عصر خودرو

بر اساس آژانس بین‌المللی انرژی؛

سرمایه گذاری در حوزه برق رکورد زد

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: سرمایه‌گذاری در شبکه برق رسانی در سال ۲۰۱۶ میلادی، برای اولین بار از صنعت نفت و گاز پیش افتاد.

سرمایه گذاری در حوزه برق رکورد زد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: سرمایه گذاری بر روی شبکه برق رسانی در سال گذشته میلادی، برای اولین بار از سرمایه گذاری بر روی نفت و گاز پیشی گرفت و علت اصلی آن به کاهش قیمت انرژی برمی گردد که انگیزه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه نفت و گاز، از بین برده است. 

    در همین حال مجموع سرمایه گذاری در بخش انرژی در سال 2016 میلادی، برای دومین سال متوالی با روند نزولی روبرو شد و در مقایسه با سال 2015 میلادی با 12 درصد کاهش به 1.7 تریلیون دلار رسید.

    این در حالی است که سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در سال  2016 میلادی، با 26 درصد کاهش به 650 میلیارد دلار رسید و سرمایه گذاری در بخش تولید برق، 5 درصد روند کاهشی در مقایسه با سال قبل از آن را نشان می دهد. 

    همچنین به گفته مقامات این نهاد بین المللی، واکنش صنعت نفت و گاز به دوره طولانی مدت کاهش بهای نفت بر می گردد که منجر به کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در این عرصه شده است؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری بر روی پیشرفت فناوری کاهش هزینه انرژی های تجدید پذیر و نفت و گاز را به دنبال دارد.  

    بر همین اساس، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرد سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در سال جاری میلادی، با رشد 3 درصد روبرو شود که از جمله دلایل آن، به رونق نفت شیل آمریکا و سرمایه گذاری روس ها در خاورمیانه است.     

    بر پایه این گزارش، بهبود سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدیدپذیر و تخصیص بیشتر منابع مالی به شبکه های برق رسانی، سرمایه گذاری در برق را به بزرگترین حوزه سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

    سرمایه گذاری در بخش شبکه برق رسانی در سال گذشته میلادی، به 718 میلیارد دلار و سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدید پذیر بر پایه برق، به تقریبا 300 میلیارد دلار رسید.

    بر پایه این گزارش، ظرفیت شبکه برق رسانی در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2015، حدود 50 درصد افزایش نشان می دهد؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری بر روی نیروگاه هایی که با سوخت ذغال سنگ کار می کنند، به کمترین رقم در تقریبا 15 سال اخیر رسید.

    برچسب ها