عصر خودرو

سه مانع ورود نقدینگی، رشد شاخص بورس را به ۱۹ واحد محدود کرد؛

کاهش شتاب صعود سهام

عصر بازار- با رشد ۱۹ واحدی شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته، ششمین روز کاری متوالی مثبت بورس تهران ثبت شد.

کاهش شتاب صعود سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در گزارش پیشین گفته شد که احتمال می‌رود از شتاب رشد شاخص کل کاسته شود. امری که در جریان معاملات دیروز تحقق یافت. برای این موضوع دلایل زیادی مطرح می‌شود. مهم‌ترین‌ دلیل اما ضعف جریان نقدینگی موجود برای ادامه رونقی پرشتاب در معاملات سهام عنوان می‌شود (به عبارت دیگر، برای ایجاد رشد‌های بیشتر به نقدینگی تازه نیاز است). جریان ورود نقدینگی به بازار سهام، در شرایط کنونی همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. این موضوع نیز از دلایل زیادی نشات می‌گیرد. موضوع توقف نمادها تحت تاثیر برگزاری مجامع شرکت‌ها، انتظار برای گزارش‌های فصلی شرکت‌ها و همچنین نبود محرکی جدی در فضای اقتصادی-سیاسی، ورود پول را به بازار سهام حداقل در کوتاه‌مدت کُند کرده است. هرچند ارزش معاملات در روزهای اخیر تا حدودی تقویت شده است اما هنوز با روزهای رونق بورس فاصله دارد.

    مهم‌ترین‌ دلیل کمبود نقدینگی در بورس تهران، به موضوع توقف نمادها باز‌می‌گردد. با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل تابستان برگزاری مجامع شرکت‌ها به اوج خود رسیده است. علاوه بر این فعالان تالار شیشه‌ای به دلیل اتمام اولین فصل از سال جاری در انتظار انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هستند. بر همین اساس برخی نمادهای بورسی متوقف هستند و بسیاری از آنها نیز در روزهای آتی متوقف خواهند شد. این امر علاوه بر اینکه تصمیم سرمایه‌گذاران برای ورود به معاملات سهام را به روزهای آتی موکول کرده است، افت نسبی حجم و ارزش معاملات سهام را نیز به دنبال داشته است (بررسی‌هانشان می‌دهد حدود 70 نماد بورسی و 26 نماد فعال در فرابورس ایران در شرایط فعلی متوقف هستند). از سوی دیگر با اینکه فعالان تالار شیشه‌ای انتظار بازگشت نمادهای پالایشی و رونق گرفتن نسبی معاملات سهام تحت تاثیر این بازگشایی‌ها را داشتند، این نمادها همچنان متوقف هستند. در گروه پالایشی با وجود انتشار گزارش تعدیل مثبت سودآوری سه شرکت «شبندر»، «شاوان» و «شتران» این نمادها همچنان متوقف هستند. بر همین اساس موضوعی که انتظار می‌رود معاملات سهام را حداقل در یک بازه کوتاه مدت تحت تاثیر قرار دهد، فعلا در بازار حضور ندارد. بر همین اساس به نظر می‌رسد تا زمان بازگشایی این نمادها و همچنین ورود نقدینگی به معاملات، بورس تهران نتواند تغییر محسوسی را تجربه کند.

    فلزی‌ها، صدرنشین معاملات دیروز

    روز چهارشنبه، مطابق روزهای اخیر اکثر نمادهای فلزی صدرنشین بازار بودند. شاخص گروه فلزات اساسی دیروز رشد بیش از 6/ 0 درصدی را تجربه کرد. تقویت قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات پایه، در جریان معاملات دیروز نیز ادامه یافت. به دنبال کاهش نرخ دلار در برابر دیگر ارزها، معاملات در بازار فلزات رنگین مثبت دنبال شد. علاوه بر این اعتصاب کارگری در یکی از معادن شیلی و همچنین کاهش ذخایر فلزات در لندن نیز در رشد قیمت فلزات بی‌تاثیر نبوده است. دیروز قیمت هر تن مس بار دیگر از مرز 5900 دلاری عبور کرد. این در حالی است که روز دوشنبه در بازگشایی این بازارها، قیمت این فلز رنگین حدود 5820 دلار در هر تن ثبت شده بود. قیمت هر تن سرب بار شد 9/ 0 درصدی به بیش از 2330 دلار رسید. قیمت هر تن روی نیز رشد بیش از 8/ 0 درصدی را تجربه کرد و به 2848 دلار رسید (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 15 روز چهارشنبه گزارش می‌شود). این موضوع به بهبود معاملات گروه فلزات اساسی انجامید. بر همین اساس دیروز نمادهای زیر‌مجموعه فلزات اساسی صدرنشین جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند. بیشتر نمادهای فعال در این گروه با صف خرید مواجه شدند.

