عصر خودرو

بانک توسعه صادرات ، اگزیم بانک اقتصاد ایران است

عصر بازار- وظایفی که باید در یک اگزیم بانک برای حمایت از صادرات وجود داشته باشد، در اساسنامه بانک توسعه صادرات نیز تعریف شده است.

بانک توسعه صادرات ، اگزیم بانک اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما ، مشاور بانک توسعه صادرات ایران در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه صادرات، در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که از معدود نهادهایی که در کشور منحصرا در خدمت صادرات غیر نفتی است بانک توسعه صادرات است ، گفت : این بانک به لحاظ خدماتی که برای صادر کننده ها ارائه می کند در بخشهای کمی که خدمات عمومی بانکی است با بانکهای دیگر اشتراک دارد اما در بخش خدماتی که اختصاصی صادرات است ، منحصر به فرد است و محصولات بانکی آن در بانک های دیگر ارائه نمی شود.
    کاظم دوست حسینی با اشاره به این که اگر به وظایف اگزیم بانک ها بر گردیم، مفاهیم و وظایفی که باید در یک اگزیم بانک برای حمایت از صادرات وجود داشته باشد، در اساسنامه بانک توسعه صادرات نیز تعریف شده است گفت: البته در عمل بخشی از فعالبت های اگزیم بانک ها که توسط صندوق ضمانت صادرات انجام می شود فعلا در بانک توسعه صادرات انجام نمی شود.
    وی افزود: مجموعه وظایف صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات تمام وظایفی است که در اگزیم بانک های مطرح دنیا الان تعریف شده و اجرا می شود. بنابراین بانک توسعه صادرات به واسطه منابع پولی که در اختیار دارد اقدام به تأمین سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه ها می کند و مشخصا بیش از آنکه به ضمانت و بیمه اعتباری برای صادرات روی بیاورد به تامین مالی و اعطای تسهیلات می پردازد که البته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    به گفته وی با توجه به ویژگی های خاص حوزه صادرات و نیازهای صادر کنندگان، نوع خدمات بانکی و تسهیلات اعطایی که مشتریان این بانک از آنها استفاده می کنند با بانک های دیگر کم و بیش متفاوتند. عمده مشتریان بانک توسعه صادرات شرکت ها هستند و به بیان دیگر بانک توسعه صادرات بانکداری شرکتی را اجرا می کند.
    دوست حسینی ادامه داد: تامین مالی بانک توسعه صادرات در حوزه های صادراتی است و به صورت مستقیم حوزه هایی که تأمین مالی می شوند باید برای حمایت و گسترش صادرات باشد. لذا این بانک به صورت غیرمستقیم تأمین مالی فعالیت هایی که منجر به صادرات می شود را به عهده می گیرد.
    به گفته وی حوزه هایی تحت عنوان تأمین مالی قبل از حمل و بعد از حمل وجود دارند که ذینفع ها و استفاده کنندگان از آنها متفاوتند. عمده فعالیت های تأمین مالی بعد از حمل ما مربوط به اعتبار خریدار می شود که وام به خریداران خارجی است. اعتبار خریدار خدماتی است که خاص بانک توسعه صادرات است و در بانک های دیگر تأمین مالی ارائه نمی شود.
    مشاور بانک توسعه صادرات ایران در ادامه افزود: در مجموع اگر اکنون پس از 25 سال فعالیت این بانک بخشی جدایی ناپذیر و بسیار مهم از سیستم اقتصادی کشور است. بانک توسعه صادرات اکنون بالغ شده و مبدل به یک مجموعه جا افتاده ای شده است که شرکت ها و بانکهای متعددی در داخل و خارج از کشور از خدمات که آن استفاده کرده اند و براحتی نمی توانند آن را از دست بدهند.
    به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی و مالی وظیفه اصلی بانک توسعه صادرات حمایت از صادرات غیر نفتی به خصوص برای بخش خصوصی است. عمده فعالیتی که در اساسنامه تعریف شده بر اساس صادرات غیر نفتی و ارائه خدمت به بخش خصوصی بوده است که در صادرات و واردات فعال هستند.
    وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت اگر شما آمار تأمین مالی و تسهیلات اعتباری و سایر خدمات بانکی مثل ضمانت نامه ها، ال سی ها و بخشی از حواله جات را بررسی کنید به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد خدمات مربوط به حمایت از صادرات غیرنفتی و بخش خصوصی بوده است.


