عصر خودرو

پنج گام برای پیروزی در بازارهای سهام:

سرمایه گذاری موفق در بازارهای سهام با روحیه ای زنانه

عصر بازار- آیا شما خودتان را یک سرمایه گذار میدانید؟ اگر شما یک زن هستید احتمالا جواب سوال "خیر" است.

سرمایه گذاری موفق در بازارهای سهام با روحیه ای زنانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مارکت واچ در مقاله ای بر اساس دو کتاب موفق در زمینه سرمایه گذاری، به این نکته پرداخته است که اگر شما یک زن سرمایه گذار هستید، چه نکاتی را باید برای بهبود سرمایه و افزایش آن در طولانی مدت مدنظر داشته باشید.

    اگر شما به عنوان یک زن، مدیریت مالی منزل را بر عهده داشته باشید خیلی دور از ذهن است که اگر پیشنهاد سرمایه گذاری در بازار سهام را بشنوید به آن تن دهید . اما باید این واقعیت را قبول کنید که شما به عنوان یک زن باید پشتوانه مالی محکمی داشته باشید و نسبت به مردان، این نیاز برای شما بیشتر احساس می شود .

    دلایل فرضیه پشتوانه مالی برای زنان، این است که در پله اول، فاصله درآمدی بین دنیای زنان و مردان شاغل بسیار زیاد است و همچنین تفاوت درآمد بازنشستگی بین این دو جنس فاصله زیادی با هم دارد.

    طبق آمار، میزان درآمد بازنشستگی زنان با میانگین سن 65 سال، 42 درصد کمتر از مردان با همین سن و سال است .

    اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که زنان نسبت به مردان ریسک مالی کمتری را متحمل می شوند و به همین دلیل کمتر به بازارهای سهام روی می آورند .

    شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که زنان قبل از تصمیم گیری باید در مورد تمامی عواقب یک تصمیم یا یک سرمایه گذاری تا حصول نتیجه اطمینان داشته باشند. در حالی که مردان در خصوص تصمیم گیری های خود کاملا آزادانه و بدون در نظر گرفتن قید و شرط عمل میکنند.

    بدین ترتیب، اگر زنان در خصوص آینده و نتیجه سرمایه گذاری خود اطمینان کافی نداشته باشند بیشتر در حاشیه حرکت کرده و کمتر به سرمایه گذرای روی می آورند .

    بر اساس آمار، زنان اگر در خصوص مسئله ای اشراف نداشته باشند وارد میدان نمی شوند ، اما با این وجود، آنها 28 ساعت در طول هفته را صرف کارهای بدون مزد می کنند که 65 درصد از میانگین مردانی که به این کار مشغول می شوند، بیشتر هستند .

    بر اساس همین آمار، وقتی زنان وارد حوزه سرمایه گذاری می شوند کمبود وقت آنها که همواره با کمبود اطلاعات در خصوص سرمایه گذاری همراه است،  موجب کاهش سرمایه گذاری می شود که در نتیجه به مشارکت کمتر و کاهش اعتماد به نفس این قشر از سرمایه گذاران منجر می شود.

    شاید جای تعجب نداشته باشد که زوج ها اکثرا تصمیمات مالی و سرمایه گذاری را با هم به اشتراک می گذارند و بسیاری از زنان بر اساس تصمیم گیری های همسر خود سرمایه گذاری می کنند.

    اما باید گفت، در نهایت هیچ ممانعت جنسیتی برای حضور زنان در عرصه سرمایه گذاری وجود ندارد.

    بر اساس کتاب "زنان باهوش ، پول را دوست دارند" نوشته آلیس فین : 60 درصد از زنان خودشان را سرمایه گذار نمی دانند. اما در واقع سرمایه گذار کسی است که سرمایه خود را به امید سود در محلی انباشته می کند و این تعریف محدودیت جنسیتی را در بر نمی گیرد .

    آیا در میان ما کسی پیدا می شود که پول را دوست نداشته باشد؟ زنان بسیار کمی هستند که بگویند امور مالی شخصی، کسل کننده است یا سرمایه گذاری پیچیده است.

    با این که داشتن پول برای رسیدن به خواسته های زندگی کسل کننده نیست و سرمایه گذاری هم امری پیچیده نیست. پس چرا بازارهای مالی ما را به ثروت نمی رساند؟ حتی وقتی ما بیشتر وقت زندگی خود را بر روی بررسی مسائل پیرامون سرمایه گذاری گذاشته ایم.

    نکات زیر برای سرمایه گذاری الزام آور است :

    1-     همین الان شروع کنید

    منتظر چه چیزی هستید؟ از وقتی که شما سرمایه خود را وارد بازار کنید، سرمایه شما فعالیت خود را آغاز می کند و سال به سال رشد می کند.

    با یک مثال ساده می توان قضیه را اینگونه شفاف کرد که اگر شما 10 هزار دلار سرمایه گذاری کرده اید، و در سال اول نهایت سود 10 درصدی به دست آورده اید، به این ترتیب شما یک هزار دلار سود در سال اول کسب کرده اید .