     

    در بازار چه گذشت؟

    دیروز نمادهای «فملی»، «پترول»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل را داشتند. در مقابل اما معاملات منفی در نماد«فارس» با تاثیر منفی بیش از 75 واحدی مانع رشد بیشتر این نماگر شد. نماد «فارس» با افت 33/ 1 درصدی قیمت مواجه شد. حجم و ارزش معاملات این نماد دیروز حدود یک میلیون سهم به ارزش 400 میلیون تومان بود. فارس بزرگ‌ترین شرکت بورسی از منظر ارزش بازار است و حتی نوسان‌های اندک آن نیز در محاسبه شاخص کل تاثیر منفی محسوسی دارد.

    در گروه سیمانی، اکثر نمادها با نوسان منفی به کار خود پایان دادند. در روزهای اخیر تحت تاثیر برخی اخبار مثبت در این گروه، نمادهای زیر‌مجموعه این گروه با رشد مواجه شدند. با این حال برخی ابهامات در این خصوص رشد قیمت این نمادها را متوقف کرد. افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران با شناسایی سود موجب شد، نماگر این گروه با افت حدود 3/ 0 درصدی به کار خود پایان دهد. کارشناسان معتقدند نقدینگی موجود در بازار سهام در گروه‌های مختلف در حال چرخش است. از این رو به نظر می‌رسد سهامداران برخی گروه‌ها با مشاهده موج مثبت در گروه‌های دیگر، با ایجاد فشار فروش در سهام زیر‌مجموعه پرتفوی خود، راه نمادهای دیگر را پی می‌گیرند.

    در گروه قندی، اکثر نمادها با معاملاتی مثبت همراه شدند. شاخص گروه قندی با رشد حدود 4/ 1 درصدی سومین صنعت پربازده دیروز بود. در این گروه نمادهای «قثابت» و «قزوین» با صف خرید به کار خود پایان دادند. حرکت نمادهای قندی در مسیر رشد از ابتدای سال جاری در معاملات این شرکت‌ها قابل رصد است. عوامل مختلفی چون تولید شکر از چغندر قند پاییزه و همچنین تصفیه شکر خام وارداتی عوامل حمایتی از سودآوری شرکت‌های قندی در شرایط کنونی به شمار می‌رود. با این حال به نظر می‌رسد موج مثبتی که در این نمادها از ابتدای سال به وجود آمده است، در اقبال معامله‌گران بی‌تاثیر نبوده است. باتوجه به اینکه فضای مثبت در معاملات نمادهای زیر‌مجموعه گروه قندی از ابتدای فروردین وجود داشته است و این نمادها رشدهای نسبتا چشمگیری را تجربه کرده‌اند، سهامداران باید توجه داشته باشند که انتظارات از رشد قیمتی این نمادها را با وضعیت سودآوری این شرکت‌ها تعدیل کنند. زیرا در برخی نمادها افزایش قیمت‌ها بیش از توان سودآوری شرکت بوده است. در گروه رایانه‌ای، تصویب آیین‌نامه نصب صندوق‌های فروشگاهی در هیأت دولت و احتمال بررسی آن در صحن مجلس باعث شده بود تا برخی شرکت‌های این گروه در روزهای قبل با اقبال چشمگیر معامله‌گران مواجه شوند. دیروز اما نمادهای زیر‌مجموعه گروه رایانه با افت قیمت مواجه شدند. به نظر می‌رسد شفاف‌سازی‌های اخیر در برخی نمادها مبنی بر اینکه همچنان تغییر خاصی در وضعیت شرکت‌ها رخ نداده است، در کنار سود‌های قابل توجهی که سهامداران این نماد‌ها کسب کرده بودند، در ریزش قیمت این نمادها ‌تاثیر داشته است. در این میان، متوقف بودن نماد معاملات «آپ» به‌عنوان لیدر اخیر این گروه نیز بر ضعف معاملاتی گروه اثرگذار بوده است.

    برچسب ها