    لزوم تدوین قوانین ویژه بانکهای توسعه ای

    وی گفت: بانک توسعه صادرات در انجام وظایف توسعه ای و حمایتی خود دچار یکسری محدودیت هایی نیز بوده است. از جمله این محدودیتها این است که این بانک یک بانک خاص است و خدمات خاصی را نیز ارائه می دهد. بنابراین سیستم نظارتی و ریگولاتوری که بانک مرکزی برای کل بانکهای تجاری اعمال می کند لزوما برای بانکهای توسعه ای از جمله بانک توسعه صادرات ممکن است کار نکند و موانعی را نیز ایجاد کند. لذا برای حمایت از صادرات غیر نفتی نیاز به قوانین و مقررات ویژه ای برای نهادهای پشتیبانی کننده از صادرات بخصوص برای بانک توسعه صاورات داریم که بعضا ممکن است خارج از آن چارچوبی باشد که بانک مرکزی برای کل بانکها تعریف می کند.
    به گفته این استاد دانشگاه ما به طور متوسط چیزی حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در سال داریم که کل سهم تسهیلات اعطایی بانک و سایر حمایتها و مشوقهای اعطایی توسط نهادهای دیگر صادراتی کشور هیچگاه بیش از 10 درصد این صادرات نبوده است که در مقایسه با حجم خدماتی که در کشور های صادر کننده مطرح دنیا برای صادرات ارائه می شود اندک است؛ مثلا در کره جنوبی حدود 40 درصد ارزش کل صادرات سالانه آن کشور، توسط اگزیم بانک این کشور پوشش داده می شود که شامل اعطای تسهیلات و ارائه خدمات ضمانتی و بیمه ای است. این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که معمولا اگزیم بانکها مدافع صادر کنندگان در مقابل زیانها و ورشکستگی نیز هستند که علی القاعده نمی توانند از بانکهای سود آور در حوزه اقتصاد کشور باشند.
    وی با تأکید بر این که بنظر میرسد بعد از 25 سال تجربه برای این بانک، ما نیاز به یک بازنگری در استراتژی های حمایتی اعم از مالی و پولی یا غیر آن در بانک توسعه صادرات داریم گفت: اینکه آیا مصوبه شورای پول و اعتبار در تخصیص 10 درصد کل تسهیلات بانکی به حوزه صادرات قابل اجرا بوده یا خیر باید توسط بانک توسعه صادرات بررسی شود. شاید هنوز اگر به این رقم ها نرسیده ایم تقاضایی برای آن وجود نداشته است. لذا باید گلوگاه هایی که مانع توسعه صادرات هستند را یافت. بعضا این احساس وجود دارد که کمبود نقدینگی تنها گلوگاه نیست.
    دوست حسینی افزود: در بحث افزایش سرمایه قطعا هر چقدر بانک توان مالی بالاتری داشته باشد ،خیلی قوی تر ظاهر می شود . اما در واقعیت اگر ما دچار یکسری معوقات نبودیم و این گردش منابع که در اختیار داشتیم سرعت و گردش بیشتری داشت شاید به این اندازه که الان نیاز به نقدینگی احساس می شود با این مشکل مواجه نبودیم.
    وی ادامه داد: افزایش سرمایه در واقع برای افزایش نقدینگی است و ما اگر بتوانیم نقدینگی بیشتری را به صورت خطوط اعتباری از منابع خارجی و یا در داخل از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در خدمت بگیریم بسیاری از مشکلات مان حل می شد. بانک توسعه صادرات می تواند برای فعالیتهای صادراتی پربازده و با ریسک معقول، از منابع پولی غنی مردم ، بصورت ارزیابی و ضمانت اوراق مشارکت و انتقال وجوه آن به متقاضیان تسهیلات صادراتی اقدام کند‌.

