عصر خودرو

شاخص ارزی از محدوده۳۷۹۰ عقب‌نشینی کرد؛

سایه بازارساز بر قیمت دلار

عصر بازار- دلار که روز سه‌شنبه وارد محدوده ۳ هزار و ۷۹۰ تومان شده بود، روز چهارشنبه به سطح پایین‌تر عقب‌نشینی کرد.

سایه بازارساز بر قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز 8 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 785 تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در کنار افزایش حجم ارز موجود در بازار دو عاملی بودند که قیمت را تحت فشار قرار دادند. با وجود افت قیمت دلار، روز چهارشنبه ارزش این ارز در معاملات فردایی در نزدیکی محدوده 3 هزار و 790 تومان باقی ماند.

    به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران باور دارند که قیمت در روزهای آینده در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت، در نتیجه بر مبنای این تصورات در معاملات فردایی فروش‌های خود را افزایش ندادند و تنها به کاهش خرید اکتفا کردند. به اعتقاد برخی بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران فردایی از هراس احتمالی افزایش عرضه بازارساز در صورت عبور دلار از محدوده 3 هزار و 800 تومان، خریدهای خود را چندان افزایش ندادند. در واقع، آنها تمایلی ندارند که بدون وجود تقاضای واقعی قیمت شاخص ارزی را شانتاژ کنند، چرا که ممکن است بازارساز با افزایش عرضه ارز جهت قیمت را در جهت مخالف خواست آنها حرکت دهد. بازیگران آتی معتقدند بازارساز حساسیت زیادی به مرز 3 هزار و 800 تومان دارد، در نتیجه در انتظار آن هستند که با افزایش تقاضای واقعی در خرید ارز ریسک کنند.

    با این حال، گروه دیگری از معامله‌گران انتظارات افزایشی چندانی ندارند و معتقدند در روزهای انتهایی تیرماه، دلار توان افت بیشتری را نیز خواهد داشت. به گفته آنها، در 10 روز انتهایی تیرماه، تقاضای حواله‌ای کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه از بخشی از فشار تقاضا کاسته خواهد شد. البته آنها نیز به عرضه متناسب بازارساز چشم دوخته‌اند. تصورات متناقض این دو دسته از معامله‌گران موجب شده که موقعیت‌های متفاوتی در بازار ارز شکل بگیرد؛ روند قیمت دلار درادامه ماه اول تابستان را به احتمال زیاد قدرت‌نمایی یکی از این دو دسته تعیین خواهد کرد.

     

    حرکت سکه برخلاف دلار

    برخلاف افت قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 214 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بازگشت بهای اونس به نزدیکی محدوده هزار و 220 دلار در ساعات ابتدایی روز مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز دومین افزایش متوالی سکه شد. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه روی نقطه هزار و 218 دلار قرار داشت.

    این در حالی است که شماری از سکه‌بازان تصور می‌کنند، بهتر است تا زمانی که جهت بهای طلای جهانی چندان مشخص نشده است، در معاملات سکه دخالت چندانی نکنند. هم‌زمان گروه دیگری معتقدند حباب قیمت سکه نااطمینانی در بازار را بالا برده و زمینه کاهش حجم معاملات را فراهم آورده است. سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر متناسب با افت بهای اونس در بازارهای جهانی پایین نیامده و همین موضوع منجر به افزایش سطح حباب شده است. برخی معامله‌گران حباب سکه را بالای 100 هزار تومان برآورد کرده‌اند.

     

    امید افزایشی فردایی‌ها

    در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 790 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت راه کاهشی را در پیش گرفت و قیمت به سوی ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان حرکت کرد. در این شرایط، معامله‌گران فردایی تلاش می‌کردند با افزایش خریدهای خود قیمت را بالا نگه دارند. در این شرایط، فاصله بین نرخ معاملات نقدی و فردایی زیاد شد. به‌عنوان مثال، حدود ساعت 2 بعدازظهر دلار در معاملات نقدی روی نقطه 3 هزار و 784 تومان حضور داشت، حال آنکه در معاملات فردایی 3 هزار و 789 تومان خرید و فروش می‌شد. به گفته فعالان، علت فاصله این دو نرخ را باید در انتظارات افزایشی معامله‌گران فردایی جست‌وجو کرد.

    دلیل خوش‌بینی فردایی‌ها

    به باور شماری از بازیگران ارزی، بخشی از معامله‌گران فردایی انتظار دارند که در ادامه تیرماه قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد، در نتیجه در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند. یکی از بازیگران افزایشی بازار اعتقاد داشت، روند دلار در تابستان افزایشی خواهد بود. عاملی که موجب می‌شود انتظارات معامله‌گران فنی برای رشد قیمت بیشتر شود. در کنار این، روز چهارشنبه نرخ حواله درهم با وجود افت، همچنان بالای محدوده هزار و 40تومان باقی ماند. افزایشی‌ها اعتقاد داشتند، با قیمت درهم در این محدوده، ارزش دلار در بازار داخلی حتی توانایی عبور از محدوده 3هزار و 800 تومان را نیز دارد. این در حالی است که گروه دیگری در بازار حضور دارند که در انتظار کاهش بیشتر قیمت هستند. به باور کاهشی‌های بازار، در روزهای انتهایی ماه تقاضای حواله‌ای کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه این موضوع قیمت کمتر تحریک خواهد شد.

    برچسب ها