جبران عقب ماندگی در میادین آزادگان جنوبی

    میدان آزادگان یکی از میادین مشترک نفتی میان ایران و عراق است و این کشور به کمک سرمایه گذاری های خارجی و فناوری های جدید به سرعت در حال برداشت از این میدان مشترک است. در سال های گذشته و به دلیل تحریم ها و همچنین ناقص بودن قراردادها میزان برداشت ایران از این میدان با کاهش رو به رو بود و به 25 هزار بشکه در روز رسید اما با تلاش دولت یازدهم و با احداث 19 حلقه چاه جدید در فاز یک پروژه آزادگان جنوبی، تولید نفت از این میدان به 38 هزار بشکه در روز رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    تولید زودهنگام از میدان نفتی آذر

    میدان نفتی آذر یکی از پرچالش ترین میادین نفتی مشترک بین ایران و عراق است. توسعه این میدان به دلیل مشکلات مالی و کمبود منابع با مشکلاتی رو به رو بوده است. از سویی دیگر از لحاظ حفاری و ساختار زمین شناسی نیز در شرایط سختی است. برداشت زودهنگام از این میدان در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و در مجموع تولید اولیه از این میدان به 30 هزار بشکه در روز رسیده است و قرار است این میزان در فاز یک میدان آذر به  65 هزار بشکه نفت در روز و در فاز دو به 110 هزار بشکه نفت در روز رسد.  در حال حاضر توسعه این میدان در قالب قرارداد بیع متقابل و با همکاری شرکت سروک آذر و با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت صورت می‌گیرد.

    امضا تفاهم نامه با سه شرکت بزرگ خارجی

    بر اساس اظهارات مسئولان شرکت نفت برای توسعه این میادین رقمی حدود 36 میلیارد دلار نیاز است و تامین این رقم با توجه به کمبود منابع مالی در داخل کشور با مشکلاتی همراه است و نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این باره با بیان اینکه در حل مذاکره با شرکت های خارجی برای انعقاد تفاهم نامه مطالعاتی هستیم گفت: در میدان دارخوین 3 با شرکتی مانند انی ایتالیا و شرکت غدیر از ایران تفاهم‌نامه امضا شده و در میدان بندکرخه با شرکت OMV اتریش تفاهم‌نامه امضا شده و در میدان چنگوله نیز تفاهم‌نامه مطالعاتی با شرکت‌ها نروژی، روسی و تایلندی امضا شده است که شرکت تایلندی نتیجه مطالعات خود را به ما ارائه کرد.

    به گزارش خبرگزاری ها، وی با اشاره به میدان کیشکو گفت: شرکت‌های انی ایتالیا و شرکت گازپروم نفت روسیه و شرکت شل انگلیس تفاهم‌نامه‌هایی را با ما امضا کرده‌اند. شهنازی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به احداث تلمبه‌خانه‌های جدید اشاره کرد و گفت: یک تلمبه‌خانه در منطقه غرب کارون احداث و یک تلمبه‌خانه در منطقه امیدیه در دست ساخت داریم که نفت میادین ما را به مناطق بحرگان و خارک برای صادرات منتقل می‌کنند. وی در پایان تصریح کرد: تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را برای میادین یادآوران و آزادگان ارائه کرده است و گزارش این شرکت برای میدان کیش باقی مانده که به‌زودی ارائه خواهد شد.

    توسعه میادین مشترک در غرب کارون در شرایطی در دستور کار وزارت نفت است که بر اساس آخرین آمار، نفت درجای کل غرب کارون 67 میلیارد بشکه است و با توجه به سرعت همسایگان در برداشت از میادین مشترک ضروری است با همکاری همه قوا موانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش برداشته شود.

    برچسب ها