    توانمندی بانک توسعه صادرات بیش از ظرفیت صادراتی کشور  تقویت شود

    توانمندی بانک توسعه صادرات بیش از ظرفیت صادراتی کشور  تقویت شود و اگر دولت پیشنهاد دهد ، مجلس شورای اسلامی با نظر جامع و کامل پیگیری می کند.
    عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه همواره حمایت از صادرات غیرنفتی از اولویت های سیاست گذاریهای دولت بوده است ، گفت : کشور ما ظرفیت های بالقوه فراوانی برای تولید صادرات محور دارد که به دلایل مختلف از جمله تحریم مغفول مانده اند.
    سید ناصر موسوی لارگانی در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی همواره برای برداشتن چالشهای حقوقی و تسهیل مسیر صادرات تلاش می کند چرا که حفظ بنگاههای اقتصادی کشور در گرو توسعه صادرت است.
    وی ادامه داد: ماهیت وجودی بانکی که به صورت تخصصی از صادرات حمایت کند نیز به همین دلیل است و بی تردید یکی از کلیدی ترین سازمانهای حمایت صادراتی بانک توسعه صادرات ایران است که در بیست و پنج سال فعالیت، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.
    به گفته وی بانک توسعه صادرات با خدمات و تسهیلات مناسب باعث ایجاد امنیت نسبی در فضای صادرات کشور شده و موجب رغبت و انگیزه صادرات و تولید صادرات محور درسرمایه گذاران و تولید کنندگان می شود؛ تولید کنندگانی که تحریمهای بلند مدت آنها را تضعیف کرده و به حاشیه رانده بود امروز این موقعیت را دارند که از خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات استفاده کنند.
    این نماینده مجلس ادامه داد: جای خوشحالی و امیدواری است که امروز شاهد حضور صادرکنندگان اقلام غیر نفتی در بازار صادرات هستیم. برای کشوری که تا چند سال قبل متکی به فروش نفت و میعانات گازی بود این دستاورد بسیار بزرگ و قابل تامل است و بانک توسعه صادرات در این باره نقش به سزایی ایفا نموده است.
    وی گفت : به دلیل گشایش فضای بین المللی پس از تحریم، رشد صادرات غیر نفتی و نیاز بخش صادرات به حمایت بیشتر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد درباره افزایش سرمایه، توانمندی و توسعه بانکها از جمله بانک توسعه صادرات به گفتگو و تبادل نظر پرداخته است.
    موسوی لارگانی ادامه داد: در حال حاضر بین فضا و ظرفیت های صادرات و سرمایه بانک توسعه صادرات تناسب وجود ندارد و در این راستا باید هم دولت پیشنهاد بدهد و هم مجلس شورای اسلامی با نظر جامع و کامل یعنی نظر با  رأی بالا مساله را پیگیری کند. قطعا دستیابی به رشد مطلوب و مستمر در بخش صادرات در گرو حمایت ویژه و همه جانبه دولت از صادرات است و بی تردید افزایش سرمایه بانک تخصصی صادراتی تاثیر مثبتی بر سرعت رشد صادرات غیر نفتی باقی خواهد گذاشت.
    وی در ادامه با تأکید بر این که نباید نقش مدیریت مطلوب را در این میان نادیده گرفت گفت: مدیر فعلی بانک توسعه صادرات و مدیران قبلی نشان دادند که برای  پیشبرد اهداف صادراتی عزم  جدی و نقش مهم و بسزایی قائل هستند. شناسایی واحدهای تولیدی با ظرفیت و توان صادراتی مناسب، جلب اعتماد و ایجاد انگیزه برای تولید کنندگان کالای صادراتی دستاورد مدیریت خوب بانک توسعه صادرات است.
    به گفته وی صادرات غیرنفتی ما روز به روز افزایش پیدا کند  تا خواسته بحق مقام معظم رهبری که فرمودند ان شاءالله زمانی برسد که ما دریچه های نفتی مان را ببیندیم کنیم و نیاز به صادرات نفت نداشته باشیم محقق شود.