    اگر این پروسه را در سال آینده ادامه دهید شما یک هزار دلار دیگر در سال دوم دارید به اضافه 100 دلار سودی که از یک هزار دلار اول به دست آورده اید .

    این 100 دلاری که به عنوان سودِ سود به دست شما رسیده است در واقع یک شعبده بازی برای سرمایه شماست و می توان آن را معجزه سرمایه اولیه نامید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سرمایه گذاری ادامه دهید .

    2-     سرمایه گذاری بلند مدت کنید

    این حقیقت کاملا قابل درک است که بازارهای سهام بسیار شکننده و ریسکی هستند و اگر سرمایه خود را برای کوتاه مدت وارد بازار کنید ریسک بسیار زیادی را متحمل می شوید به همین دلیل برای سرمایه خود چشم انداز بلند مدت داشته باشید.

    اگر برای طولانی مدت سرمایه گذاری کنید و نگاه بلند مدت داشته باشید می توانید دست اندازهای موجود را به راحتی پشت سر بگذارید و از نوسانات بازار درس بگیرید و تجربه کسب کنید .

    تصور کنید افرادی که بعد از هر روند نزولی از بازار خارج شدند چه ضربه های اقتصادی را به سرمایه خود وارد کردند. مثلا در سال 2009 میلادی شاخص ها در بورس های آمریکا پس از افت شدید دوباره روند صعودی را از سر گرفتند . پس، خروج از بازارها در شرایط بحرانی اصلا به صلاح سرمایه شما نیست. اگر اعتقاد به عملکرد و فعالیت شرکتی که سهامدار آن هستید را دارید پس به بازار سرمایه هم اعتقاد دارید.

    وقتی سخن از سرمایه گذاری های بلند مدت می شود، زنان کمی انگیزه های مردانه به خود میگیرند. به این دلیل که باید سرمایه خود را رها کنند و اجازه بدهند تا به خودی خود رشد کند.

    زنانی که به غیر از کارهای خانه، در محافل اجتماعی نیز به فعالیت های تجاری مشغول هستند شخصیت های منحصر به فردی دارند و با مردان شاغل قابل قیاس نیستند . وقتی حرف از سرمایه گذاری می شود عده ای از این قبیل زنان کاملا دید بلند مدت دارند و در سرمایه گذاری به سودهای مناسبی دست می یابند.

     

    3-     سرمایه گذاری را به عنوان یک عادت پرورش دهید

    در یادداشتی در کتاب "5 قانون سرمایه گذاری" آمده است که بهترین کار برای شروع سرمایه گذاری این است که پس از هر پرداخت ماهانه و حقوقی که به دست می آورید قسمتی را برای سرمایه گذاری کنار بگذارید. به این ترتیب، سرمایه گذاری های مرتب و منظم، این امکان را به شما می دهد که با مشکل زمانبندی رو به رو نشوید و بهترین زمان خرید و فروش را متوجه شوید. با این روش، شما سرمایه گذاری را به عنوان یک عادت برای خود خلق کرده اید و در هر روند نزولی و صعودی بازار، شما یک خریدار محسوب می شوید که از تمام موقعیت های ناب بازار بهره برده اید.

    4-     اطلاعات خود را در خصوص قیمت بالا ببرید

    وقتی سرمایه گذاری می کنید، حتما باید به قیمت های دیگر هم توجه کنید. در وهله اول، اگر یک مشاور برای خود تعیین کرده اید، مبلغی را به عنوان پروژه یا ماهانه برای وی در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم که شما حداکثر یک درصد از کل دارایی که به دست مشاور می دهید را به عنوان دستمزد به وی پرداخت کنید. در گام بعدی به نظر می رسد با صندوق های سرمایه گذاری که بر روی شاخص های معاملاتی سرمایه گذاری کرده اند، وارد شوید که ریسک کمتری را پذیرا باشید. در گام سوم، در خصوص هزینه های معاملاتی پرس و جو کنید و با آگاهی وارد میدان سرمایه گذاری شوید. به طور مثال با 100 هزار دلار سرمایه گذاری سالانه 6.5 درصد سود به دست می آورید و در 30 سال با هزینه ای سالانه معادل یک درصد می توانید 500 هزار دلار کنار بگذارید.  اما اگر هزینه متحمل شده بر شما معادل 2 درصد باشد سود نهایی به 375 هزار دلار کاهش می یابد.

     

    5-     به سرمایه گذاری خود تنوع ببخشید

    سرمایه گذاری امر پیچیده ای نیست و شما می توانید به جای این که مستقیم بر روی سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنید با خرید صندوق های سرمایه گذاری با یک بار خرید، جمعی از سهام شرکت ها را خریداری کرده و ریسک سرمایه گذاری را به حداقل برسانید.

    اگر بخواهید مستقیما سهم شرکت خاصی را خریداری کنید همیشه سوال های فراوانی را با خود همه جا به همراه دارید. خرید سهام گوگل در این موقعیت بهتر است یا فیس بوک؟ با این اوضاع بازار هم اکنون سهم جنرال موتورز را بفروشم به ضررم نخواهد بود؟ اما اگر صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنید هیچ وقت اینگونه دل مشغولی ها را ندارید .

    برچسب ها