عصر خودرو

رئیس ساتبا در همایش روز جهانی انرژی باد؛

نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده

عصر بازار- معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا گفت: تکلیف ما نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در کشور طی ۵ سال است که دست یافتنی است.

نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نیرو، سیدمحمد صادق زاده با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت از برجسته‌ترین مدافعان انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور هستند، گفت: بهترین روش روندی است که بیشترین تعداد مردم را درگیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کنیم، لذا بیشترین مشارکت مردمی بیشترین موفقیت را در بر خواهد داشت و این موضوع در یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان مردمی کردن اقتصاد تاکید شده است.

    وی که در همایش روز جهانی انرژی باد سخن می‌گفت با اشاره به اینکه کار اداری که ما در تجدیدپذیرها داریم بیش از آن که یک مبارزه اقتصادی باشد یک مبارزه مدیریتی و مغز افزاری است، گفت: تعداد زیادی از کسانی که در صنعت انرژی مؤثر هستند بر این باورند که انرژی‌های فسیلی غیرقابل رقابت هستند؛ در مقابل گروه دیگری وجود دارند که به انرژی‌های تجدیدپذیر اعتقاد دارند با این باور که تجدیدپذیرها اکنون اقتصادی تر از سوخت‌های فسیلی است و علاوه برآن تنوع بخشی به سبد انرژی، حفظ محیط زیست و مزیت‌های دیگری را نیز در بر دارد. این گروه به دنبال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور هستند.

    معاون وزیر با ذکر این نکته که مقبولیت انرژی‌های تجدیدپذیر به شدت افزایش پیدا کرده و به صورت یک مطالبه جدی درآمده است افزود: طی دو سال اخیر به همت مجلس و دولت اتفاقی افتاده که هنوز اندکی زمان نیاز است تا میوه آن را بچینیم. خرید تضمینی برق، بیست ساله شدن دوره خرید، توسعه تکنولوژی، متنوع شدن قیمت‌ها و افزایش سطح آن‌ها و ثبات گرفتن نهاد متولی تجدیدپذیرها از اقدامات مهم در دو سال اخیر بوده است.

    رئیس ساتبا گفت: سال 94 که اوج حرکت تجدیدپذیرها با روش قبلی بود ما 14 مگاوات نیروگاه نصب کرده بودیم در سال 95 توسعه تجدیدپذیرها به 100 مگاوات رسید در سال جاری تا کنون 100 مگا وات به بهره‌برداری رسیده یا در آستانه بهره‌برداری است و حدود 800 مگا وات نیروگاه در حال ساخت است و ما تا پایان سال به نزدیکی 1000 مگاوات ظرفیت در تجدیدپذیرها خواهیم رسید. اما اعتقاد داریم که هنوز از نظر کمی بایستی بیشتر رشد کنیم.

    وی افزود: تکلیف ما نصب 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در کشور طی 5 سال است که دست یافتنی است به شرط اینکه حضور گسترده بخش خصوصی خدشه دار نشود.

    معاون وزیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قیمت گذاری تجدیدپذیرها امروزه در دنیا کاهش پیدا کرده ولی تنوع زیادی در قیمت‌ها است مثلاً در کشور چین آخرین مناقصه حدود 8 سنت بر کیلو وات ساعت است، در ابوظبی حدود 2.55 و در دبی که نزدیک ابوظبی است حدود 7.5 سنت بر کیلووات ساعت می‌باشد این تفاوت‌ها محل تأمل است و نبایست با بی تدبیری باعث قطع کردن دست مردم از توسعه تجدیدپذیرها شده و اجازه دهیم انحصار چند شرکت در این حوزه اقتصادی شکل بگیرد؛ این کار خطرناک‌ترین اتفاق ممکن است.

    وی افزود: بزرگ‌ترین خدمتی که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که کمترین مداخله در یک فرآیند اقتصادی را داشته باشد مگر در قسمت‌هایی که گریزی از آن نیست مثل صدور پروانه احداث، انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق و در نهایت پرداخت صورت حساب‌های خرید برق.

    رئیس ساتبا با اشاره به اینکه ما کشوری هستیم که هزینه تمام شده انرژی حاصل از سوخت فسیلی آن 12 سنت بر کیلو وات ساعت است در حالی که از این مبلغ فقط 1.5 سنت بر کیلووات ساعت را از مردم دریافت می‌کنیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که برای سوخت فسیلی یارانه گسترده پرداخت می‌کنیم، گفت:

    صادق زاده تصریح کرد:امروزه تجدیدپذیرها قطعاً مقرون به صرفه تر از فسیلی‌ها هستند و اگر ما شهامت قطع پرداخت یارانه به سوخت‌های فسیلی را داشته باشیم دیگر نیازی به پرداخت یارانه به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نخواهد بود و مطمئناً بخش خصوصی بدون نیاز به حمایت دولت هموارتر از همیشه می‌تواند توسعه تجدیدپذیرها را به عهده بگیرد.

    وی افزود: الان بخش خصوصی بدون اینکه کمکی از جانب ما داشته باشد خطوط تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در حال راه اندازی دارد وما امیدواریم این زیر ساخت مردمی که ایجاد شده است هر ساله گسترش یابد.

    برچسب ها