    دو الزام برای توسعه حضور بانک توسعه صادرات

    بانک توسعه صادرات برای اینکه بتواند در نقشی که برایشان تعریف شده خوب عمل کند باید حذف بوروکراسی شدید نظام دولتی  و افزایش سرمایه موثر را عملی کند.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این که اگزیم بانکها نقش موثری در تقویت واردات و صادرات دارند گفت: برای اینکه بتوانند در نقشی که برایشان تعریف شده که البته نقش فوق العاده مهمی نیز هست، خوب عمل کنند باید دو اتفاق بیفتد؛ یکی حذف بوروکراسی شدید که در نظام دولتی وجود دارد و به بانکها نیز رسوخ پیدا کرده و دیگری افزایش سرمایه بانک در حدی که بتواند موثر عمل کند.
    محمدرضا انصاری با بیان این که در حال حاضر بوروکراسی حاکم روند تسهیلات دهی را کند کرده است ادامه داد: بانک تخصصی چون بانک توسعه صادرات باید بتواند تصمیماتش را به موقع بگیرد و به موقع عمل کند و از طرف بوروکراسی که همچون تار عنکبوت شبکه بانکها را گرفتار کرده، خلاص شود و در عین حال مساله سرمایه بانک توسعه صادرات باید به طور جدی مورد بازبینی قرار بگیرد. به عقیده وی این مقدار سرمایه برای حوزه عظیمی چون صادرات کافی نیست. سرمایه بانک باید به حدی باشد که بتواند نقش خود را در حمایت از صادرات به خوبی عمل کند.
    این فعال بخش خصوصی در ادامه با تأکید بر این که صادرات مهمترین مولفه و مهمترین محور توسعه اقتصادی ماست گفت: بسیاری از کشورهایی که در سی سال اخیر خودشان را از جرگه عقب افتاده ها و توسعه نیافته ها نجات دادند و راه توسعه را به خوبی در پیش گرفتند، این مهم را سرلوحه برنامه ریزیهای اقتصادی خود قرار دادند. بعنوان نمونه کره جنوبی، مالزی و چندین کشور مطرح دیگر توانستند طی دو دهه با سیاست اهمیت به صادرات به صادرکننده های بزرگ دنیا  تبدیل شوند.
    وی گفت: این تحول عظیم نتیجه تکیه بر پتانسیل های تولید صادراتی، توسعه فناوری و تکنولوژی در این دست کشورهاست و ما هم همان مسیر را باید طی کنیم.
    به گفته وی پرچمدار این قصه بانک توسعه صادرات ایران است که باید حمایت شود؛ بانکی که از سرمایه مطلوب برخوردار باشد می تواند حضور بین المللی بهتری داشته باشد.
    محمدرضا انصاری ادامه داد: امیدواریم در آینده شاهد کاهش پیچیدگیهای بوروکراسی در تمام نظام بانکی به خصوص در این بانک باشیم. به عقیده من پیش زمینه تحول مثبت در کارآمدی بانک توسعه صادرات کاهش بروکراسی است.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران در ادامه افزود: در حال حاضر سهم صادرات غیرنفتی ما نسبت به سهم و استحقاق ما در دنیا رقمی ناچیز است. به گفته وی توان صادراتی کشور ما سالانه 600 میلیارد دلار است و یکی از موتورهای محرک برای رسیدن به این رقم بانک توسعه صادرات است. امیدواریم با افزایش توان این بانک بتوانیم شاهد جهشی بلند در صادرات باشیم. این هدف جز با همکاری و حضور همه دستگاههای حمایتی محقق نخواهد شد.
    وی با اشاره به این که به طور عمده مساله ضمانت نامه ها یکی از قفلهای بزرگ در امر صادرات خصوصا صادرات خدمات فنی و مهندسی بعنوان یکی از حوزه های قدرتمند صادراتی کشور است گفت: گشودن این قفل می تواند مسیر رسیدن به صادرات 600 میلیار دلاری را هموار سازد. بانک توسعه صادرات می تواند در صورت افزایش بنیه در این بخش کمک بزرگی به صادرات صورت دهد.
    محمدرضا انصاری اضافه کرد: بانک توسعه صادرات می تواند پرچمدار جهش صادرات کشور باشد. کشورهایی که امروز در امر صادرات حرف اول را می زنند روزگاری شرایط به مراتب نامساعدتری از ما را گذرانده اند. اگر به مسیر حرکت آنها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اگزیم بانکها نقش مهمی در تحول اقتصادی این کشورها بازی کرده اند.
    به گفته وی کشوری چون چین از محل صادرات، ذخیره ارزی بالای سه هزار میلیارد دلاری بدست آورده است و تراز تجاری خود را به نفع صادرات تغییر داده است و این حرکت بزرگ بدون حضور اگزیم بانکهای قدرتمند رخ نمی داد. این مساله بیانگر اهمیت فوق العاده اگزیم بانکها در سرنوشت اقتصادی  کشورهاست.
    محمدرضا انصاری افزود: به عقیده من حمایت از بانک توسعه صادرات برای ایفای نقش تاریخی این بانک لازم و ضروری است. داشتن یک بانک تخصصی شجاع و کارآمد برای حمایت از صادرات  صادرات، برای ایجاد تحول و تحرک بزرگ در صادرات کشور لازم و ضروری است.

    برچسب ها